Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 121 χλμ – Θα ξεκινά από τη Ν. Μεσημβρία και θα φτάνει στο Νεγκότινο της Β. Μακεδονίας- Τον Μάρτιο του 2023 η κατασκευή

Ένας αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου συνολικού μήκους 121 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσήμβρια Θεσσαλονίκης και θα φτάνει έως το Νεγκότινο της Βόρειας Μακεδονίας αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό έργο που αναδεικνύει την περιοχή και τη Βόρεια Ελλάδα κυριολεκτικά σε ενεργειακό hub. 

Ο αγωγός αποτελεί μια σύμπραξη μεταξύ του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και της NER που εδρεύει στη γείτονα χώρα και, μετά και το market test που ολοκληρώθηκε πριν από ενα μήνα, οδεύει προς το τελικό διαδικαστικό στάδιο. Η κατασκευή του εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2023 και ολοκλήρωσή του αναμένεται εντός του 2025. 

«Είναι ένας αγωγός που θα ξεκινάει από τη Νέα Μεσήμβρια, από το εθνικό μας σύστημα κοντά στη Θεσσαλονίκη και θα πηγαίνει στη Γευγελή κι από εκεί στο Νεγκότινο. Θα γίνει σε δύο τμήματα, το ελληνικό τμήμα θα το κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ και το άλλο τμήμα στη Βόρεια Μακεδονία ο αντίστοιχος ΔΕΣΦΑ της χώρας που λέγεται NER» είπε στη  Voria.gr ο διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης.

Επί ελληνικού εδάφους ο αγωγός θα έχει μήκος 54 χιλιόμετρα και ο προϋπολογισμός του έργου για τον ΔΕΣΦΑ αγγίζει τα 67 εκατομμύρια ευρώ. Από την άλλη πλευρά των συνόρων ο αγωγός θα έχει μήκος 67 χιλιόμετρα και θα κοστίσει περί τα 58 εκατομμύρια ευρώ. 

Το έργο είναι στο πλέον ώριμο στάδιο και, όπως είπε ο κ. Θωμαδάκης, «πρακτικά έχουν ολοκληρωθεί τα πάντα, δηλαδή έχουν ληφθεί οι αδειοδοτήσεις εκατέρωθεν, έχουν εξασφαλιστεί οι χρηματοδοτήσεις, ό,τι είναι να γίνει έχει γίνει». 

«Επειδή το ελληνικό τμήμα του αγωγού είναι μέρος του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου -το κομμάτι στη Βόρεια Μακεδονία θα είναι αντίστοιχα τμήμα του εθνικού τους συστήματος- η ΡΑΕ το είχε εγκρίνει αρκετά χρόνια πριν, όμως για να το εντάξει οριστικά στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ κι επομένως στα προς ανάκτηση έσοδα, είχε επιβάλει τη διενέργεια ενός market test. Τι λέει το market test; Ότι θα πρέπει αυτοί που ενδιαφέρονται να τον χρησιμοποιήσουν (σ.σ. τον αγωγό) να έρθουν και να δεσμεύσουν δυναμικότητα σε αυτόν, η οποία θα εξασφαλίζει την αποπληρωμή του», είπε ο κ. Θωμαδάκης. Η διαδικασία του market test ολοκληρώθηκε τον περασμένο μήνα, καθώς τα δύο μέρη – ΔΕΣΦΑ και NER- έπρεπε να καλύψουν και να επιλύσουν μια σειρά από σημαντικά θέματα τα οποία μεταξύ δύο κρατών είναι εντελώς διαφορετικά, όπως ρυθμιστικά και νομοθετικά πλαίσια. 

«Μετά και την ολοκλήρωση του market test, εντός των επομένων λίγων ημερών, περιμένουμε να υπογραφούν οι δεσμευτικές συμβάσεις που θα οριστικοποιήσουν ότι το έργο θα χρησιμοποιηθεί», ανέφερε ο κ. Θωμαδάκης προσθέτοντας ότι ο χρόνος αποπεράτωσής του είναι εντός του 2025. 

Όσον αφορά το ερώτημα τι κερδίζει η Ελλάδα κατασκευάζοντας τον συγκεκριμένο αγωγό, ο Διευθυντής Στρατηγικής κι Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ τόνισε ότι αφενός η χώρα κερδίζει έναν μεγάλο πελάτη που είναι μια ολόκληρη χώρα και αφετέρου την προοπτική της επέκτασης του συγκεκριμένου αγωγού – και άρα μεγαλύτερο άνοιγμα αγοράς-προς το Κόσοβο. 

«Αυτός ο αγωγός θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα της Βόρειας Μακεδονίας το οποίο θα επεκταθεί και προς το Κόσοβο. Δηλαδή στην ουσία δημιουργείται ένας νέος διάδρομος τροφοδοσίας των Δυτικών Βαλκανίων από την Ελλάδα», κατέληξε ο κ. Θω μαδάκης. 

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial