Θα χρειαστεί κι άλλη σύσκεψη για να αρχίσει επιτέλους το έργο που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός τον Μάιο του 2021. Μισός αιώνας κι ακόμη ανοίγει ο δρόμος

Έχει περάσει ενάμιση χρόνος από τότε που ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε ανακοινώσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση της διάνοιξης της οδού Πόντου στην Καλαμαριά, τον Μάιο του 2021. Έργο που εκκρεμεί στη Θεσσαλονίκη εδώ και πάνω από μισό αιώνα.

Έκτοτε όμως το έργο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει και στην Καλαμαριά δεν είναι λίγοι εκείνοι που έκαναν λόγο για εξαγγελία χωρίς αντίκρισμα.

Η όλη υπόθεση στηρίζεται στην αποπληρωμή των απαλλοτριώσεων. Ο σχεδιασμός της διάνοιξης άλλαξε ουσιωδώς, καθώς πλέον μιλάμε ουσιαστικά για έναν δρόμο πλάτους 40 μέτρων κι όχι 22, όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί. Ωστόσο, για να έχει κάποιος σαφή εικόνα, το κόστος της κατασκευής της διάνοιξης δεν είναι εκείνο που αποτελεί τροχοπέδη στην υλοποίηση του έργου. Ανέρχεται σε περίπου 3 εκ. ευρώ. Εκείνο που τινάζει τον προϋπολογισμό στον αέρα είναι το κόστος των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις, που εκκρεμούν δεκαετίες και ανέρχεται σε περίπου 12 εκ. ευρώ.

Το έργο εκκρεμεί από τη δεκαετία του 1970 και παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες, δεν έχει καταστεί ακόμη εφικτή η διάνοιξη του δρόμου και η κατασκευή των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων. Παρότι είναι κρίσιμο έργο για την Καλαμαριά, την ανατολική Θεσσαλονίκη και τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, παραμένει “παγωμένο” και έχει καταστεί ουσιαστικά (όπως πολλά έργα της Θεσσαλονίκης) “ανέκδοτο”.

Όταν τον Μάιο του 2021 υπήρξε η ρητή πρωθυπουργική δέσμευση, οι Καλαμαριώτες αναθάρρησαν. Με την πάροδο τόσων μηνών όμως, χωρίς να έχει γίνει κάτι ουσιαστικό επήλθε εκ νέου προβληματισμός.

Η διοίκηση του δημάρχου Καλαμαριάς, Γιάννη Δαρδαμανέλη, έχει παλέψει (όπως και προηγούμενες διοικήσεις του Δήμου) το έργο πολύ. Για να φτάσουμε στις ανακοινώσεις του Μαΐου του 2021, απαιτήθηκε πολλή προσπάθεια από τη δημοτική αρχή και διαρκείς συνεννοήσεις με τρία υπουργεία (Υποδομών και Μεταφορών, Εσωτερικών και Οικονομικών).

Χτες, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μετά τη συνάντησή του στο δημαρχείο με τον κ. Δαρδαμανέλη, προανήγγειλε μια νέα σύσκεψη στο υπουργείο για το θέμα, παρουσία υπηρεσιακών παραγόντων, προκειμένου να λυθούν οι τελευταίες εκκρεμότητες και λεπτομέρειες, ώστε επιτέλους το έργο να μπει σε τροχιά υλοποίησης.

«Η διάνοιξη της Πόντου είναι η κορωνίδα στο μεγάλο θέμα των απαλλοτριώσεων στο Δήμο μας. Προσπαθούμε σε συνεργασία με πολλά υπουργεία να εξευρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια και η χρηματοδότηση που θα συντελεστών στην πραγματοποίηση αυτού του μεγάλου έργου που θα αλλάξει τη μορφή της πόλης μας και λειτουργήσει καταλυτικά ώστε το μέτρο της πόλης μας να λειτουργικό μιας και η οδός Πόντου θα συνδέει τους σταθμούς του εξυπηρετώντας ως πρέπει τους πολίτες», τονίζει ο κ. Δαρδαμανέλης στη Voria.gr.

Η διάνοιξη της οδού Πόντου θα δώσει διέξοδο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους της Καλαμαριάς, θα βελτιώσει τις μετακινήσεις και θα εξορθολογήσει τα κυκλοφοριακά ζητήματα. Επιπλέον με τα συνοδευτικά έργα θα θωρακίσει αντιπλημμυρικά την περιοχή και θα την αποσυμφορήσει. Επίσης, θα συμβάλλει αποφασιστικά ώστε να μην απαξιωθεί το έργο του μετρό (της επέκτασης στην Καλαμαριά ειδικότερα), καθώς εάν δεν διανοιχτεί ο δρόμος τρεις από τους πέντε σταθμούς του μετρό στην Καλαμαριά δεν θα εξυπηρετούν (αφού οι πολίτες θα πρέπει να περνούν από χωράφια και θα υπάρχει ζήτημα πάρκινγκ). Το μετρό δεν θα μπορεί να είναι λειτουργικό και επιπλέον ελλοχεύει και ο κίνδυνος των πλημμυρών…

Γι’ αυτούς τους λόγους αποφασίστηκε να διατεθεί το ποσό των 15 εκ. ευρώ για να διανοιχτεί η Πόντου στο τμήμα της από την Καυκάσου έως την Ικάρων (περιφερειακή τάφρος), με πλάτος δρόμου τα 40 αντί των 22 μέτρων, που περιλαμβάνει και το «κλειστό» τμήμα στο οποίο βρίσκονται οι τρεις σταθμοί του μετρό: της Αρετσούς, της Κρήνης και της Μίκρας.

Η οδός Πόντου σε στοιχεία από τον δήμο Καλαμαριάς:

Η ΟΔΟΣ ΠΟΝΤΟΥ είναι μία οδός αποτελούμενη από τρία διακριτά τμήματα:

-Το πρώτο τμήμα εκτείνεται από την οδό ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΔΩΝΙΩΝ έως την οδό ΚΟΛΟΤΟΥΡΟΥ μήκους 910 μ. και πλάτους 20μ. και είναι σε πλήρη λειτουργία με κεντρική νησίδα.

-Το δεύτερο τμήμα εκτείνεται από την οδό ΚΟΛΟΤΟΥΡΟΥ έως την οδό ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ μήκους 170 μ. και μεταβλητού πλάτους από 20μ. έως 40 μ. και είναι μερικώς διανοιγμένο και σε λειτουργία χωρίς κεντρική νησίδα όπου η νοτιοδυτική ρυμοτομική γραμμή ρυμοτομεί το γήπεδο του «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ».

Το τρίτο τμήμα εκτείνεται από την οδό ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ έως την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΑΦΡΟ μήκους 2100 μ. και πλάτους 40 μ. που είναι ΑΔΙΑΝΟΙΚΤΟ.

Το πρώτο σημείο αφορά sτο ΟΤ Γ185 της περιοχής επέκτασης, μεταξύ των οδών Πόντου, Θεοδοσιουπόλεως και προέκταση Τσιγγιρίδου, που είναι χαρακτηρισμένο ως χώρος πρασίνου, τμήμα του οποίου καταλαμβάνεται από εγκαταστάσεις επιφάνειας του αντίστοιχου σταθμού του ΜΕΤΡΟ και είναι αναπόφευκτη η τροποποίηση της ρυμοτομίας με την αλλαγή του γεωμετρικού περιγράμματος και με αντίστοιχη μείωση του συνολικού τελικού εμβαδού.

Το δεύτερο σημείο αφορά στη νοτιοδυτική γραμμή της οδού Πόντου στο τμήμα μεταξύ των οδών Κολοτούρου και Αγίου Νικολάου, η οποία ρυμοτομεί το γήπεδο ποδοσφαίρου «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ» και είναι απαραίτητη για τη διατήρηση του γηπέδου αυτού.

