Το στιλ είναι η καθοριστική πινελιά στην εμφάνιση ενός ανθρώπου. Βασισμένο σε τάσεις της μόδας, σε αλλαγές της, εκφράζει όλα τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας μας, με χρώματα, looks και αξεσούαρ.
Μίνιμαλ ή μάξιμαλ, casual ή εγωκκεντρικό, θα βοηθήσει τον απέναντι σου να σχηματίσει την πρώτη άποψη. Μακάρι όλοι να είχαμε την δυνατότητα λοιπόν να σχεδιάσουμε κομμάτια που αντιπροσώπευαν πλήρως τον χαρακτήρα μας όπως ακριβώς κάνουν οι σχεδιαστές.
«Η μόδα είναι κομμάτι της καθημερινότητας και αλλάζει όλη την ώρα, με όλα τα γεγονότα . Μπορείς ακόμα και να διακρίνεις το ξέσπασμα μίας επανάστασης μέσα από τα ρούχα. Μπορείς να δεις και να νιώσεις τα πάντα μέσα από τα ρούχα», όπως είχε πει κάποτε η Diana Vreeland.
Και κάπου εδώ σε αυτή την θεωρία κολλάει αυτό το δίδυμο, οι δύο αδερφές από την Θεσσαλονίκη που αγαπούν τον χώρο της μόδας και χάρη σε αυτό, έχουν δημιουργήσει το “The MAnnequin Collection”, ένα αξιόλογο brand που έχει να δώσει πολλά ακόμη. Με γεωμετρικές αναφορές σε συνδυασμό με την θυλικότητα σχεδιάζουν και αναπτύσουν μία μορφή τέχνης της μόδας στην Θεσσαλονίκη.
”Αρχικά, ξεκινήσαμε να ράβουμε απλά ρούχα για εμάς τις ίδιες, ρούχα τα οποία θέλαμε να φοράμε, τα οποία μετά έγιναν λίγο πιο σύνθετα και ιδιαίτερα, μέχρι που αποφασίσαμε να το δούμε πιο σοβαρά και επαγγελματικά. Στις αρχές, λοιπόν, του 2014 γεννήθηκε και επίσημα το brand μας, The MAnnequin Collection.”
Η έμπνευση των κοριτσιών κάθε φορά προέρχεται από πολλά και διαφορετικά πράγματα. Σίγουρα πολύ σημαντικό ρόλο και επιρροή σε όλες τους τις συλλογές έχουν η αρχιτεκτονική και η γεωμετρία. Άλλες φορές πάλι, μια ταινία, ένα τραγούδι, ένα βιβλίο, ένα αντικείμενο, ένα ταξίδι, ακόμα και η ίδια η ζωή τους. Τα αρχικά τους σχέδια δεν ήταν τόσο περίπλοκα, ακόμα και το ράψιμο μιας απλής φούστας με πιέτες, ήταν ένα μικρό κατόρθωμα για εκείνες!
”Τα πάντα στην πραγματικότητα, μπορούν να οδηγήσουν στην σύλληψη ενός σχεδίου, αρκεί κανείς να είναι δημιουργικός και να έχει όρεξη για δουλειά. Το πρώτο λίγο πιο σύνθετο και ιδιαίτερο μας ρούχο ήταν καρό τοπ με ένα κομμάτι πλεκτό στους ώμους (τότε το άλλο μας χόμπι ήταν το πλέξιμο!).”
Η αλήθεια είναι πως το στοιχείο του design ήταν σίγουρα κάτι που τις γοήτευε αλλά όχι πάντα και τις δυο και με την ίδια ένταση. Η Αναστασία από μικρή ζωγράφιζε συνέχεια κορίτσια με ρούχα, ενώ αργότερα, όταν μεγάλωσε, καταπιανόταν με ρούχα/χειροτεχνίες για κούκλες και έκανε προσπάθειες να μεταποιήσει τα ρούχα και των δύο. Την Μελίνα την βρήκε αυτό το πάθος, λίγο αργότερα, και μάλλον ήταν για καλό, μιας και ήταν η κατάλληλη στιγμή για να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργήσουμε το brand τους.
”Συναντήσαμε και συναντάμε ακόμα δυσκολίες, γιατί ούτε ο χώρος αλλά ούτε και η εποχή προσφέρουν απλόχερα ευκαιρίες. Το πιο σύνηθες πρόβλημα είναι ότι δύσκολα θα σου δώσει κανείς την ευκαιρία αν δεν σε ξέρει, είτε μιλάμε για νέο κατάστημα είτε για πελάτη. Από την άλλη, για να σε μάθει ο κόσμος, πρέπει κάποιος να σου δώσει μια ευκαιρία. Ένας άλυτος γρίφος δηλαδή. Ο χώρος της μόδας, ειδικά για κάποιον που ξεκινάει από το μηδέν, όπως εμείς, χρειάζεται πολλή υπομονή και επιμονή μέχρι να έρθει η κατάλληλη στιγμή.”
Η μόδα στην Ελλάδα δυστυχώς πέρασε δύσκολα στο πρόσφατο παρελθόν, μιας και πολλές βιοτεχνίες έκλεισαν ενώ όσες κατάφεραν να επιβιώσουν μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό. Την ίδια στιγμή, εμείς ως καταναλωτές και σαν λαός, συνεχίζαμε να προτιμούμε τα brands του εξωτερικού, παραμερίζοντας τα ελληνικά. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια, πέρα από τους σχεδιαστές υψηλής ραπτικής που πάντα είχαν το κοινό τους, άρχισαν και νέα ελληνικά brands να γεννιούνται και να εξελίσσονται δυναμικά πράγμα που μόνο ελπιδοφόρο μπορεί να είναι.
Η μια και βασική διαφορά ανάμεσα στην ελληνική μόδα και την μόδα του εξωτερικού, που παίζει όμως τεράστιο ρόλο, είναι ότι ουσιαστικά έξω δημιουργούνται οι τάσεις, ενώ εδώ τις ακολουθούμε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είμαστε πάντα ένα βήμα πίσω.. ‘‘Φυσικά, επειδή ζούμε στην εποχή του internet και της πληροφορίας, υπάρχει και το τμήμα εκείνο του ελληνικού κοινού που ψάχνει λίγο παραπάνω και προσαρμόζεται ταχύτατα στις τάσεις που έρχονται από έξω, αλλά αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι κάτι που είναι πολύ δημοφιλές τώρα στο εξωτερικό, συνήθως εδώ θα γίνει trend την επόμενη σεζόν.” δηλώνουν.
”Σχετικά με τις διαφορές με το εξωτερικό, το θέμα είναι ότι δυστυχώς, πάντα είμαστε λίγο πίσω στα πράγματα, γιατί συχνά μας είναι δύσκολο να αφομοιώσουμε τις εκάστοτε τάσεις, οπότε, κάτι που είναι τάση εδώ, πολλές έχει φύγει ήδη από την μόδα στο εξωτερικό.Όλη μας η πορεία μέχρι σήμερα είναι γεμάτη από πολύ δυνατές στιγμές αλλά και στιγμές που φτάνουμε στα όρια μας. Ευτυχώς, συνήθως εναλλάσσονται, για αυτό και είμαστε ακόμα εδώ και συνεχίζουμε.Κάποιες από τις πιο δυνατές μας στιγμές ήταν η πρώτη μας συνεργασία με ένα κατάστημα στην Ιταλία, η πρώτη μας εμφάνιση στον τύπο εδώ και μετέπειτα στο εξωτερικό, η πρώτη μας πασαρέλα…
Αυτή η δουλειά μπορεί να γίνει τόσο γοητευτική, μιας και δεν σταματά ποτέ να σου δίνει συγκινήσεις, όσο εξελίσσεσαι σε αυτή. Από την άλλη, πολλές φόρες μια πολύ όμορφη συλλογή, μπορεί να μην έχει την αντίστοιχη οικονομική επιτυχία και τότε αναγκαστικά πρέπει να μπει στην μέση η λογική. Όλες οι στιγμές που ήρθαμε κοντά στο να τα παρατήσουμε, είχαν να κάνουν ξεκάθαρα με το κομμάτι της βιωσιμότητας του brand, ως επιχείρηση με έξοδα και κέρδη.
” Οι συλλογές των “The MAnnequin Collection” απευθύνονται σε σύγχρονες, μοντέρνες γυναίκες, που μπορούν να εκτιμήσουν το ιδιαίτερο σχέδιο και δεν φοβούνται να φορέσουν ένα ρούχο και να ξεχωρίσουν. Ένα MAnnequin girl σίγουρα προτιμά την ποιότητα, και όχι την ποσότητα. Της αρέσουν τα διαχρονικά ρούχα, που μπορεί να φορέσει για πολλές σεζόν αλλά έχει και μια ιδιαίτερη αισθητική.
”Στο ατελιέ μας μπορεί να βρει κανείς μικρές συλλογές από όλα τα ρούχα που απαρτίζουν την γκαρνταρόμπα μιας γυναίκας, όπως φυσικά και προτάσεις για custom made δημιουργίες αλλά και την νέα μας μίνι συλλογή από μεταξωτά μαντήλια.
Στο brand κατά κανόνα είμαστε οι δύο μας, αλλά κατά καιρούς συνεργαζόμαστε με διάφορους επαγγελματίες, όπως τον γραφίστα μας αλλά και τους φωτογράφους, make-up artists, κομμωτές, στυλίστες με τους οποίους συνεργαζόμαστε στα εκάστοτε projects. Πλέον, συνεργαζόμαστε και με μικρές μονάδες για την παραγωγή των ρούχων και των αξεσουάρ μας. ”
Μέχρι πρότινος τα κορίτσια τα κάνανε όλα μόνες, αλλά δυστυχώς αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί πια, καθώς όσο περνάει ο καιρός και μεγαλώνει ο όγκος της δουλείας, αυτό γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο.
”Φυσικά και θέλουμε να έχουμε τον έλεγχο του τελικού προϊόντος που θα φτάσει στον πελάτη μας, και για αυτό μας ήταν πολύ δύσκολο να εμπιστευτούμε σε κάποιον εξωτερικό συνεργάτη την παραγωγή των συλλογών μας, αλλά η αλήθεια είναι πως αν θέλουμε να δούμε το MAnnequin να εξελίσσεται και να μεγαλώνει πρέπει να μάθουμε να μοιράζουμε τις δουλείες, ώστε να λειτουργούμε πιο αποτελεσματικά.”
Τα social media όχι απλά παίζουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση – όχι μόνο προϊόντων σχετικά με την μόδα -, αλλά έχουν αλλάξει εντελώς το παιχνίδι της επικοινωνίας και του marketing ενός brand!
”Κάποτε η μόνη πηγή της πληροφορίας (τουλάχιστον όπως το βιώσαμε εμείς μεγαλώνοντας) ήταν τα έντυπα σχετικά με την μόδα, τα ερεθίσματα που παίρναμε από την τηλεόραση και τον κινηματογράφο και φυσικά και αυτά που είχε να μας προσφέρει η τοπική αγορά, οπότε για να προωθήσεις το προϊόν σου έπρεπε να έχεις πρόσβαση σε όσα περισσότερα μπορούσες.
Τώρα, με τα social media, μπορείς να φτάσεις τόσο στον καταναλωτή στην χώρα σου, αλλά ταυτόχρονα και στον καταναλωτή στην άλλη άκρη του κόσμου, σχετικά εύκολα και ανέξοδα. Φυσικά, αυτό σημαίνει πως όπως μπορούμε να το κάνουμε εμείς, έτσι μπορεί να το κάνει και ο καθένας, άρα αυξάνεται πολύ ο ανταγωνισμός. Όπως και να έχει πάντως, τα social media πλέον είναι ένα από τα βασικά κανάλια προώθησης προϊόντων και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα.”
Επηρεάστηκε και η μόδα από την πανδημία, τίποτα δεν έμεινε ανεπηρέαστο! Τα eshop πήραν φωτιά.
”Βέβαια, αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, γιατί είδαμε με μεγάλη μας χαρά, ότι ξαφνικά φάνηκε ότι όλα σταμάτησαν να κινούνται τόσο γρήγορα, μπήκε φρένο στην ασταμάτητη παραγωγή ρούχων, άρα και στην αλόγιστη κατανάλωση και επιβάρυνση του πλανήτη. Επιπλέον, οι σχεδιαστές στράφηκαν σε άλλου είδους ρούχα, πιο άνετα, πιο φιλικά για το σώμα, πιο ευκολοφόρετα για μέσα στο σπίτι. Ακόμα, όμως και στα fashion shows, είδαμε παρόμοια ευελιξία, κάποια έγιναν μέσω διαδικτύου, άλλα σε χώρους ανοιχτούς με περιορισμένο κοινό, και γενικά όλος ο κόσμος της μόδας έδειξε προσαρμοστικότητα και ευρηματικότητα όσον αφορά τις νέες συνθήκες, κάτι που σίγουρα είναι καλό για το μέλλον της μόδας.
Το e-shop μας είναι ενεργό εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά την τελευταία περίοδο είναι αλήθεια ότι έχει πάρει φωτιά! Οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς το εμπόριο μέσω διαδικτύου και μας εμπιστεύονται. Με την σειρά μας και εμείς κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να μην τους απογοητεύσουμε! Πέρα από την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη και καλή εξυπηρέτηση, προσπαθούμε να διατηρούμε και μια προσωπική επικοινωνία, να τους καθοδηγούμε όσον αφορά την επιλογή του μεγέθους και να τους λύνουμε όποια απορία μπορεί να έχουν.”
Για πολλά χρόνια, ειδικά πριν από την οικονομική κρίση, η αλήθεια είναι ότι το καταναλωτικό κοινό προτιμούσε τα εισαγόμενα προϊόντα, οπότε ίσως αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος μαζί με τις ευνοϊκότερες συνθήκες, (π.χ. φθηνότερα εργατικά χέρια) που προσφέρουν οι γειτονικές χώρες, ανάγκασαν την βιοτεχνία στην Ελλάδα να μπει σε χειμερία νάρκη.
”Φυσικά, πλέον υπάρχουν πάρα πολλά ελληνικά brands που ψάχνουν αξιόλογους συνεργάτες για να παράξουν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα, οπότε ίσως σύντομα να μπορέσει να ξαναέρθει η άνοιξη για την ελληνική βιοτεχνία και το Made in Greece να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.”
Τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να οργανώνονται events τα οποία επικεντρώνονται στην προώθηση και προβολή κυρίως των νέων σχεδιαστών. Είναι αδύνατον κανείς να συμμετάσχει σε όλα, καθώς το κόστος συμμετοχής σε κάποια από αυτά μπορεί να είναι απαγορευτικό για ένα νέο σχεδιαστή ο οποίος βρίσκεται στο ξεκίνημα του και έχει και ένα περιορισμένο budget.
”Κατά την άποψη μας, καλό θα ήταν όποιος ενδιαφέρεται να πάρει μέρος σε αυτά τα events, να το ψάξει αρκετά, να βρει εκείνη την διοργάνωση που ταιριάζει καλύτερα στο ύφος του και στο κοινό στο οποίο απευθύνεται και ο ίδιος και φυσικά να κάνει και μία ανάλυση του συνολικού κόστους συμμετοχής του σε αυτό.
Ένα πολύ ενδιαφέρον event το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε νέους σχεδιαστές είναι το NGFL, το οποίο διοργανώνεται δύο φορές τον χρόνο, στα πλαίσια παρουσιάζονται συλλογές νέων σχεδιαστών σε catwalks και σε διάφορα installations. Αντίστοιχo event με λίγο διαφορετική φιλοσοφία είναι αυτό που διοργανώνεται από το Ozon Magazine, το Fashion Room Service, όπου σχεδιαστές και brands μπορούν να παρουσιάσουν τις συλλογές τους στο κοινό αλλά και σε επαγγελματίες του χώρου της μόδας.”
Σύμφωνα με την Μελίνα και την Αναστασία τα βασικά στοιχεία που πρέπει να έχει ένας σχεδιαστής, είναι πρώτα από όλα η φαντασία και δημιουργικότητα. Επιπλέον, κάποιες βασικές γνώσεις σχεδίου και ραπτικής είναι απαραίτητες, ώστε να μπορεί να σχεδιάσει αυτά που φαντάζεται αλλά και να γνωρίζει πως αυτά είναι πραγματοποιήσιμα. Ακόμα, είναι πολύ σημαντικό να είναι οργανωτικός, μιας και θα του χρειαστεί σίγουρα όταν θα μπει στην διαδικασία να δει την μόδα πιο επαγγελματικά, να οργανώσει την παραγωγή των δειγμάτων, τους δειγματισμούς αλλά και την παραγωγή των τελικών προϊόντων. Εάν δεν έχεις μια ομάδα, ειδικά στην αρχή, πρέπει να μπορείς να κάνεις λίγο από όλα. Εμείς ευτυχώς είμαστε δύο και αλληλοσυμπληρωνόμαστε!
”Αναλαμβάνουμε συχνά και custom made δημιουργίες και είναι ένα πολύ ενδιαφέρον κομμάτι της δουλειάς γιατί μας δίνεται η ευκαιρία να αφουγκραστούμε καλύτερα τις ανάγκες της σύγχρονης γυναίκας. Επιπλέον, είναι πάντα πολύ ευχάριστο σαν διαδικασία, γιατί δίνεται η ευκαιρία στην πελάτισσα να πάρει μέρος στον σχεδιασμό του τελικού προϊόντος, να δει κάθε στάδιο της κατασκευής, να ζήσει την εμπειρία της πρόβας, και φυσικά να κάνει την εμφάνιση της με μια δημιουργία αποκλειστικά φτιαγμένη για την ίδια. ”
Οι “The MAnnequin Collection” συνεργάστηκαν με την Βρετανική Vogue.
”Η συνεργασία μας με την βρετανική Vogue, υπήρξε εξαιρετική. Εκτός από μεγάλη μας τιμή, ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για εμάς ότι ένα τόσο μεγάλο έντυπο του εξωτερικού μας αναζήτησε, μας ξεχώρισε και μας κατέταξε ως ένα από τα πιο σημαντικά νέα fashion brands στην Ευρώπη.
Δυστυχώς η μέχρι σήμερα εμπειρία μας, μας έχει δείξει ότι τα ελληνικά έντυπα δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τους νέους σχεδιαστές, πάρα μόνο για τους ήδη καταξιωμένους και δεν τολμούν να αναδείξουν την δουλειά ενός νέου brand, όπως το δικό μας. Ας είμαστε όμως αισιόδοξοι και ας ελπίσουμε ότι όλο αυτό θα αλλάξει σύντομα!”
Στο μέλλον λοιπόν είμαι σίγουρη πως θα μιλούμε όλοι γι αυτά τα δύο κορίτσια.
”Ακόμα ούτε και εμείς είμαστε σίγουρες, μιας και όλοι διανύουμε ένα διάστημα αβεβαιότητας! Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι έχουμε ήδη την επόμενη συλλογή μας για την Άνοιξη/Καλοκαίρι, όπου χρησιμοποιήσαμε για πρώτη φορά τα δικά μας prints, από τα οποία μια μικρή γεύση μπορείτε να πάρετε στην μίνι συλλογή μας από τα μεταξωτά μαντήλια «Let’s Get Personal» που διατίθεται ήδη στο e-shop μας. ”
ΠΗΓΗ: parallaximag.gr