Αυξήσεις “φωτιά” στο ψωμί- Πού θα φθάσει η τιμή της φραντζόλας

Αυξήσεις- "φωτιά" στο ψωμί- Πού θα φθάσει η τιμή της φραντζόλας

Σημαντικές ανατιμήσεις αναμένονται το προσεχές χρονικό διάστημα στα προϊόντα άρτου.

Αιτίες η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που έβαλε «φρένο» στις εξαγωγές σιτηρών, και η μεγάλη αύξηση των πρώτων υλών και της ενέργειας για τους αρτοποιούς.

Μάλιστα, οι απαισιόδοξοι θεωρούν θέμα ημερών η τιμή της κλασικής «χωριάτικης» φραντζόλας στο φούρνο της γειτονιάς να φθάσει το ένα ευρώ!

«Θα υπάρξουν νέες αυξήσεις. Ο κάθε αρτοποιός μόνος του θα εκτιμήσει τι «απορροφήσει» και ποια θα είναι η επιβάρυνση για τον καταναλωτή», είπε στο ThessToday.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών κ. Μιχάλης Μούσιος.

Πρόσθεσε ότι, τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο υπήρξε μείωση 20% στην πώληση ψωμιού, συγκριτικά με το 2021.

Απέδωσε την πτώση στην αύξηση του κόστους στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», αφού όπως τόνισε ο κ. Μούσιος : «Οι καταναλωτές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο οικονομικό κόστος ενέργειας – θέρμανσης, καθώς και την άνοδο των τιμών των λεγόμενων αγαθών πρώτης ανάγκης, δεν σπαταλά πλέον ούτε μια φέτα από το ψωμί».

Όπως τονίζει  ο πρόεδρος των αρτοποιών υπάρχει ανησυχία  στη αγορά, γιατί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία κ είχε ως συνέπεια την διακοπή της εξαγωγής σιτηρών.

Επιπλέον, παρατηρείται μείωση των εξαγωγών από τα κράτη των Δυτικών  Βαλκανίων , πλούσια σε σιτηρά όπως  η Βουλγαρία και η Ρουμάνια μειώνουν τις εξαγωγές περιμένοντας πώς θα επωφεληθούν από περαιτέρω αύξηση της τιμής ανά τόνο, αλλά και υπό τον φόβο ελλείψεων στις δικές τους αγορές .

Πρόβλημα για την εγχώρια αγορά οι ελλείψεις σε «μαλακά άλευρα»

Η Ελλάδα εισάγει περίπου το 70% των μαλακών αλεύρων , που χρησιμοποιούνται στην αρτοποιία /ζαχαροπλαστική, από την Ουκρανία και τη Ρωσία.

Αντίθετα, είναι πλούσια στην παραγωγή των αποκαλούμενων «σκληρών» Σουηδών, που χρησιμοποιούνται στα ζυμαρικά, παράγοντας περί τους 1,7 εκατομμύρια τόνους ετησίως.

Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέβαλε τη σπορά σιτηρών ,που στην Ανατολική Ευρώπη γίνεται συνήθως Μάρτιο-Απρίλιο, εν αντιθέσει με την Ελλάδα.

Αυτό είχε συνέπεια να παρατηρούνται μεγάλες αυξήσεις στις τιμές σιτηρών στην παγκόσμια αγορά, και τ´ άλευρα.

«Τα πρώτα νέα τιμολόγια μαλακών σιτηρών ήταν αυξημένα κατά 60% το διάστημα Γενάρη- Φλεβάρη, συγκριτικά με το Δεκέμβριο. Επιπλέον το κόστος ενέργειας αυξήθηκε από 147 ευρώ η μεγαβατόρα, το Σεπτέμβριο του ‘21 σε 252 ευρώ / MW τον Ιανουάριο.

Επιπλέον οι ανατιμήσεις σε λάδια, μαργαρίνες και το ηλιέλαιο έφθασαν έως και 40%. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν την επιβάρυνση που υπόκειται ο αρτοποιός καθημερινά, έχοντας να ανταπεξέλθει και στην πτώση των πωλήσεων», καταλήγει ο κ. Μούσιος εκφράζοντας τον προβληματισμό και ανησυχία του κλάδου.

Δυσοίωνες οι προβλέψεις των καταναλωτών – Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το διάστημα 4 με 8 Μαρτίου 2022 η Ierax Analytix σχετικά με τον αντίκτυπο που θα έχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έδειξε ότι 93% των καταναλωτών πιστεύει πως θα υπάρχει αύξηση στις τιμές (ειδικότερα οι μεγάλες ηλικιακές ομάδες).

Αξιοσημείωτο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του εβδομαδιαίου προϋπολογισμού σε σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές το ξοδεύουν στα γαλακτοκομικά είδη – τυρί, γάλα, γιαούρτι κ.λπ.- (34%) ενώ ακολουθούν το κρέας/ψάρι (20%) και τα προϊόντα καθαριότητας – απορρυπαντικά σπιτιού/πλυντηρίου- (14%).

Συνεχίζουν κατά φθίνουσα σειρά τα φρέσκα/συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά (10%), τα σνακ (6%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα προϊόντα κάβας με ποσοστό 4% αντίστοιχα, τα βρεφικά (3%), τα είδη προσωπικής περιποίησης (3%) και τα είδη κατοικιδίων (2%).

Τέλος, Οι ηλικίες 56+ δίνουν τα περισσότερα χρήματά τους σε καθαριστικά σπιτιού και έπειτα σε κρέας ή ψάρι και μετά σε γαλακτοκομικά είδη.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial