Οι κάτοικοι της περιοχής μιλούν για ανεξέλεγκτη λειτουργία των
ταβερνών στο χώρο, με έντονη κάπνα και οσμή, ολονύκτια ηχορύπανση, αλλά και ξεχειλισμένους κάδους απορριμμάτων
Σοβαρές ενστάσεις και διαμαρτυρίες για τη λειτουργία του Μπιτ Παζάρ, ως χώρο εστίασης και διασκέδασης, διατυπώνουν οι κάτοικοι των οδών που περικλείουν το διατηρητέο κτιριακό συγκρότημα, υποστηρίζοντας πως η «κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο».
Όπως αναφέρουν το Μπιτ Παζάρ, που έχει ανακηρυχθεί διατηρητέο μνημείο από το ΥΜΑΘ (ΦΕΚ 229/ΑΑΠ/2016, 04-11-2016), εδώ και καιρό, σε μεγάλο βαθμό έχει απολέσει τον παραδοσιακό εμπορικό του χαρακτήρα, ως χώρος όπου εδράζονται και λειτουργούν παλαιοπωλεία και άλλα καταστήματα μεταχειρισμένων ειδών.
Καταγγέλλουν πως το Μπιτ Παζάρ, ιδίως τις νυχτερινές ώρες, έχει μετατραπεί σε μία τεράστια ταβέρνα – διασκεδαστήριο, που με τον ανεξέλεγκτο τρόπο που λειτουργεί, αποτελεί πλέον μία σταθερή και συνεχή εστία όχλησης και ρύπανσης για την ευρύτερη περιοχή έχοντας έχει υπερβεί τα επιτρεπτά όρια ανοχής και αντοχής των περιοίκων.
Υποστηρίζουν δε πως η ανεξέλεγκτη λειτουργία των νυχτερινών κέντρων – ταβερνών μέσα στο κτιριακό συγκρότημα, αφενός προκαλεί πολλά προβλήματα στην καθημερινή διαβίωση εκατοντάδων οικογενειών, που ζουν στις οδούς γύρω από το Μπιτ Παζάρ, και αφετέρου, αλλοιώνει τον πολιτιστικό χαρακτήρα του κτιρίου αλλά και της ευρύτερης περιοχής που φιλοξενεί ιστορικά μνημεία όπως η Ρωμαϊκή Αγορά.
Κάτοικοι της περιοχής υποστηρίζουν ότι τα περισσότερα ψυχαγωγικά κέντρα ταβέρνες, που λειτουργούν εντός του Μπιτ Παζάρ, παραβιάζουν τη νομοθεσία που ορίζει του όρους λειτουργίας ενός υγειονομικού καταστήματος σε περιοχή αμιγούς κατοικίας ή ακόμα ότι στερούνται άδειας λειτουργίας.
Καλούν δε τους αρμόδιους φορείς να αναλάβουν τις ευθύνες τους, ενώ έχουν ξεκινήσει τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας, τις οποίες σκοπεύουν να αποστείλουν:
- προς το υπουργείο Εσωτερικών – Τμήμα Μακεδονίας Θράκης, και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος, Πολιτισμού και Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εποπτεύει το διατηρητέο,
- το δήμο Θεσσαλονίκης που ελέγχει τη λειτουργία των καταστημάτων εστίασης,
- την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας – Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης και το Τμήμα Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου της Περιφέρειας,
- την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας και την 4η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων
- το Αστυνομικό Τμήμα Λευκού Πύργου
Στο κείμενο διαμαρτυρίας δε αναφέρουν τα εξής:
«Διαπιστώνουμε όμως πως η λειτουργία του με αρκετά καταστήματα εστίασης στον εσωτερικό του χώρο δεν ανταποκρίνεται ούτε στοιχειωδώς στον χαρακτηρισμό του διατηρητέου μνημείου.
Σε καθημερινή βάση κατακλυζόμαστε από την κάπνα και τις οσμές των φουγάρων τα οποία εισπνέουμε, από την ολονύκτια ηχορύπανση, από τη θέαση της πλήρως εγκαταλειμμένης οροφής με λιμνάζοντα ύδατα και ακαθαρσίες και των ξεχειλισμένων κάδων παντός είδους σκουπιδιών.
Παράλληλα, οι είσοδοι του Μπιτ Παζάρ στα καταστήματα εστίασης φράσσονται από τραπεζοκαθίσματα και νάυλον παραβάν κακέκτυπης αισθητικής αποκλείοντας την είσοδο σε αυτό από τους πολίτες.
Η μνημειακή αυτή αγορά περισσότερο θυμίζει εγκαταλειμμένο κτήριο υποβαθμισμένης περιοχής παρά χώρος διατηρητέου μνημείου και μάλιστα στην καρδιά του ιστορικού κέντρου, μια ανάσα από τη Ρωμαϊκή Αγορά.
Επειδή ως πολίτες και κάτοικοι αυτής της πόλης θίγεται η αξιοπρέπειά μας, η ευαισθησία απέναντι στη μνημειακή ιστορία μας και συγχρόνως γίνεται αβίωτη η καθημερινότητά μας, επιθυμούμε να μας ενημερώσετε σε τι ενέργειες προτίθεσθε να προχωρήσετε για την άμεση βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας, της αποκατάστασης του εσωτερικού και εξωτερικού μνημειακού χώρου και της υγιεινής του με βάση τα προαναφερόμενα.
Απαιτούμε να ζούμε όπως αρμόζει σε κάθε πολίτη μιας ευρωπαϊκής πόλης που διαθέτει διεθνώς αναγνωρισμένη πολιτιστική κληρονομιά και επιφυλασσόμεθα για κάθε νόμιμο δικαίωμά μας».
Κάτοικοι: Βιώνουμε μία απαράδεκτη καθημερινότητα
Όπως τονίζει η Τιτίκα Παπαδοπούλου, κάτοικος της περιοχής, η κατάσταση, ιδίως τώρα τους καλοκαιρινούς μήνες, έχει εκτραπεί. «Η ηχορύπανση είναι ένα καθημερινό φαινόμενο όπως και η φασαρία από τους θαμώνες σχεδόν μέχρι το ξημέρωμα», τονίζει και επισημαίνει ότι τα πλέον σημαντικά προβλήματα από τη λειτουργία των ταβερνών, είναι η οσμή και η κάπνα από τα φουγάρα όπως και οι μεγάλες ποσότητες απορριμμάτων που παράγονται από τις δραστηριότητες των καταστημάτων εστίασης.
«Η κατάσταση με τα φουγάρα μερικές ημέρες δεν αντέχεται», αναφέρει και η Μαρία Τζώγα, επίσης κάτοικος της περιοχής, που τονίζει πως οι κάτοικοι αναγκάζονται να κλείνουν μπαλκονόπορτες και παράθυρα για να αποφύγουν την ρύπανση της κάπνας και τη φασαρία. «Σκεφτείτε έναν άνθρωπο που πρέπει να ξυπνήσει πρωί για να πάει στη δουλειά του, να έχει μία συνεχή ενόχληση οσμής και ακοής», σημειώνει και αναφέρει ότι υπήρξαν μέχρι διαπληκτισμοί κατοίκων με καταστηματάρχες που θεωρούν ότι μπορούν να αγνοούν τους κατοίκους της περιοχής.
Πάντως όπως τονίζουν, η πρόθεση τους δεν είναι να οδηγηθούν τα καταστήματα σε προβλήματα, ούτε να κλείσουν, αλλά να τηρηθεί και εφαρμοστεί ένα πλαίσιο λειτουργίας που θα σέβεται την περιοχή και τις ανάγκες των οικογενειών που ζουν στην περιοχή γύρω από το Μπιτ Παζάρ.
Κούπκας: Πρόθεση και προσπάθειας μας είναι να ελέγχουμε τις υπερβάσεις
Την ημέρα το Μπίτ Παζάρ εν μέρει θυμίζει τον παλιό παραδοσιακό του εαυτό, με τα εμπορικά καταστήματα, σε όλες τις εξωτερικές του πλευρές, μεταξύ των οποίων ακόμα κάποια παλαιοπωλεία.
Ωστόσο το βράδυ, το εσωτερικό του μετατρέπεται σε μία ενιαία σχεδόν, τεράστια ταβέρνα, όπου πρόχειρα διαχωριστικά οριοθετούν τα εκατοντάδες τραπεζοκαθίσματα, κάθε ξεχωριστού καταστήματος, που καταλαμβάνουν σχεδόν όλο το χώρο.
Ο ανταγωνισμός είναι έντονος μεταξύ των καταστηματαρχών, οι οποίοι για να προσελκύσουν πελάτες, πέρα από τους «κράχτες», συνήθως νεαρές κοπέλες, χρησιμοποιούν και τα ντεσιμπέλ της μουσικής, προκειμένου να δώσουν το δικό τους ξεχωριστό στίγμα.
Οι κάτοικοι θεωρούν ότι η αστυνομία δεν ασκεί τους ελέγχους που απαιτεί η αφόρητη ηχορύπανση, το υγειονομικό δεν παρεμβαίνει όσο πρέπει ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα ρύπανσης και να τηρούνται οι υγειονομικοί κανονισμοί, ενώ ο δήμος που έχει την ευθύνη της λειτουργίας των καταστημάτων, δεν φροντίζει ώστε οι επιχειρήσεις εστίασης να σέβονται την σχετική νομοθεσία, βάσει και της άδειας λειτουργίας που τους έχει χορηγηθεί.
Όπως τόνισε πάντως στην Parallaxi, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών του δήμου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Κούπκας, δυστυχώς κάποιες φορές κάποιοι επιχειρηματίες λειτουργούν με υπερβάσεις και δημιουργούν προβλήματα που ο δήμος προσπαθεί να ελέγξει και να περιορίσει. «Πρόθεση και προσπάθειας μας είναι να ελέγχουμε αυτές τις υπερβάσεις και ο δήμος επιδιώκει σταθερά τα καταστήματα να λειτουργούν βάσει των αδειών που έχουν χορηγηθεί» τονίζει και σημειώνει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης να υπάρχει μία εύρυθμη λειτουργία των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που δεν προκαλούν προβλήματα στους κατοίκους.
Πηγή: parallaximag.gr