Τα… γούστα του Μέσι, η Χριστουγεννιάτικη χαρά των ξενοδόχων της Β. Ελλάδος και ένα ακόμη… καλάθι

Με τον Μέσι στο τελικό του Μουντιάλ το βράδυ της Κυριακής όλα θα πάνε καλά. Σε ένα άθλημα που το σύνηθες είναι οι παίκτες που και που να τραυματίζονται και ακόμη συχνότερα να βρίσκονται εκτός ρυθμού και φόρμας, ο Λίο εδώ και σχεδόν 20 χρόνια δίνει ρεσιτάλ συνέπειας. Αυτό από μόνο του φτάνει για να τον χαρακτηρίσει ως τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή του κόσμου, ο οποίος –επιπροσθέτως- δεν απασχολεί με την προσωπική ή εξωγηπεδική του ζωή, δεν κάνει προκλητικές δηλώσεις, δεν… βεντετίζει, δεν τρώγεται με τα ρούχα του όλη την ώρα, δεν του φταίνε οι άλλοι, δεν…, δεν…, δεν… Παίζει μπάλα στις τέσσερις γραμμές του γηπέδου, έχει σταθερή απόδοση, είναι αποτελεσματικός και θεαματικός. Προφανώς έχει πολλούς θαυμαστές, οι οποίοι τον γουστάρουν και θα ήθελαν να τον δουν να σηκώνει τον μοναδικό τίτλο που του λείπει. Γιατί όχι; Αυτά τα παιδιά, οι μεγάλοι αθλητές, αξίζουν την εκτίμησή μας όχι επειδή είναι επιτυχημένοι, διάσημοι, πλούσιοι και τα σχετικά. Όλα αυτά, άλλωστε, είναι δικά τους, τα απολαμβάνουν ιδιωτικά. Αξίζουν εκτίμησης διότι δίνουν χαρά σε πολύ κόσμο, κάτι που ήταν και εξακολουθεί να είναι μεγαλειώδες κατόρθωμα και σημαντική προσφορά στην κοινωνία. Επίσης, στα χρόνια μας, πλέον, διδάσκουν με τον τρόπο τους πειθαρχία, επαγγελματισμό και στοχοπροσήλωση. Άσε που μέσα μέσα στο γήπεδο δε χωρούν ούτε… βύσματα, ούτε νεποτισμοί, ούτε λούφες, ούτε παραλλαγές. Όλα αυτά άντε να σε φτάσουν μέχρι τον πάγκο…    

Υψηλές πληρότητες στη Β. ελλάδα 

Άκρως ικανοποιημένοι από την κίνηση ενόψει της εορταστικής περιόδου είναι οι ξενοδόχοι της χώρας. Ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, με αιχμή τη Θεσσαλονίκη και τις περιοχές στις οποίες λειτουργούν θεματικά χριστουγεννιάτικα πάρκα, οι πληρότητες για τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά και τα Φώτα φτάνουν ήδη το 75% – 80%, με αποτέλεσμα το… άγχος να μεταφέρεται για τις 10 Ιανουαρίου και αργότερα. Στη Θεσσαλονίκη οι κρατήσεις βρίσκονται ψηλά, με τους περισσότερους «εορταστικούς επισκέπτες» να προέρχονται από τα Βαλκάνια –κυρίως Βουλγαρία, Σερβία, Β. Μακεδονία-, αλλά και την Αθήνα. Από τους υπόλοιπους προορισμούς ξεχωρίζουν για την εορταστική κινητικότητα τους η περιοχή των Ιωαννίνων –κλασικός χειμερινός προορισμός με Μέτσοβο, Ζαγοροχώρια, πόλη Ιωαννίνων και τα σχετικά- η Δράμα με την «Ονειρούπολη», η Καβάλα και λιγότερο η Αλεξανδρούπολη και οι άλλες περιοχές της Θράκης. Πολύ υψηλά βρίσκεται φυσικά η Θεσσαλία, κυρίως λόγω Βόλου (Πήλιο κλπ.) και Τρικάλων, όπου πόλο έλξης αποτελεί ο «Μύλος των ξωτικών», αρχηγός των οποίων –για να μη ξεχνιόμαστε- είναι ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος Δημήτρης Παπαστεργίου. Οι τιμές των καταλυμάτων είναι αυξημένες σε σχέση με πέρσι μεσοσταθμικά γύρω στο 10%, όπως συνέβη και το καλοκαίρι, κάτι που μέχρι στιγμής δεν προβληματίζει, επειδή για τους επαγγελματίες του τουρισμού είναι σαφές ότι «ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει με κάθε τίμημα, έχει ως προτεραιότητά του το ταξίδι». 

…αισιοδοξία για το καλοκαίρι 

Επίσης, αν και είναι ακόμη κάπως νωρίς, αισιοδοξία υπάρχει στους ξενοδόχους της χώρας και για το προσεχές καλοκαίρι. Όλοι ελπίζουν ότι το 2023 θα είναι τουλάχιστον όσο καλό ήταν το 2022, ενώ πολλά θα ξεκαθαρίσουν σε δύο ημερομηνίες: Στις 31 Ιανουάριου, όταν λήγει η πρώτη περίοδος early booking, στην οποία προσφέρονται σημαντικές εκπτώσεις για όσους κλείσουν έγκαιρα τις διακοπές τους. Και στις 31 Μαρτίου, όταν λήγει η δεύτερη early booking περίοδος, στην οποία επίσης προσφέρονται εκπτώσεις, ασφαλώς χαμηλότερες απ’ ότι στην πρώτη. Όσο νωρίτερα, τόσο το καλύτερο είναι ο νόμος της τουριστικής αγοράς, τον οποίο περισσότερο από κάθε άλλη εθνικότητα αξιοποιούν οι Βρετανοί. Αντίθετα, εξαιρετικά σκεπτικοί και διστακτικοί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης εμφανίζονται οι ακραίας προτεσταντικής νοοτροπίας Γερμανοί. 

Τολμηροί ξενοδόχοι, διπλωμάτης Τάσιος και… 

Στο μεταξύ οι ξενοδόχοι της χώρας αποδεικνύονται εξαιρετικά τολμηροί, αφού έσπασαν το ταμπού και ζητούν επισήμως από την Πολιτεία να διασφαλίσει την έλευση πολλών χιλιάδων εργαζομένων στον τουρισμό, προκειμένου να καλυφθούν κενά που αφήνει η αδιαφορία των Ελλήνων. Σε 60.000 και παραπάνω τα υπολογίζουν για το 2022, θα ξεπεράσουν τις 100.000 προβλέπουν για το 2023. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος, ο οποίος μαζί με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρο Βασιλικό, υπογράφουν τη σχετική επιστολή προς την κυβέρνηση, χειρίζεται το θέμα προσεκτικά, αφού γνωρίζει ότι στη χώρα μας οι… παρεξηγήσεις είναι σχετικά εύκολες. Τι λέει λοιπόν; Αφενός ότι υπάρχουν θέσεις εργασίας στα ξενοδοχεία που δεν μπορούν να καλυφθούν από ελληνικά χέρια, διότι δεν υπάρχουν Έλληνες που να ενδιαφέρονται. «Πόσο ακόμη θα εθελοτυφλούμε» αναρωτιέται, επισημαίνοντας με νόημα ότι ο κλάδος των ξενοδοχοϋπαλλήλων είναι καλυμμένος από συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα ανανεωθεί, αφού εργοδότες και εργαζόμενοι ουσιαστικά έχουν συμφωνήσει στους καινούριους όρους. Αφετέρου, ο κ. Τάσιος σημειώνει ότι κατανοεί το ότι οι Έλληνες δεν θέλουν να εργαστούν σε οποιαδήποτε δουλειά, αφού «καθένας δικαιούται να βρει εργασία με βάση τις σπουδές και τις δεξιότητες του». Άψογος και… τζέντλεμαν ο κ. Τάσιος. Απ’ ευθείας βγαλμένος από τη… Διπλωματική Ακαδημία και το υπουργείο Εξωτερικών. Κοιτάει τη δουλειά των ξενοδόχων, τους οποίους εκπροσωπεί, και αφήνει τις ψυχολογικές και κοινωνιολογικές αναλύσεις στους άλλους. Σε όλους εμάς. Διότι σε μια χώρα για την οποία ο τουρισμός συνιστά βαριά βιομηχανία και η ανεργία εδώ και δέκα χρόνια βρίσκεται σε διψήφιο ποσοστό σημαίνει ότι κάποιοι ανάμεσά μας δεν θέλουν να δουλέψουν σε… κουραστικές εργασίες. Άλλωστε ανάλογα θέματα υπάρχουν στον πρωτογενή τομέα –γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία-, ενώ το πρόβλημα είναι υπαρκτό και τη μεταποίηση. Αν και στη βιομηχανία χρειάζονται συνήθως εργαζόμενοι με συγκεκριμένες δεξιότητες, ενώ και η ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση βοηθούν την προώθηση της παραγωγής και της ανταγωνιστικότητας, δεν αποκλείεται οι συλλογικοί φορείς να θέσουν επίσης θέμα «εισαγωγής» εργαζομένων στην πολιτεία. 