Σημειώνεται ότι έχει συνταχθεί συγκεκριμένη πρόταση τροποποίησης της ρυμοτομίας από το Τμήμα Μελετών Κατασκευών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου μας, η οποία περιλαμβάνει και τη δημιουργία χώρου στάθμευσης με 44 θέσεις για ΙΧ αυτοκίνητα που θα εξυπηρετεί τον αθλητικό χώρο, αλλά παράλληλα και τα γραφεία της ΔΕΗ που βρίσκονται στη συμβολή των οδών Πόντου και Θεοδοσιουπόλεως, καθώς και το σταθμό του ΜΕΤΡΟ όταν αυτός τεθεί σε λειτουργία.

Παράλληλα θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η σύμβαση για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2013 με την εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε και εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία – Θράκη», το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” και δανειοδοτείται από την ΕΤΕπ. Το έργο αυτό υλοποιείται ακριβώς κάτω από την οδό Πόντου.

Η διάνοιξη του αδιάνοικτου τμήματος της οδού ΠΟΝΤΟΥ συνδέεται επίσης με το σημαντικό θέμα της κατασκευής του δικτύου όμβριων υδάτων από την ΕΥΔΕ Ύδρευσης – Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης, στο τμήμα της περιοχής επέκτασης του Δήμου Καλαμαριάς που κείται βορειοανατολικά αυτού (από την οδό ΤΣΙΓΓΙΡΙΔΟΥ έως τον συνοικισμό του ΦΟΙΝΙΚΑ). Τούτο διότι στο αδιάνοικτο τμήμα της οδού ΠΟΝΤΟΥ πρόκειται να κατασκευασθεί, μεταξύ άλλων, ο κεντρικός αποδέκτης αγωγός του δικτύου που θα καταλήγει στον φυσικό αποδέκτη (περιφερειακή τάφρος και μέσω αυτής στην θάλασσα).

Επίσης, η διάνοιξη της οδού ΠΟΝΤΟΥ θα συμβάλει στην ανάπτυξη των ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ, όπως αυτές καθορίζονται από το αναθεωρημένο, το έτος 2015, Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Καλαμαριάς, καθώς και στην γενικότερη Πολεοδομική ανάπτυξη της αντίστοιχης περιοχής επέκτασης του Δήμου Καλαμαριάς δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμη αρκετά αδόμητα μεσαία οικόπεδα για τα οποία δεν μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια λόγω του αδιάνοικτου της οδού ( εγκύκλιος 25/23-02-1987).

Είναι γεγονός ότι με την κατάσταση αυτή του αδιάνοικτου τμήματος επηρεάζεται αρνητικά η γενικότερη αισθητική εικόνα της περιοχής, όπου όταν θα λειτουργήσει το ΜΕΤΡΟ θα έχουμε σταθμούς ανάμεσα σε χωμάτινα τμήματα της οδού.

Θεωρείται ότι το θέμα της διάνοιξης της οδού ΠΟΝΤΟΥ στο τμήμα της από την οδό ΚΟΛΟΤΟΥΡΟΥ έως την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΑΦΡΟ είναι όμοιο με το αντίστοιχο της διάνοιξης της οδού της ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ που περιλαμβάνεται μεταξύ των οδών 26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ και ΔΑΦΝΗΣ του σχεδίου πόλεως Θεσσαλονίκης μήκους 1400 μ. περίπου.

Για τη διάνοιξη της οδού ΠΟΝΤΟΥ απαιτείται για τις απαλλοτριώσεις ποσό άνω των 15 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό πολύ μικρό σε σχέση με τη δαπάνη του έργου ώστε να τεθεί σε κίνδυνο η εύρυθμη λειτουργία αυτού. Οι αποζημιώσεις λόγω ρυμοτομίας αφορούν σε ένα σημαντικό τμήμα της επιφάνειας της οδού ΠΟΝΤΟΥ, της οποίας το πλάτος είναι 40m και η συνολική της επιφάνεια 84 στρέμματα και πρέπει να καταβληθούν σε ιδιώτες – ιδιοκτήτες ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών.

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial