Ένας πρώτος απολογισμός της επιρροής της πανδημίας στη παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία!

Η τέχνη του κινηματογράφου, είναι κατεξοχήν μια ομαδική διαδικασία, που περιλαμβάνει έναν τεράστιο αριθμό ειδικοτήτων, στα διάφορα στάδια παραγωγής, δημιουργίας αλλά και διανομής. Όπως είναι επόμενο, τόσο ο χώρος του κινηματογράφου, όπως και της τηλεόρασης, έχουν έρθει αντιμέτωποι, λόγω της πανδημίας, με μία συνθήκη που ενδέχεται να αλλάξει συθέμελα τους κανόνες που λειτουργεί η βιομηχανία.

Το μαζικό κλείσιμο των κινηματογραφικών αιθουσών και η απότομη διακοπή πολλών παραγωγών, έχουν ήδη προκαλέσει μία σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων, με τη πλειοψηφία των ταινιών να καταλήγουν σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες προβολής, ενώ πολλές άλλες έχουν μπει στο συρτάρι, με σκοπό να προβληθούν στους κινηματογράφους, όταν η κατάσταση το επιτρέψει.

Τα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι πολλά, σχετικά με το αν οι επιπτώσεις που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο θα γίνουν μέρος μιας νέας κανονικότητας ή αν είναι εφικτό να επιστρέψουμε σε μία συνθήκη, που να αντικατοπτρίζει τη βιομηχανία του κινηματογράφου, πριν η πανδημία του κορονοϊού μπει για τα καλά στη ζωή μας.

Κινηματογραφικές Εισπράξεις για το 2020: Κατακόρυφη Πτώση 71% σε Παγκόσμιο Επίπεδο

Μία πρώτη ματιά στο πως διαμορφώθηκαν οι εισπράξεις των κινηματογραφικών αιθουσών τη προηγούμενη χρονιά, είναι αρκετή για να κατανοήσουμε το οικονομικό πλήγμα το οποίο υπέστη η βιομηχανία. Στην Αμερική, σύμφωνα με την ιστοσελίδα “Comscore”, η ζημία άγγιξε το 80% σε σχέση με το 2019, ενώ οι εισπράξεις αντιπροσωπεύουν τα χαμηλότερο νούμερο που έχει δει η Αμερική τα τελευταία 40 χρόνια. Αναλυτικότερα, οι συνολικές εισπράξεις της προηγούμενης χρονιάς έφτασαν τα 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια, σε αντίθεση με το 2019, κατά το οποίο σημειώθηκε ρεκόρ εισπράξεων με 11.39 δισεκατομμύρια δολάρια να γεμίζουν τα κινηματογραφικά ταμία. Για αυτό, ευθύνονται σε ένα μεγάλο βαθμό, ταινίες όπως τα “Avengers: Endgame”, “The Lion King”, και “Spider-Man: Far from Home”.

Σε ένα παγκόσμιο επίπεδο, οι κινηματογραφικές απολαβές σημείωσαν αντίστοιχη πτωτική πτώση της τάξης του 71% σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά. Αριθμητικά, αυτό μεταφράζεται σε 12,4 δισεκατομμύρια έναντι 42,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η πανδημία φαίνεται να έπληξε τη βιομηχανία σε παγκόσμια κλίμακα, με δυσανάλογο όμως τρόπο, καθώς η Κίνα, αναδείχθηκε για πρώτη φορά στα χρονικά, η επικρατέστερη κινηματογραφική αγορά, με εισπράξεις 2,7 δισεκατομμυρίων. Αυτό δεν σημαίνει ότι έμεινε αλώβητη από την κατάσταση, αλλά κατάφερε να ανατρέψει τη δυναμική της Αμερικής, κάτι που πολλοί είχαν προβλέψει τα τελευταία χρόνια, πριν ακόμα η οικονομία πληγεί ανεπανόρθωτα από τον κορονοϊό. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί, ότι η Κίνα κατάφερε να επικρατήσει εισπρακτικά της Αμερικής, με τις πιο επιτυχημένες ταινίες να αποτελούν εγχώριες παραγωγές. Περισσότερα όμως για τη Κίνα, αργότερα.

Η Επόμενη Μέρα στα Κινηματογραφικά Σετ.

