Η κοινοπραξία έκανε την καλύτερη προσφορά και τον Σεπτέμβριο αναμένεται να αναλάβει το έργο για τα επόμενα 11+1 χρόνια, εφόσον όλα κυλήσουν χωρίς προβλήματα…
Από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να αναλάβει, εφόσον όλα προχωρήσουν απρόσκοπτα, το έργο της συντήρησης και λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΤΜ και EGIS, που είναι η προσωρινή ανάδοχος του σχετικού διαγωνισμού της «Αττικό Μετρό ΑΕ».
Η κοινοπραξία κατέθεσε την καλύτερη οικονομικά προσφορά στον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό, σε σύγκριση με την άλλη συμμετέχουσα κοινοπραξία των εταιρειών ΑΚΤΩΡ και Neo Trans και ώς τις 20 Ιουνίου 2023 θα πρέπει να καταθέσει τον φάκελο με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Στη συνέχεια θα γίνει ο έλεγχος και η κοινοποίηση των δικαιολογητικών στην κοινοπραξία που έμεινε δεύτερη για τυχόν ενστάσεις και εφόσον δεν υπάρξουν τέτοιες, τότε θα προχωρήσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η σχετική σύμβαση θα είναι έτοιμη να υπογραφεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και έτσι η κοινοπραξία (που θα ιδρύσει κοινή εταιρεία) να αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα 11+1 χρόνια.
Ο πρώτος χρόνος θα είναι ο λεγόμενος προπαρασκευαστικός. Συμβατικά είναι 18 μήνες, όμως εκτιμάται ότι δεν θα χρειαστεί τόσο διάστημα, διότι αφενός υπάρχει η «δάνεια» εμπειρία από τη λειτουργία του μετρό της Κοπεγχάγης, που είναι επίσης χωρίς οδηγό (αυτόματο), ενώ η ΑΤΜ είναι ήδη σε συνεργασία με τη Hitachi, που εμπλέκεται στο κυρίως έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει δηλαδή η γνώση για τις δοκιμαστικές λειτουργίες που είναι σε εξέλιξη.
Όταν συνεπώς το μετρό θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει και εμπορικά, τότε και ο φορέας, η εταιρεία που θα είναι αρμόδια για τη λειτουργία και συντήρησή του, θα είναι επίσης έτοιμη, όπως εκτιμούν στο υπουργείο.
Ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ είναι ύψους 292 εκατ. ευρώ και πήγε πίσω χρονικά, όμως όπως εκτιμάται από το υπουργείο ότι δεν θα σταθεί εμπόδιο στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό. Η αγωνία είναι να μην προκύψουν έκτακτες ανάγκες που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις. Όπως χαρακτηριστικά έλεγαν στελέχη του υπουργείου στη Voria.gr, το μετρό στον Πειραιά καθυστέρησε για μήνες εξαιτίας ενός καλωδίου που έλειπε και έπρεπε να έρθει από την Κίνα…
Εννοείται ότι ο έλεγχος που θα γίνει σε όλα τα συστήματα του μετρό της Θεσσαλονίκης μετά την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού μέρους θα είναι εξονυχιστικός. Μετά δε και το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, κανένας δεν πρόκειται να βάλει την υπογραφή του για οποιοδήποτε ανάλογο έργο εάν δεν λειτουργούν όλα στην εντέλεια…
Ο στόχος για ολοκλήρωση της κατασκευής στο τέλος του 2023 και έναρξη της εμπορικής λειτουργίας το πρώτο εξάμηνο του 2024 παραμένει και δεν έχει αλλάξει, όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές.
Τα ανοιχτά μέτωπα κλείνουν ένα ένα και μόνον απρόοπτες ελλείψεις μπορούν να μετακινήσουν για λίγες μέρες ή ακόμη και μήνες το χρονοδιάγραμμα της έναρξης των δρομολογίων με επιβάτες.
Από εκεί και πέρα ο φορέας λειτουργίας και συντήρησης του μετρό, που θα αποτελείται από την κοινοπραξία της ιταλικής ΑΤΜ και της γαλλικής EGIS, θα παραμείνει μέχρι το 2035 και μετά είτε θα γίνει νέος διαγωνισμός είτε θα συσταθεί κάποια άλλη εταιερία από το Δημόσιο γι’ αυτό το σκοπό, είτε θα συνεχίσει η κοινοπραξία, είτε θα αναλάβει το έργο η «Αττικό Μετρό ΑΕ», η οποία μετονομάζεται σε «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», όπως είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην τελευταία επίσκεψή του στο μετρό της Θεσσαλονίκης.
Όλα είναι ανοιχτά για το μέλλον και θα εξεταστούν, αναλόγως με τις επιλογές που θα γίνουν τότε.
Πηγή: voria.gr