Σε οριακό σημείο η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης του μετρό Θεσσαλονίκης. Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. Τι δηλώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό
Από παράταση σε παράταση πηγαίνει η τελική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις προσφυγές εναντίον της μεθόδου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης (απόσπαση και επανατοποθέτηση), με αποτέλεσμα να αναδιαμορφώνεται διαρκώς και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου.
Σήμερα δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις για την έκδοση της απόφασης, ούτε για τη χρονική επίπτωση που μπορεί να έχει οποιαδήποτε επιπλέον καθυστέρηση στην παράδοση συνολικά του μετρό.
Ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Νίκος Ταχιάος, επισήμανε στη Voria.gr ότι «οποιαδήποτε εκτίμηση για το πότε θα βγει η απόφαση του ΣτΕ είναι αυθαίρετη. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει. Περιμένουμε είτε να ανοίξουν τα δικαστήρια, είτε να συνεδριάσει το ΣτΕ με τηλεδιάσκεψη, ώστε να έχουμε το ταχύτερο την απόφαση που θα καθορίσει την πορεία των ενεργειών μας».
Από τον προηγούμενο Ιούλιο, όταν κατατέθηκε η μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων, η κατασκευή του σταθμού βρίσκεται σε εκκρεμότητα, καθώς τη μελέτη ακολούθησε η κατάθεση των αιτήσεων ακύρωσής της στο ΣτΕ.
Τον προηγούμενο Νοέμβριο (6 Νοεμβρίου 2020) εξετάστηκε η υπόθεση. Σχεδόν ένα μήνα νωρίτερα από την καθορισμένη ημερομηνία, λόγω του επείγοντος χαρακτήρα του έργου. Την απόφαση ανέκοψε το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ χάθηκε και ο φετινός Φεβρουάριος, αλλά και ο Μάρτιος, που ήταν από τα «ορόσημα» τα οποία είχαν θέσει οι αρμόδιοι, προκειμένου να ξεκαθαρίσει η υπόθεση και να πάψει η εκκρεμότητα. Μια εκκρεμότητα η οποία δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα και θολώνει το πότε θα παραδοθεί το μετρό και τι μετρό θα παραδοθεί τελικά στη Θεσσαλονίκη.
Οι εκτιμήσεις για την απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου της χώρας ποικίλουν. Πάντως, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πόσο ακόμη θα καθυστερήσει η έκδοση και δημοσιοποίηση της απόφασης.
«Το ΣτΕ είχε δείξει ότι αντιλαμβάνεται το επείγον της κατάστασης και είχε επισπεύσει την εξέταση των αιτήσεων ακύρωσης τον προηγούμενο Νοέμβριο, όμως ακόμη περιμένουμε. Υπάρχει καθυστέρηση, που όμως δεν σημαίνει και ανάλογη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του σταθμού Βενιζέλου. Μια μικρή ολίσθηση στο χρόνο μπορεί να υπάρξει. Δεν φαίνεται όμως να ξεφεύγουμε από το 2023 ως οριστικό χρόνο παράδοσης του μετρό Θεσσαλονίκης. Μόλις ληφθεί η απόφαση, εφόσον είναι θετική, αρχίζουν άμεσα τα έργα στο σταθμό. Σενάριο σε ενδεχόμενη αρνητική απόφαση δεν έχουμε κάνει. Τις επόμενες ενέργειές μας τις καθορίζει αποκλειστικά η απόφαση του ΣτΕ», δήλωσε ο κ. Ταχιάος.
Είναι προφανές ότι σε περίπτωση που δικαιωθούν όσοι προσέφυγαν εναντίον της μεθόδου απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, τότε στο τραπέζι θα πέσει ακόμη και η λειτουργία του μετρό χωρίς το σταθμό Βενιζέλου, ώστε τουλάχιστον να μην πάει όλο το έργο πίσω και να παραδοθεί έστω και «κολοβό» μέσα στο 2023. Όπως ανοιχτό είναι το σενάριο να βρεθεί μια εναλλακτική λύση για να κατασκευαστεί τελικά και ο σταθμός στο ίδιο χρονικό διάστημα ή έστω λίγο αργότερα, με νέα πλέον δεδομένα.
Τα πράγματα σήμερα είναι οριακά ως προς την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης το 2023, σύμφωνα με την κυβερνητική δέσμευση.
Ένας ακόμη παράγοντας που καθορίζει σε κάθε περίπτωση την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου είναι η πορεία των αρχαιολογικών ανασκαφών. Αυτές οι εργασίες δεν είναι αμελητέες, αφού ακόμη κι αν αρχίσει η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, θα πρέπει να γίνουν νέες αρχαιολογικές έρευνες και η τύχη τυχόν νέων ευρημάτων θα απαιτήσει απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Οι αρχαιολογικές έρευνες είναι σε εξέλιξη σήμερα στη νότια είσοδο του σταθμού Βενιζέλου, με τις δυσκολίες που βάζουν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία…
Πηγή: voria.gr