Η επιβολή περιοριστικών μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας, άφησε εκατοντάδες παραγωγές ανά τον κόσμο μετέωρες, καθώς πολλές ήταν οι ταινίες και σειρές που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τα γυρίσματα που βρίσκονταν σε εξέλιξη τον προηγούμενο Μάρτιο. Τέτοιες σημαντικές παραγωγές, αποτελούν οι κινηματογραφικές συνέχειες του “Avatar”, το “Jurassic World: Dominion” και το “Matrix 4”. Οι παραγωγοί έπρεπε να βρουν λύσεις για το πως οι ηθοποιοί και τα συνεργεία θα επαναπατριστούν με ασφάλεια, μία διαδικασία με τεράστια οικονομική επιβάρυνση, λόγω των συμβολαίων με ασφαλιστικές εταιρείες, που δεν είχαν προβλέψει το ενδεχόμενο μιας τόσο εκτεταμένης υγειονομικής κρίσης. Όταν το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίστηκε, οι κινηματογραφικές παραγωγές έπρεπε να προβλέψουν, μέσα σε ένα κλίμα αβεβαιότητας και αντικρουόμενων πληροφοριών, πότε, αλλά κυρίως πως, θα ήταν και πάλι ασφαλές να ολοκληρώσουν τα γυρίσματα τους.

Αυτή η ερώτηση βρήκε ποικίλες απαντήσεις, καθώς διαφορετικές χώρες και κινηματογραφίες αντέδρασαν με διαφορετικό τρόπο. Η Νέα Ζηλανδία για παράδειγμα, μία χώρα που πήρε δραστικά μέτρα που έφεραν γρήγορα αποτελέσματα, επέτρεψε κατ’ εξαίρεση στην παραγωγή του Τζέιμς Κάμερον να επιστρέψει στη χώρα για να ολοκληρώσει τα γυρίσματα των sequels του “Avatar”. Το ίδιο συμβαίνει φέτος και με την τηλεοπτική μεταφορά του “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”. Οι οικονομικές απολαβές της χώρας από τον κινηματογραφικό τομέα είναι τεράστιες, οπότε η Νέα Ζηλανδία αποφάσισε να αντιμετωπίσει τις συγκεκριμένες παραγωγές διαφορετικά, δημιουργώντας όμως μία σειρά από κανόνες και μέτρα και υποβάλλοντας όλους του συντελεστές των ταινιών, στη περίπτωση του ”Avatar” σε αναγκαστική καραντίνα δύο βδομάδων, όταν κατέφθασαν στη χώρα.

Αντίστοιχη στρατηγική φαίνεται να ακολουθεί και η Τσεχία, η οποία έχει επενδύσει σημαντικά στον κινηματογραφικό τομέα και αποτελεί δημοφιλή ευρωπαϊκό προορισμό για πολλές χολιγουντιανές παραγωγές. Η χώρα χαλάρωσε τα μέτρα ήδη από τον Μάιο του 2020 και δημιούργησε ένα σύστημα για την ασφαλή διεξαγωγή των γυρισμάτων. Η τακτική φαίνεται να αποδίδει, καθώς το 2021, οι παραγωγές που έχουν προγραμματίσει γυρίσματα στη Τσεχία, μπορούν να υπερκαλύψουν το οικονομικό κενό που άφησε η προηγούμενη χρονιά και να ξεπεράσουν τις εισπράξεις που διασφάλισε η  χώρα τα προηγούμενα χρόνια, οι οποίες άγγιξαν τα 347 εκατομμύρια.

Στην Αμερική και τη Μεγάλη Βρετανία, πολλές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές κατάφεραν να επανέλθουν στα σετ προς το τέλος του καλοκαιριού του προηγούμενου έτους. Το “Jurassic World: Dominion” ήταν η πρώτη μεγάλη παραγωγή που έκανε και πάλι γυρίσματα εν μέσω πανδημίας στην Αγγλία και τα μέτρα για την καταπολέμηση του ιού είναι χαρακτηριστικά για όλες τις αντίστοιχες παραγωγές. Συγκεκριμένα, δαπανήθηκαν 5 εκατομμύρια δολάρια για τη διασφάλιση της υγείας του προσωπικού, με τα έξοδα να συμπεριλαμβάνουν τεστ για τον κορονοϊο, θερμόμετρα για καθημερινούς ελέγχους, 150 σταθμούς απολύμανσης χεριών, 60 επιπλέον εγκαταστάσεις ύδρευσης και καθημερινή απολύμανση όλων των χώρων.

Οι Τεράστιες Επιπτώσεις στην Κινηματογραφική Διανομή

Τυπικά, πριν χτυπήσει η πανδημία, μία ταινία είχε περιθώριο τουλάχιστον 16 βδομάδων αποκλειστικής προβολής στους κινηματογράφους, πριν μπορέσει να γίνει διαθέσιμη με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Αυτό έδινε μία αξία αποκλειστικότητας στις ταινίες που προβάλλονταν στη μεγάλη οθόνη και αποτελούσε μεγάλο κίνητρο για τους σινεφίλ να δουν τις ταινίες στο φυσικό τους χώρο. Ακόμα και πριν από την πανδημία, υπήρχε μεγάλη ανησυχία πως αυτή η συνθήκη επρόκειτο να αλλάξει, ειδικότερα με την σταδιακή επικράτηση του Netflix κι αντίστοιχων πλατφόρμων streaming. Το αναγκαστικό κλείσιμο των κινηματογράφων όμως, επιτάχυνε την για πολλούς αναπόφευκτη μείωση αυτής της δικλίδας ασφαλείας για πολλούς κινηματογράφους.

Καθοριστικό ρόλο έπαιξε η απόφαση της Warner Brothers να διαθέσει όλες τις ταινίες της στη πλατφόρμα HBO Max την ίδια μέρα με την πρεμιέρα τους στους κινηματογράφους. Αν και αυτό αποτελεί ένα προσωρινό μέτρο, καθώς αρκετοί κινηματογράφοι παραμένουν κλειστοί λόγω της πανδημίας, η εταιρεία επισήμανε πως στο κοντινό μέλλον, η διανομή των ταινιών αναμένεται να περάσει σε μία ψηφιακή εποχή. To “Wonder Woman 1984”, μία από τις πρώτες ταινίες που υιοθέτησε αυτή στρατηγική διανομής, φαίνεται να πλήχθηκε οικονομικά, όταν έκανε πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους. Η ταινία κατάφερε να συγκεντρώσει μόλις 47 εκατομμύρια στο αμερικάνικο  box office. Πρέπει όμως να λάβουμε υπόψιν πως εκείνη τη περίοδο, περισσότερο από το 60% των κινηματογράφων της Αμερικής, ήταν κλειστοί.

Δύο πιο πρόσφατες ταινίες, μπορούν να δώσουν πιο αντικειμενικά στοιχεία για αυτό το μοντέλο διανομής και να παρέχουν μία συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον των κινηματογραφικών αιθουσών. Το “Godzilla vs Kong” και το “Mortal Combat”, δύο ταινίες τις Warner Brothers που έκαναν παράλληλη πρεμιέρα σε κινηματογράφους και HBO Max, τους τελευταίους μήνες, συγκέντρωσαν πολύ μεγαλύτερες εισπράξεις από τις κινηματογραφικές αίθουσες. Με το πρόγραμμα εμβολιασμών να έχει εντατικοποιηθεί στην Αμερική και τα μέτρα σταδιακά να ελαφρύνουν σε αρκετές πολιτείες, πολλοί κινηματογράφοι κατάφεραν να ανοίξουν για πρώτη φορά, μετά από σχεδόν ένα χρόνο. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα “Comscore”, 55% περισσότεροι κινηματογράφοι, άνοιξαν μόνο τις τελευταίες τρεις βδομάδες.

Σαν αποτέλεσμα, το “Godzilla vs Kong” έγινε η ταινία με τις μεγαλύτερες εισπράξεις από την αρχή της πανδημίας, συγκεντρώνοντας περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια, μόλις το πρώτο τριήμερο προβολής της. Μέχρι στιγμής, έχει συγκεντρώσει 92 εκατομμύρια δολάρια στην Αμερική και πάνω από 420 εκατομμύρια παγκοσμίως. Το “Mortal Combat”από την άλλη, έγινε η πιο εισπρακτική “R rated” ταινία, με είσπραξη 23 εκατομμυρίων, μόλις το πρώτο σαββατοκύριακο προβολής της στους κινηματογράφους. Οι δύο αυτές ταινίες στέλνουν ένα ενθαρρυντικό μήνυμα πως το κοινό είναι έτοιμο να γυρίσει στους κινηματογράφους, ειδικά όταν πρόκειται για ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού, με οπτικά εφέ που έχουν φτιαχτεί για τη κινηματογραφική εμπειρία.

Με αυτή τη λογική, πολλά blockbusters έχουν μείνει στο συρτάρι των στούντιο, με σκοπό να έχουν αποκλειστική παρουσία στους κινηματογράφους. Μεταξύ αυτών είναι οι ταινίες “Fast and Furious 9”, “The Eternals” και το “No Time to Die”. Στη περίπτωση του τελευταίου Τζέιμς Μποντ μάλιστα, οι παραγωγοί της ταινίας αρνήθηκαν μία πρόταση μαμούθ από το Netflix, ύψους 600 εκατομμυρίων δολαρίων, επιμένοντας στη προβολή της στους κινηματογράφους. Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως αυτές οι κινήσεις αποτελούν απόδειξη ότι τα μεγάλα studio επενδύουν ακόμα στη δυναμική των κινηματογραφικών αιθουσών και δεν είναι ακόμα έτοιμα να αποποιηθούν τα εισπρακτικά κέρδη που μπορούν να τους παρέχουν. Σε κάθε περίπτωση όμως, όλα αυτά τα στατιστικά αφορούν κατά βάση τα μεγάλα στούντιο. Τι συμβαίνει όμως όταν μπαίνει στην εξίσωση ο ανεξάρτητος κινηματογράφος;

Ανεξάρτητο Σινεμά: Ο Μεγάλος Ηττημένος;

Τα πρώτα δείγματα φαίνεται να είναι ενδεικτικά για το πως έχει επηρεάσει η πανδημία τη κινηματογραφική βιομηχανία, αλλά τα πράγματα φαίνεται να είναι ακόμη πιο δύσκολα σε ότι να κάνει με τις μικρότερες παραγωγές αλλά και τους ανεξάρτητους κινηματογράφους.

Σε αντίθεση με ταινίες όπως το “Jurassic World: Dominion”, ανεξάρτητες παραγωγές δεν είναι σε θέση να δαπανήσουν εκατομμύρια δολάρια σε τεστ και άλλα μέτρα πρόληψης. Σαν αποτέλεσμα, παραγωγοί και σκηνοθέτες πρέπει να δράσουν με εφευρετικότητα για να αντιμετωπίσουν την έλλειψη πόρων και να προσαρμοστούν στις συνθήκες, χωρίς να θυσιάσουν τη ποιότητα της δουλείας τους. Η παραγωγός Laurie Cook, μίλησε στη Guardian για το πως οργάνωσε εκείνη τη δική της ταινία, η οποία γυρίστηκε το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους. Μεταξύ άλλων είπε πως η ταινία γυρίστηκε αποκλειστικά σε έναν χώρο, με μόλις δύο πρωταγωνιστές και ένα μικρό συνεργείο. Οι ηθοποιοί, ο σκηνοθέτης και ένα μέλος του συνεργείου, που ανέλαβε το μακιγιάζ και τις δοκιμές των κοστουμιών, απομονώθηκαν τις τελευταίες δύο βδομάδες της προετοιμασίας, ενώ έγιναν εντατικά τεστ σε εβδομαδιαία βάση. Αν και αποτελεί απλά ένα παράδειγμα, είναι αντιπροσωπευτικό για τις θυσίες που πρέπει να γίνουν από παραγωγές με μικρότερη οικονομική δυναμική.

Σε ό,τι αφορά στη διανομή των ταινιών, η επικράτηση των πλατφόρμων streaming έχει σημαντικές επιπτώσεις στις απολαβές ανεξάρτητων καλλιτεχνών. Σε πολλές περιπτώσεις, άνθρωποι που δουλεύουν πίσω από τις κάμερες, σε τεχνικές ειδικότητες ή ακόμα και στον τομέα της παραγωγής και της σκηνοθεσίας, πληρώνονται με ποσοστά επί των εισπράξεων. Αυτό συμβαίνει και με αρκετούς αστέρες του Χόλυγουντ, εκεί όμως τα ποσοστά είναι δυσανάλογα μεγαλύτερα και αποτελούν προσθήκη σε ήδη παχυλούς μισθούς. Στη περίπτωση όμως μικρότερων ονομάτων ή ανεξάρτητων καλλιτεχνών, οι πλατφόρμες προσφέρουν κατά προσέγγιση, 10 cents για κάθε δολάριο που θα τους αναλογούσε από την αντίστοιχη προβολή στους κινηματογράφους. Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό, καθώς πρόκειται για μία μισθολογική μείωση της τάξεως του 90%

Παράλληλα, τα ανεξάρτητα σινεμά έχουν πληγεί επίσης ανεπανόρθωτα από την όλη κατάσταση. Με λειτουργικά έξοδα όπως το ενοίκιο, να μην έχουν σταματήσει, ακόμα και τη περίοδο της καραντίνας, πολλοί κινηματογράφοι αναγκάστηκαν να κατεβάσουν ρολά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ιστορικός κινηματογράφος του Λος Άντζελες, Cinerama Dome, ο οποίος μαζί με 15 ακόμα κινηματογράφους της εταιρείας, έκλεισαν οριστικά, τον προηγούμενο μήνα. Το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στο διάστημα που οι κινηματογράφοι έμειναν κλειστοί. Ακόμα και τώρα, που οι κινηματογράφοι της Αμερικής ανοίγουν με γοργούς ρυθμούς, η απόφαση των μεγάλων στούντιο να καθυστερήσουν πολλές παραγωγές τους για τους τελευταίους μήνες της χρονιάς, μειώνει σημαντικά τις διαθέσιμες ταινίες που μπορούν να προβληθούν και την ανταγωνιστικότητα των κινηματογράφων.

Στην Αγγλία, η κυβέρνηση ενέκρινε τη προηγούμενη χρονιά ένα σχέδιο 1,57 δισεκατομμυρίων για την ενίσχυση του καλλιτεχνικού τομέα. Πολλοί κινηματογράφοι έλαβαν σημαντική βοήθεια εξαιτίας του προγράμματος αυτού. Παράλληλα, πολλές εταιρείες της χώρας υιοθέτησαν ένα σύστημα ψηφιακού κινηματογράφου, όπου ο θεατής μπορεί να νοικιάσει ταινίες, δωρίζοντας ένα μικρό μέρος από τα έσοδα σε ανεξάρτητους κινηματογράφους. Παρόλα αυτά, πολλές ανεξάρτητες ταινίες, οι οποίες ήταν προγραμματισμένες να κυκλοφορήσουν τη προηγούμενη χρονιά, βρέθηκαν στα αζήτητα μετά το κλείσιμο των κινηματογράφων. Οι ακύρωση πολλών μεγάλων φεστιβάλ, διοργανώσεων που συνεισφέρουν σημαντικά στη προβολή ανεξάρτητων ή arthouse ταινιών, έκανε σίγουρα ακόμα δυσκολότερα τα πράγματα για μικρότερα στούντιο.

Η Κινηματογραφική Επικράτηση της Κίνας

Αν και η μεγαλύτερη προσοχή μέχρι στιγμής έχει δοθεί στη δύση, αξίζει να ρίξουμε μία ματιά στη περίπτωση της Κίνας, η κινηματογραφική βιομηχανία της οποίας, αν και πλήχθηκε από την πανδημία, φαίνεται να έχει καταφέρει να επικρατήσει όλων των υπόλοιπων. Κι αν κι αυτό δεν αποτελεί έκπληξη για τους αναλυτές των κινηματογραφικών εσόδων, έγινε πολύ νωρίτερα από ότι υπολογιζόταν.

Η Κίνα διαθέτει συνολικά 70.000 κινηματογραφικές αίθουσες, οι οποίες αν και παρέμειναν κλειστές για αρκετούς μήνες, άρχισαν να ανοίγουν και πάλι, μαζικά, μετά την επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας στη χώρα. Από αυτούς, 750 είναι αίθουσες IMAX, κι άρα με πιο ακριβό εισιτήριο, σε αντίθεση με 400 που διαθέτει η Αμερική. Το Χόλιγουντ, αναγνωρίζοντας τη συνεχόμενη αγοραστική δύναμη της Κίνας, έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια σε παραγωγές, που θεωρητικά έχουν μεγάλη απήχηση στο κινεζικό κοινό. Ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού με εντυπωσιακά οπτικά εφέ, όπως το πρόσφατο “Godzilla vs Kong” φαίνεται να είναι ιδιαίτερα επιτυχημένες. Παρόλα αυτά, φαίνεται να έχουν μία πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια, με περσινές ταινίες όπως το “Wonder Woman 1984”, το “Soul” και το “Mulan” να μη σημειώνουν ιδιαίτερη επιτυχία.

Αντίθετα, ταινίες εσωτερικής προέλευσης, φαίνεται να κερδίζουν συνεχώς έδαφος, εκθρονίζοντας τις Αμερικάνικες παραγωγές. Το 2016 εγχώριες παραγωγές αποτέλεσαν το 50% των εσόδων, το 2018 το 60%, ενώ πέρσι εκτοξεύθηκαν στο 85%, με τις δέκα πιο εισπρακτικές ταινίες στη χώρα να αποτελούν κινεζικές παραγωγές. Μάλιστα, η πιο επιτυχημένη ταινία στη χώρα για το 2020, το πολεμικό έπος “The Eight Hundred”, είναι και η πιο εισπρακτική ταινία παγκοσμίως, για τη περσινή χρονιά, με περισσότερα από 460 εκατομμύρια δολάρια.

Τα στοιχεία αυτά έρχονται να ενισχύσουν τη σταδιακή μείωση των παγκόσμιων εισπράξεων των αμερικάνικων παραγωγών. Η πανδημία φαίνεται να επιτάχυνε την αναπόφευκτη επικράτηση της Κίνας, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη βιομηχανία του Χόλυγουντ, η οποία φαίνεται ήδη να ψάχνει περιεχόμενο που να μπορεί να είναι ανταγωνιστικό και στην ασιατική χώρα. Το καλοκαίρι και η κυκλοφορία αρκετών blockbuster στην Αμερική, θα τονώσει σίγουρα την εγχώρια κινηματογραφική οικονομία. Αλλά είναι αμφίβολο αν αυτό θα είναι αρκετό για να επικρατήσει οικονομικά εναντίον της Κίνας.

Τελικός Απολογισμός

Αν και η φετινή χρονιά φαίνεται να έχει ένα πιο θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία του κινηματογράφου, οι περιορισμοί που έχουν προκύψει λόγω της πανδημίας, δεν φαίνεται πως θα εκλείψουν. Σύμφωνα με το CNN, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει ανακοινώσει πως η ανοσία της αγέλης δεν θα μπορέσει να επιτευχθεί πλήρως, μέχρι το τέλος του 2021. Αυτό σημαίνει πως οι μάσκες, οι αποστάσεις και η μειωμένη παρουσία ατόμων σε κλειστούς χώρους, είναι χαρακτηριστικά που θα δυσκολέψουν τη λειτουργία των κινηματογράφων.

Σαν αποτέλεσμα, περισσότερες ταινίες μπορεί να αναβάλουν τη προβολή τους για την επόμενη χρονιά ή να καταλήξουν σε κάποια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Το Netflix για παράδειγμα, έχει σκοπό να κάνει διαθέσιμη τουλάχιστον μία νέα καινούργια ταινία τη βδομάδα, για όλο το υπόλοιπο του 2021. Την ίδια τακτική φαίνεται να ακολουθούν κι άλλες πλατφόρμες, για την επόμενη χρονιά. Στην εξίσωση πρέπει να προστεθεί και οι αντίδραση του αγοραστικού κοινού. Μέχρι στιγμής, τα πρώτα δείγματα είναι θετικά, καθώς ο κόσμος φαίνεται να ενδιαφέρεται ακόμα για την εμπειρία της κινηματογραφικής αίθουσας. Όμως, επειδή η οικονομική πληγή δεν περιορίζεται μόνο στον κινηματογράφο, ενδέχεται οι καταναλωτές να είναι πολύ πιο επιλεκτικοί ως προς που χρησιμοποιούν τα χρήματα τους και κατ’ επέκταση ποιες ταινίες επιλέγουν.

Το μόνο σίγουρο είναι πως αν και μία πλήρης επιστροφή στην κανονικότητα φαίνεται πως δεν μπορεί να επιτευχθεί, όσο νωρίτερα μποροεί να λειτουργήσει η πλειοψηφία των κινηματογράφων, τόσο μικρότερη θα είναι η ζημία. Γιατί μέχρι στιγμής, η όλη διαδικασία θυμίζει έναν αγώνα αντοχής. Και όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το ανεξάρτητο σινεμά είναι αυτό που είναι περισσότερο εκτεθειμένο.

Με πληροφορίες από: Variety, Text, Cnn, Insider, CineEuropa, Guardian, Screenrant, Comscore και Box Office Mojo.

ΠΗΓΗ: parallaximag.gr