…οι λεπτομέρειες μιας πρότασης

Και δύο – τρεις λεπτομέρειες για το αίτημα των ξενοδόχων: Πρώτον, οι ίδιοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών η μαζική εισαγωγή εργαζομένων δεν μπορεί να ξεκινήσει το 2023. Το 2024 και βλέπουμε, άρα κοιτάνε μακριά. Δεύτερον, όταν μιλάμε για ξένους εργαζομένους στον τουρισμό ξεχνάμε τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη (Αλβανία, Σερβία, Β. Μακεδονία, Μολδαβία) διότι δεν υπάρχουν πολλοί και όσοι υπάρχουν κάνουν διαφορετικές επιλογές. Εκείνο που μας μένει λοιπόν, διότι χρειάζονται προδιαγραφές (συμπεριφορά, γλώσσες κλπ.) είναι οι χώρες της Ανατολικής Ασίας, όπως –για παράδειγμα- το Μπαγκλαντές. Τρίτον, η πρόταση αφορά συμβόλαια 9μηνης διάρκειας, ώστε να συμφέρει σε αυτούς τους ανθρώπους να έρθουν από τόσο μακριά.   

Ίδια Χριστούγεννα, άλλες συνήθειες 

Η πανδημία, σε συνδυασμό με την ακρίβεια, αλλάζει τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών. Ακόμη και τα Χριστούγεννα, ακόμη και στο πεδίο των τροφίμων. Όπως διαπιστώνουν επιχειρηματίες του κλάδου στη Θεσσαλονίκη –όπως ο κ. Πάνος Μενεξόπουλος του ΕΒΕΘ, του Εμπορικού Συλλόγου και των ξηρών καρπών- δέκα ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα η κίνηση στην αγορά είναι μιας συνηθισμένης καθημερινής, επειδή, πλέον, οι χριστουγεννιάτικες προετοιμασίες στην κουζίνα είναι λιγότερες σε σχέση με λίγα μόνο χρόνια, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να γίνουν αγορές μέρες πριν, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Όπως εξηγούν στα χρόνια που διανύουμε τα περισσότερα νοικοκυριά –ιδίως οι νεότεροι- δεν προγραμματίζουν να κάνουν ιδιαίτερες προετοιμασίες για το γιορτινό τραπέζι, αφού επιλέγουν είτε να φάνε έξω, είτε να μαγειρέψουν λίγα πράγματα και να προμηθευτούν τα περισσότερα έτοιμα. Όσο για το «καλάθι των ξηρών καρπών», που γνωρίζει άριστα ο κ. Μενεξόπουλος, παραμένει στο ίδιο οικονομικό επίπεδο με πέρσι. Κι αυτό επειδή η καρυδόψιχα που κυριαρχεί στις επιλογές των καταναλωτών αυτή την περίοδο είναι 30% φθηνότερη από πέρσι λόγω υπερπαραγωγής, τα φιστίκια τύπου Αιγίνης πωλούνται χαμηλότερα κατά 20%, σε αντίθεση με τα φουντούκια, η τιμή των οποίων έχει τσιμπήσει κατά 10%.     

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial