Παραβατικότητα στα καύσιμα που ξεπερνάει το 20% στην ελληνική αγορά – Τι θα πρέπει να κάνει ο καταναλωτής
Για μη στοχευμένους και μη οργανωμένους ελέγχους κατηγορεί την πολιτεία ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης.
Αφορμή για να μιλήσουμε μαζί του, στάθηκε η πρόσφατη αποκάλυψη ότι ένα μεγάλο ποσοστό, που ξεπερνάει το 20% των καυσίμων στην ελληνική αγορά, είναι νοθευμένα ή λαθραία, χτυπώντας το καμπανάκι τόσο απέναντι στην Πολιτεία, όσο και στους καταναλωτές.
Πρακτικά, αυτό για τον απλό καταναλωτή, που είναι ο τελικός αποδέκτης, σημαίνει ότι η επιλογή ενός πρατηρίου με νοθευμένη βενζίνη, σίγουρα μεταφράζεται ως χάσιμο χρημάτων μελλοντικά, παίρνοντας καύσιμα κακής ποιότητας με ο, τι συνεπάγεται αυτό για το ντεπόζιτο που θα το δεχτεί.
«Ο κλάδος βάλλεται από παραβατικότητα» αναφέρει ο Θέμης Κιουρτζής στην Parallaxi, ενώ αναφέρει τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, λέγοντας πως «Σε εργαστηριακές και χημικές αναλύσεις, το 6,4% των δειγμάτων δεν είναι σωστά. Είναι δηλαδή μη κανονικά δείγματα. Το 9,68% των ελέγχων δείχνουν ότι σε 19.000 περίπου ελέγχους οι παραβάσεις ήταν 1868. Επίσης κατασχέθηκαν λίτρα τα οποία από το 2020 μέχρι το 2022 ανέρχεται η παράβαση στο 130% σε σχέση με το 2019, ενώ κατασχέθηκαν 276.000 περίπου λίτρα υγρών καυσίμων και 4.200.000 κιλά υγραερίου (που αντιστοιχούν σε 7.500.000 λίτρα). Όλο αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος βάλλεται από παραβατικότητα» αναφέρει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η παραβατικότητα στα καύσιμα εντοπίζεται, σε τρία πεδία: πρώτον στη διακίνηση λαθραίου καυσίμου, που προορίζεται για εξαγωγή, αλλά τελικά δεν περνάει ποτέ τα σύνορα, παρά επιστρέφει στην Ελλάδα και μπαίνει παρανόμως στις δεξαμενές, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι να κερδίζουν από τους φόρους που κανονικά επιβαρύνουν το καύσιμο (1 ευρώ/λίτρο στη βενζίνη).
Δεύτερον, στη νοθεία με διαλύτες όπως η τολουόλη, που στοιχίζουν πολύ φθηνά- 200 ευρώ/τόνο έναντι 2.200 ευρώ/τόνο για τη βενζίνη- και δεν ανιχνεύονται στο καύσιμο ακόμα και αν αναμειχθούν σε μεγάλες ποσότητες.
Και, τρίτον, στην κλοπή στο σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων. Με την καταδολίευση του συστήματος, μεταξύ άλλων, δηλώνεται μικρότερη ποσότητα από αυτή που αγοράζει ο καταναλωτής και το πλεόνασμα πωλείται σε άλλο άτομο ή μια ποσότητα πωλείται δις, με τους επιτήδειους να βάζουν στην τσέπη τους όλο το κέρδος, χωρίς να καταβάλουν φόρους.
ΝΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΟΥΝ ΟΝΟΜΑΤΑ
Σχετικά με το αποτέλεσμα και τον λόγο που φτάσαμε τα δύο τελευταία χρόνια σε αυτό, ο κ. Κιουρτζής, εξηγεί «Αν αφήνεις ένα κομμάτι του κλάδου να πουλάει πάρα πολύ φθηνά, κάτω του κόστους λειτουργίας, εκεί κάποιος άλλος για να επιβιώσει θα κάνει το ίδιο πράγμα. Αφού δεν έχει ποινές. Κάπως έτσι και μεγαλώνει το πρόβλημα. Θα πρέπει λοιπόν, να γίνονται στοχευμένοι και οργανωμένοι έλεγχοι της Πολιτείας. Αν υπήρχαν έλεγχοι με σοβαρές ποινές τότε θα σταματούσε αυτό. Εδώ βλέπουμε ένας να πιάνεται, να ξαναπιάνεται και ξανά ο ίδιος. Το σωστό θα ήταν, συνολικά για όλους αυτούς, να ανακοινωθούν τα ονόματα για τις πολύ μεγάλες παραβάσεις τουλάχιστον.»
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Για τα πρατήρια της Θεσσαλονίκης, ο κ. Κιουρτζής, αναφέρει πως υπάρχει μία παραβατικότητα στο 5% με 7%, δηλαδή πάνω από 20 πρατήρια υγρών καυσίμων από τα 350-400 της πόλης. «Η κατάσταση ξεκίνησε από την Αθήνα και εξαπλώνεται σε όλη την Ελλάδα» λέει χαρακτηριστικά στην επικοινωνία μας.
Το κόστος για το κράτος, από την παραβατικότητα που σχετίζεται με τα καύσιμα, υπολογίζεται σε περίπου 700 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ δεν αποκλείεται να φτάνει ακόμη και το ένα δισ. Ευρώ!
ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΨΙΑΣΜΕΝΟ
«Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να ενημερώσουμε τον κόσμο και θα δούμε τις επόμενες κινήσεις μας. Το κοινό πρέπει να είναι υποψιασμένο από τις πάρα πολύ χαμηλές τιμές. Όταν δηλαδή βλέπει μία πολύ χαμηλή τιμή πάει να πει ότι ο άλλος δεν έχει κέρδος. Πώς γίνεται λοιπόν χωρίς να έχει κάποιος κέρδος και χωρίς να καλύψει τα έξοδα του να πουλάει;» εξηγεί, ενώ αναφέρει και τα μεγάλα προβλήματα του κλάδου των πρατηρίων, λέγοντας πως «Η κατάσταση για μας είναι πάρα πολύ δύσκολη. Όπως επίσης και από πλευράς κόστους των καυσίμων είναι δύσκολα, γιατί χρειαζόμαστε περισσότερα κεφάλαια, τα οποία δεν υπάρχουν. Και όταν δεν έχεις, δανείζεσαι. Και όταν δανείζεσαι γίνεσαι στρατιωτάκι…»
«Διαμαρτυρόμαστε για τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τα εργατικά πρατήρια των διυλιστηρίων. Έχουμε αποκλειστεί από τα επιδοτούμενα προγράμματα ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να εκσυγχρονίσουμε και άρα δεν μπορούμε να έχουμε υποστήριξη και διαμαρτυρόμαστε και για το πλαφόν το οποίο δεν είναι ποσοστιαίο και είναι με τιμή μονάδας. Το οποίο είναι με μία καινούργια παγκόσμια οικονομική λογική. Δεν υπάρχει κάπου αντίστοιχο δηλαδή.» καταγγέλλει ο Πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης
Πηγή: parallaximag.gr