Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι κίνδυνοι για την ολοκλήρωση του πολύπαθου έργου του μετρό Θεσσαλονίκης – Πού βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι εργασίες
Η «προβληματική» κατάσταση του τελευταίου διαστήματος στην ανάδοχο κοινοπραξία που κατασκευάζει το μετρό Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει να δημιουργεί ζητήματα στο ίδιο το έργο. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει χρηματοδοτική άνεση για να προχωρήσουν μια σειρά από εργασίες και η απειλή να αφήσουν σημαντικό κενό οι μεγάλες καθυστερήσεις στην κοινοπραξία είναι σημαντική.
Οι εξελίξεις στην κοινοπραξία μπορεί να έτρεξαν το τελευταίο διάστημα, όμως οι νέοι επικεφαλής ακόμη δεν έχουν συντονιστεί με την «Αττικό Μετρό ΑΕ» και με τις αρμόδιες αρχές, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο φόβος δημιουργίας χρηματοδοτικού, αλλά και χρονικού κενού.
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το προηγούμενο καλοκαίρι είχε θέσει ως δυο μείζονα ζητήματα για την ολοκλήρωση του έργου εντός χρονοδιαγράμματος (2023), αφενός την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον σταθμό Βενιζέλου, αφετέρου τα προβλήματα της κοινοπραξίας.
Και τα δυο αυτά ζητήματα βρίσκονται ακόμη σε φάση εξέλιξης. Για τον σταθμό Βενιζέλου και τις προσφυγές αναμένεται η απόφαση, ώστε να δούμε εάν θα κατασκευαστεί ο σταθμός με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των ευρημάτων ή θα πρέπει να αναζητηθεί άλλη λύση, ενώ για την κοινοπραξία υπήρξε μεν κατάληξη στα τέλη Ιανουαρίου, όμως το χρηματοδοτικό κενό ακόμη παραμένει. Οι Ολλανδοί της Reggeborgh μπήκαν στην Ελλάκτωρ και είναι πλέον επισήμως ο μεγαλομέτοχος του ομίλου, με νέα διοίκηση, η οποία όμως θα χρειαστεί χρόνο για να προχωρήσει τα πράγματα και να ιεραρχήσει τις προτεραιότητές της.
Σε ό,τι αφορά στις εργασίες στα εργοτάξια, στον σταθμό Βενιζέλου εκτελείται υποτυπώδες ανασκαφικό έργο στην πλευρά του Μπεζεστενίου (νότια πρόσβαση) και σύμφωνα με πληροφορίες τα ευρήματα δείχνουν ότι βρίσκονται στην περίοδο της μεγάλης πυρκαγιάς του 1917.
Στον σταθμό της Αγίας Σοφίας οι εργασίες έχουν προχωρήσει σημαντικά, ενώ επιδομή τοποθετείται στους σταθμούς από το Σιντριβάνι μέχρι το αμαξοστάσιο (από τα περίπου 6 χλμ. μένουν να στρωθούν γραμμές σε περίπου 300 μέτρα στις διακλαδώσεις). Ανάλογες εργασίες γίνονται και από το Σιντριβάνι προς το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ενώ σε μια σειρά από σταθμούς κατασκευάζονται τα πεζοδρόμια, τοποθετούνται θύρες ασφαλείας, συστήματα πυρόσβεσης, σχάρες, αεραγωγού, καλώδια, πετάσματα κτλ. Παρά την πανδημία, οι επιπτώσεις στις εργασίες ήταν σχετικά μικρές και πάντως δεν συνιστούν ουσιαστικό πρόβλημα και δεν επιφέρουν προς το παρόν σημαντικές καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ολοκληρωθεί η επιδομή στη διπλή γραμμή και στις δυο κατευθύνσεις της τρίτης γραμμής, που δίνει ρεύμα στους συρμούς. Από εκεί και μετά όμως;
Αυτή είναι η ανησυχία των αρμοδίων. Να μην ολοκληρωθούν και οι τελευταίες εργασίες και υπάρξει κενό για οποιοδήποτε λόγο. Να μην «παγώσουν» δηλαδή τα έργα. Ο στόχος, όπως τον περιγράφουν στελέχη της «Αττικό Μετρό ΑΕ» και της κοινοπραξίας, είναι να αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, χωρίς εννοείται τον σταθμό Βενιζέλου, που θα ακολουθήσει. Η έναρξη των δοκιμαστικών δρομολογίων είναι κομβική και μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τις άλλες εξελίξεις, διότι απαιτεί σχεδόν 18 μήνες στους οποίους θα γίνονται τα δοκιμαστικά δρομολόγια, που θα πιστοποιήσουν τη λειτουργικότητα όλου του συστήματος. Θα διορθωθούν τα όποια ζητήματα ανακύψουν και με την ολοκλήρωση όλων των άλλων έργων το μετρό θα μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια και με όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές σε όλα τα επίπεδα (κυκλοφορία συρμών, παροχή ηλεκτρισμού, ηλεκτρομηχανολογικά, αποβάθρες και σταθμοί, σηματοδότηση κτλ.).
Πηγή: voria.gr