Το Εθνικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια προβλέπει ζώνες με 30 χλμ/ώρα στις πόλεις και 20 χλμ/ώρα έξω από τα σχολεία.
Επεμβάσεις στο αστικό και υπεραστικό δίκτυο, εκεί όπου καταγράφονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, περιλαμβάνει το υπό διαβούλευση Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021- 2030. Η χώρα μας σημείωσε μείωση κατά 54% του αριθμού των νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα την περασμένη δεκαετία (2011-2020), κάτι όμως που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον περιορισμό των μετακινήσεων λόγω της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας και όχι σε ουσιαστική αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας.
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο, «η συνύπαρξη όλων των χρηστών του οδικού δικτύου στο αστικό περιβάλλον (πεζοί, αυτοκίνητα, λεωφορεία, φορτηγά, μοτοσυκλέτες, ποδήλατα, οχήματα μικροκινητικότητας κ.α.) καθιστούν επιτακτική την ανάγκη εκπόνησης και εφαρμογής των νέων Σχεδίων Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας καθώς και συστηματικών ελέγχων οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου οδικού δικτύου και συστηματικών επεμβάσεων οδικής ασφάλειας».
Ως παρεμβάσεις στις πόλεις αναφέρονται χαρακτηριστικά:
- Ζώνες 30 χλμ./ώρα σε όλες τις κεντρικές αστικές περιοχές
- Δημιουργία κυκλικών κόμβων
- Επανασχεδιασμός διασταυρώσεων
- Διαπλάτυνση πεζοδρομίων
- Αναβάθμιση οδοστρωμάτων, σήμανσης, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού, συντήρηση βλάστησης
- Μέτρα Ήπιας Κυκλοφορίας
- Όριο ταχύτητας 20 χλμ./ώρα έξω από όλα τα Σχολεία
- Αναβάθμιση διαβάσεων πεζών
- Δημιουργία υποδομών για κυκλοφορία ποδηλάτων
Σχετικά με το υπεραστικό οδικό δίκτυο (πλην αυτοκινητοδρόμων), προτείνονται βελτιώσεις για τον περιορισμό των οδικών ατυχημάτων και των συνέπειών τους:
Μείωση ορίων ταχύτητας σε 80 χλμ/ώρα
Επανασχεδιασμός χάραξης οδού, τροποποίηση διατομών, επανασχεδιασμός κόμβων, ανισοπεδοποίηση κόμβων, δημιουργία κυκλικών κόμβων
Βελτιώσεις σε Επικίνδυνες Θέσεις: σήμανση, στηθαία ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμός, διαμόρφωση παρόδιου χώρου, ορατότητα, συντήρηση οδοστρωμάτων, σήμανσης, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού και βλάστησης, επεμβάσεις στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων)
Η διαβούλευση υποστηρίζεται από ειδικό διαδραστικό δικτυακό τόπο (https://www.nrso.ntua.gr/nrss2030/prosklisi-sti-dimosia-diavouleusi/) στον οποίο οποιοσδήποτε πολίτης ή φορέας (Δημόσιες Αρχές, Αυτοδιοίκηση, Δημόσιοι και Ιδιωτικοί Οργανισμοί και Επιχειρήσεις, Επαγγελματίες, Επιστήμονες, Σύλλογοι, ΜΚΟ) μπορεί να ενημερώνεται και να υποβάλει παρατηρήσεις, σχόλια και προτάσεις για το τελικό προσχέδιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας.
Πηγή: gazzetta.gr