Το πανόραμα των υποδομών στην Κεντρική Μακεδονία – Κοινό έργο η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού και ο δυτικός προαστιακός σιδηρόδρομος – Μέχρι την άνοιξη ανάδοχοι για τους αυτοκινητοδρόμους Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και Δράμας – Αμφίπολης
Μπορεί την παράσταση των προχτεσινών κυβερνητικών ανακοινώσεων να έκλεψε η εξαγγελία από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, της ημερομηνίας έναρξης λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, στις 30 Νοεμβρίου, όμως πολλές ειδήσεις βγήκαν για όλα τα έργα που εξελίσσονται ή προγραμματίζονται για την πόλη και την Κεντρική Μακεδονία από τα υπουργεία.
Προφανώς και το ενδιαφέρον έπεσε στην παρουσίαση και τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, που έχει και το μεγάλο “πακέτο”.
Ο υπουργός χώρισε τα έργα αρμοδιότητάς του σε επτά άξονες.
Ξεχωρίζουν τα δυο έργα της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (έκτος προβλήτας) με το σιδηροδρομικό δίκτυο και του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου, τα οποία ενοποιήθηκαν σε μια εργολαβία και ήδη είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός, με τη σχετική σύμβαση να αναμένεται να υπογραφεί τον επόμενο χρόνο.
Επίσης, ο υπουργός τόνισε ότι η σύνδεση του λιμανιού με τους αυτοκινητοδρόμους Θεσσαλονίκης – Αθηνών και Εγνατίας Οδού (με την περίφημη γέφυρα στον… αέρα) αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου, μαζί με το οδικό δίκτυο στο Καλοχώρι.
Και τα δυο μεγάλα οδικά έργα, δηλαδή ο αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και ο αντίστοιχος Δράμας – Αμφίπολης στο πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους αναμένεται να έχουν αναδόχους και να αρχίσει η κατασκευή τους.
Οι ανακοινώσεις του κ. Σταϊκούρα ανά άξονα και έργο είναι οι εξής:
1. Μετρό Θεσσαλονίκης
-Βασική γραμμή έργου Μετρό Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 1,46 δισ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 30 Νοεμβρίου 2024. Πρόοδος υλοποίησης: Φάση περαίωσης κατασκευαστικών εργασιών / Πραγματοποίηση δοκιμών συστημάτων και τροχαίου υλικού / Διαδικασίες πιστοποίησης.
-Επέκταση προς Καλαμαριά | Προμήθεια τροχαίου υλικού για την επέκταση: Προϋπολογισμός: 577 εκατ. ευρώ η κατασκευή και 174,84 εκατ. ευρώ το τροχαίο υλικό. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μέχρι το τέλος του 2025. Πρόοδος υλοποίησης: 89,4%.
-Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 3 εκατ. ευρώ. Έχει ολοκληρωθεί. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει ανακοινωθεί η κατά προτεραιότητα επέκταση του Μετρό στη Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.
2. Flyover
Υπερσύγχρονος Εναέριος Αυτοκινητόδρομος: Προϋπολογισμός: 462,77 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μάιος 2027. Κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μήκους 13 χλμ. η οποία αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης. Περιλαμβάνονται εννέα ανισόπεδοι κόμβοι, οχτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες. Πρόοδος υλοποίησης: Οι εργασίες στα εργοτάξια είναι σε πλήρη ανάπτυξη στους χώρους κατασκευής που έχουν παραδοθεί, με πλέον κρίσιμες τις εργασίες που συνδέονται με την κατασκευή της γέφυρας του Flyover. Σήμερα στα εργοτάξια απασχολούνται συνολικά περίπου 250 άτομα και 80 βαρέα μηχανήματα, εκ των οποίων 25 εκσκαφείς (και διαφόρων τύπων οχήματα τα υπόλοιπα).
Από πλευράς υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και υπεγράφη Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών (προϋπολογισμού 22,85 εκατ. ευρώ) όπου, πέραν των λοιπών εργασιών συντήρησης, προβλέπονται και τα εξής:
-Ομάδες άμεσης επέμβασης οχημάτων για συνεχείς περιπολίες.
-Γερανοφόρα οχήματα και βαν στα εργοτάξια για την άμεση αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.
-Κέντρο 24ωρου ελέγχου κυκλοφορίας και εξοπλισμοί εποπτείας της κυκλοφορίας επί της οδού.
-Λειτουργία τηλεφωνικού αριθμού 1077 για άμεση αναφορά από τους διερχόμενους οδηγούς.
3. Σιδηροδρομικά έργα
-Αναβάθμιση Σηματοδότησης / Τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΤΧ1 Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Προϋπολογισμός: 50,67 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Δεκέμβριος 2026. Πρόοδος υλοποίησης: 25% του οικονομικού αντικειμένου.
-Σύνδεση 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης & Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 66,34 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Σε διαγωνιστική διαδικασία. Β’ φάση ανταγωνιστικού διαλόγου.
-Αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Μουριές – Προμαχώνας και οριστική μελέτη για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στον άξονα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας: Προϋπολογισμός: 202 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο εντάχθηκε για συγχρηματοδότηση στο Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF
II). Υπογραφή Grand Agreement: Σεπτέμβριος 2024.
-Συντήρηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Πλατύ – Έδεσσα – Φλώρινα: Προϋπολογισμός: 3,27 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: τρίτο τετράμηνο 2024. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο δημοπρατήθηκε στις 26 Ιουνίου 2024.
-Ανακαίνιση διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης από ΧΘ 426 έως ΧΘ 433: Προϋπολογισμός: 9,85 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.
-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Καστανούσας – ΣΣ Ροδόπολης: Προϋπολογισμός: 9,03 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: τρίτο τετράμηνο 2024.
-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Πολυκάστρου – ΣΣ Ειδομένης: Προϋπολογισμός: 7,25 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: τρίτο τετράμηνο 2024.
-Ανακαίνιση διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης από ΧΘ 418 έως ΧΘ 426: Προϋπολογισμός: 10,5 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη συμβασιοποίηση: τρίτο τετράμηνο 2024.
-Συντήρηση σιδηροδρομικής γραμμής τμήματος Θεσσαλονίκης: Προϋπολογισμός: 3,5 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.
-Ανακαίνιση σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ ΣΣ Στρυμόνα – ΣΣ Προμαχώνα: Προϋπολογισμός: 5,5 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.
-Κατασκευή πεζογέφυρας στους Αμπελόκηπους – Μενεμένης: Προϋπολογισμός: 1,2 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.
-Συντήρηση Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης & ETCS στο τμήμα ΣΣ Πλατύ – ΣΣ Προμαχώνα: Προϋπολογισμός: 6,15 εκατ. ευρώ. Το έργο εκτελείται.
4. Οδικά έργα
-Κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Κ16 στη συμβολή ΠΑΘΕ και εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης – Β’ Φάση: Προϋπολογισμός: 71,2 εκατ. ευρώ. Ολοκλήρωση: Σεπτέμβριος 2024.
-Ολοκλήρωση σύνδεσης αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου: Προϋπολογισμός: 80,6 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τέλος 2024 με αρχές 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτέλεση εργασιών. Θα ολοκληρωθεί το νότιο τμήμα στη σύνδεση με τον ΟΛΘ.
-Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα (Ε02): Προϋπολογισμός: 411 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία. Τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου (ΒΙ Φάση) και μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες θα ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Με την ολοκλήρωση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα συνταχθεί το Τεύχος Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (ΒΙΙ Φάση), με προβλεπόμενη ημερομηνία το Νοέμβριο του 2024. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
-Οδικός Άξονας Δράμα – Αμφίπολη: Προϋπολογισμός: 199,8 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία. Τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου (ΒΙ Φάση) και μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες θα ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Με την ολοκλήρωση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα συνταχθεί το Τεύχος Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών (ΒΙΙ Φάση), με προβλεπόμενη ημερομηνία το Νοέμβριο του 2024. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
5. Αστικές συγκοινωνίες
-Ηλεκτρικά λεωφορεία: Προϋπολογισμός: 137,4 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Από τη συνολική προμήθεια των 250 λεωφορείων, τα 110 παραδόθηκαν στη Θεσσαλονίκη (Μάιος 2024). Υλοποίηση Σταθμού Φόρτισης Η/Ο, συνολικής επένδυσης 10 εκατ. ευρώ, εγκατάσταση σε χώρο περιοχής αμαξοστασίου Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Πρόσληψη 190 οδηγών λεωφορείου με συμβάσεις ορισμένου χρόνου εντός του 2024.
-Ανάθεση παροχής επιβατικών μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ): Προϋπολογισμός: 647 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Δημοσίευση διεθνούς διαγωνισμού του ΟΣΕΘ ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου 220 νέων οχημάτων (έναρξη διαδικασίας λήψης προσφορών στις 21 Αυγούστου 2024). Μέχρι την ολοκλήρωση της ανάθεσης είναι σε εξέλιξη συμβάσεις διάρκειας οχτώ μηνών.
-Ανάθεση παροχής επιβατικών μεταφορών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ): Προϋπολογισμός: 17,75 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός (ήδη υπάρχει προσωρινός ανάδοχος) για την απόκτηση 164 νεότερου τύπου λεωφορείων για 36 μήνες με τη μέθοδο leasing.
6. Αντιπλημμυρικά έργα
-Αποχέτευση Όμβριων Υδάτων Νότιου Τμήματος Δήμου Καλαμαριάς – Φάση Β’: Προϋπολογισμός: 10,52 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: Μάιος 2025. Πρόοδος υλοποίησης: 57%.
-Έργα Διευθέτησης Ρεμάτων Περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή απαραίτητων δικτύων όμβριων: Προϋπολογισμός: 15,5 εκατ. ευρώ. Πρόοδος υλοποίησης: Το έργο μεταφέρθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-27. Σε διαδικασία διαχείρισης της αρχικής σύμβασης.
7. Άλλες υποδομές
-Ανέγερση Δικαστικών Μεγάρων Έδεσσας, Σερρών, Κιλκίς, ανακατασκευή Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης και συντήρηση και διαχείριση μέσω ΣΔΙΤ: Προϋπολογισμός: 120 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Σε διαγωνιστική διαδικασία. Έχει ολοκληρωθεί το στάδιο Β.Ι και επίκειται η έναρξη του Ανταγωνιστικού Διαλόγου με πέντε προεπιλεγέντες οικονομικούς φορείς. Σε διαδικασία μίσθωσης κτηρίου για τη μετεγκατάσταση του Δικαστηρίου Θεσσαλονίκης καθώς και ολοκλήρωσης των μελετών της εσωτερικής μετεγκατάστασης με μέριμνα του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
-Σχεδιασμός, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων στην Περ. Κεν. Μακεδονίας μέσω ΣΔΙΤ: Προϋπολογισμός: 144,2 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: δύο έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος. Σε φάση ολοκλήρωσης της οριστικοποίησης των συμβατικών. Ο φάκελος του έργου έχει αποσταλεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
-Ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών στην Καλαμαριά: Προϋπολογισμός: 2,34 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 27 Οκτωβρίου 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτελεσμένες εργασίες αποξηλώσεων, μονώσεων και θερμοπρόσοψης.
-Ανέγερση 25ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου: Προϋπολογισμός: 4,2 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 16 Μαΐου 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Εκτελεσμένες εργασίες σκυροδεμάτων υπογείου και ισογείου. Εκτελούνται εργασίες των τοίχων πλήρωσης.
-Αποκατάσταση του εξωτερικού περιτυπώματος του Κτιρίου Διοίκησης του Γ.Ν.Θ. «Γ. Παπανικολάου»: Προϋπολογισμός: 124.000 ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 16 Νοεμβρίου 2024. Πρόοδος υλοποίησης: Έχει γίνει εγκατάσταση εργολάβου και έναρξη εργασιών. Πρόκειται για εργασίες αποκατάστασης των επιχρισμάτων, καθώς και των χρωμάτων των όψεων του κτιρίου του Νοσοκομείου.
-Επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης και εξοικονόμησης ενέργειας Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Άγιος Παύλος»: Προϋπολογισμός: 3,24 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενη ολοκλήρωση: 17 Σεπτεμβρίου 2025. Πρόοδος υλοποίησης: Πρόκειται για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης του κελύφους του Νοσοκομείου και αφορούν αντικατάσταση κουφωμάτων, εξωτερική θερμομόνωση τοίχων, θερμοϋγρομόνωση δώματος. Επίσης θα πραγματοποιηθούν αναβαθμίσεις, αποκαταστάσεις και εκσυγχρονισμός στις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.
πηγή: voria.gr