Χθες το απόγευμα έκανα μια μεγάλη βόλτα κατά μήκος της Πλαστήρα και της Σοφούλη στην Καλαμαριά. Το τοπίο ήταν μαγικό πλην όμως ξεχασμένο στο χρόνο. Η πλαζ της Αρετσούς κλειδωμένη μετά τις οκτώ, ο κόσμος να συνωστίζεται στο μικρό πεζοδρόμιο στο Παλατάκι και μια παρέα κοριτσιών να αγναντεύουν το ηλιοβασίλεμα και την έρημη παραλία.
Κοίταζα για ώρα τα κορίτσια και θυμήθηκα ότι στα παιδιά μου χρόνια παίρναμε με τους γονείς μου το λεωφορείο 30Α, τη γραμμή Αποθήκη-Τριανδρία που το καλοκαίρι επεκτείνονταν μέχρι την πλαζ της Αρετσούς και πηγαίναμε για μπάνιο κάθε μέρα μέσα στην πόλη μας και επιστρέφαμε με τον ίδιο τρόπο στην Τούμπα. Τα κορίτσια αυτά, τα δικά μου παιδιά και όλες οι γενιές που γεννήθηκαν από το 80 και μετά την εικόνα αυτή δεν την έχουν στη μνήμη τους. Διότι απλά η θάλασσα της πόλης νέκρωσε από τη μόλυνση. Η επαφή με το νερό χάθηκε. Όπως χάθηκαν και τα όνειρα τα οποία έπνιξε η εγκατάλειψη.
Ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία της Θεσσαλονίκης, το ανατολικό παράκτιο μέτωπο της βρίσκεται σε παρακμή και εγκατάλειψη δεκαετίες. Από την ιστορική πλαζ της Αρετσούς που χάσκει ξεχασμένη από τοπικές αρχές και κεντρική εξουσία και ακούγονται κάθε λίγο και λιγάκι τα σχέδια ”αξιοποίησης” της.
Η περιοχή από την πλάζ μέχρι το Ρεμέτζο, συμπεριλαμβανομένης και της μαρίνας έχει παραχωρηθεί με απαίτηση της τρόικα στο ΤΑΙΠΕΔ το οποίο κατά καιρούς μιλά για διάφορα master plan που εκπονούνται, ενώ ο Δήμος το 2018 άρχισε πάλι να διεκδικεί την περιοχή μιλώντας για τις προθέσεις του να δημιουργήσει τρεις κολυμβητικές πισίνες, υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις, θερινό κινηματογράφο, χώρους για υπαίθριες εκδηλώσεις, λούνα παρκ, μικρά εμπορικά καταστήματα, με δικό του master plan που κατέθεσε στην ΕΤΑΔ, ζητώντας να του παραχωρηθούν επίσης ο πολυχώρος Remezzo, το Αναψυκτήριο του Ψαρά και το Δημοτικό Πάρκο.
Η Πλαζ Αρετσούς δημιουργήθηκε από τον ΕΟΤ στη δεκαετία το 1960, έπαυσε να λειτουργεί ως πλαζ το 1977 και από τότε λειτουργεί ως αναψυκτήριο, θερινός κινηματογράφος και χώρος ανθοεκθέσων καθώς και γαστρονομικών ενίοτε events, σε παρακμή. Χθες την ώρα που κλείδωνε την πλαζ ο φύλακας μου είπε με νόημα: Αυτά αργά ή γρήγορα, μέχρι κάτω στη μαρίνα φεύγουν από το δήμο. Θα τα πάρει όλα ιδιώτης…
Οι αντιδράσεις στα σχέδια της κυβέρνησης για παραχώρηση της μαρίνας με οικιστικές χρήσεις εντός της έχουν ξεκινήσει εδώ και λίγο καιρό και είναι έντονες καθώς στα κάγκελα βρίσκονται οι δημότες και οι δημοτικές παρατάξεις της Καλαμαριάς με τα σχέδια της κυβέρνησης για την παραχώρηση της μαρίνας Αρετσούς με όρους βλαπτικούς για την περιοχή και το δήμαρχο να μιλά μέχρι και για τοπικό δημοψήφισμα.
Από την άλλη η εξωφρενική απόφαση να παραχωρηθεί σε ιδιώτη το Παλατάκι συσπείρωσε ευτυχώς τους Καλαμαριώτες. Ο Διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), αιφνιδίασε με τις δηλώσεις του στη Μακεδονία: «με δημόσιο ηλεκτρονικό διαγωνισμό θα παραχωρηθεί σε ιδιώτη (το Παλατάκι) για μακροχρόνια αξιοποίηση» χωρίς να αναφέρει ποια θα είναι η χρήση του κτιρίου. Η διαδικασία αυτή παραπέμπει σε αναζήτηση επενδυτή για εμπορικές δραστηριότητες.
Σε συνδυασμό με την καθυστέρηση της αξιοποίησης του Κόδρα, ακριβώς απέναντι που θα μπορούσε να αποτελέσει τον πόλο έλξης για ολόκληρη την Θεσσαλονίκη, διαπιστώνει κανείς ότι στην πραγματικότητα αυτό το κόσμημα του Θερμαϊκού υποφέρει από τη γνωστή αναβλητικότητα και ατολμία των παραγόντων της πόλης να διεκδικήσουν μια πραγματική ανάπλαση και αναβάθμιση της περιοχής.
Χθες ανακοινώθηκε στον τύπο πως εγκρίθηκαν οι μελέτες για την ανάπλαση του άξονα Σοφούλη – Πλαστήρα που αφορούν υλοποίηση παρεμβάσεων για την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου, την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων, την οργάνωση της κίνησης και στάσης – στάθμευσης των οχημάτων. Το ακούς καλό αν δεν ήταν τόσο επιδερμικό και γενικόλογο.
Πριν από τρεις μήνες, το Φεβρουάριο του 2021 ο δήμαρχος της Καλαμαριάς σε συνέντευξη του μου είχε πει:
Εμείς το πρώτο αίτημα που κάναμε ήταν προς το υπουργείο τουρισμού, ζητώντας την πληρωμή, την εκταμίευση ενός αρκετά σημαντικού ποσού για τη μελέτη του άξονα Σοφούλη- Πλαστήρα. Μία ανάπλαση η οποία είχε δύο σκέλη. Εκτός από αυτόν τον άξονα, σε συνεννόηση το δήμο Θεσσαλονίκης καταφέραμε να ζητήσουμε (έχοντας πληροφορίες ότι στο άμεσο μέλλον θα εγκριθεί κιόλας), μία μελέτη με δύο σκέλη. Το πρώτο σκέλος είναι ο άξονας Σοφούλη Πλαστήρα. Θα μιλάμε για μία πεζοδρόμηση, που θα έχει ένα σαφή χώρο για να προχωρούν οι πεζοί (όχι πεζοδρόμηση της οδού, προφανώς θα υπάρχει κίνηση οχημάτων) και ένας ποδηλατόδρομος, ο οποίος θα θυμίζει μία σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Αν μη τι άλλο, δίπλα στη θάλασσα, ένας δρόμος αρκετών χιλιομέτρων, νομίζω περίπου 4,5 χιλιομέτρων, ο οποίος θα δίνει το δικαίωμα στον Καλαμαριώτη αλλά και στον Θεσσαλονικιό και στον οποιοδήποτε επισκέπτη, να κάνει εύκολα το ποδήλατό ή τον περίπατό του.
Δεν μείναμε εκεί αλλά την πρόταση την προτείναμε από κοινού με το δήμο Θεσσαλονίκης, σε συνεννόηση με τον δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα, και βάλαμε και ένα δεύτερο σκέλος: Την ενοποίηση του παραλιακού αυτού μετώπου της Καλαμαριάς με το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, το κομμάτι από το Ποσειδώνιο και τον Κελλάριο όρμο, όλο αυτό το κομμάτι, το οποίο είναι το πιο υποβαθμισμένο ως ένα βαθμό κομμάτι του Θερμαϊκού. Αν γίνει αυτό, θα μιλάμε για μία ενοποιημένη ζώνη περιπάτου και ζώνη ποδηλάτου, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέχρι τη σημερινή Ρέμβη στη Κρήνη. Δηλαδή, ένα τεράστιο έργο που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία συνολικά της πόλης. Ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι στο παραλιακό μας μέτωπο έχουμε το στρατόπεδο Κόδρα μαζί με το Παλατάκι, την Πλαζ της Αρετσούς, την οποία ευελπιστούμε σύντομα να έχει ο δήμος Καλαμαριάς, τη μαρίνα της Καλαμαριάς, το αλιευτικό καταφύγιο, που και αυτό θέλουμε να ζωντανέψει μιας και το βρήκαμε απενταγμένο από το πρόγραμμα αλιείας και προσπαθούμε με ηλεκτροσόκ να το επαναφέρουμε σε τροχιά υλοποίησης.
Αλλά και το νοσοκομείο “Παναγία”, για το οποίο, ως δημοτικό συμβούλιο ζητήσαμε από την περιφέρεια να δοθούν όλες αυτές οι χρήσεις που θα το ξαναδώσουν ζωή. Οπότε, μπορεί να φανταστεί κανείς το παραλιακό μας μέτωπο, έχοντας για παράδειγμα στο μυαλό του ένα ξενοδοχείο στο Παναγία, μία μαρίνα η οποία θα μπορεί ο καθένας να επισκεφθεί όπως συμβαίνει σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες αποτελούν πηγή ζωής και σημείο συνάντησης όλων των δημοτών, μία πλαζ Αρετσού, ένα κινηματογράφο αλλά και τη ζώνη παραλίας με τις ξαπλώστρες και τις ομπρέλες της. Γιατί μην ξεχνάμε τα τελευταία χρόνια πήρα αρκετές μετρήσεις. Δηλαδή το 2019 και το 2020 δεν είχαμε καμία απαγορευτική μέτρηση για το νερό στην πλαζ.
Αυτές είναι οι προθέσεις και το σχέδιο που ανακοινώθηκε. Ένα πρώτο εξαιρετικά άτολμο βήμα. Ας δούμε τι περιλαμβάνει:
Εγκρίθηκαν οι μελέτες για την ανάπλαση του άξονα Σοφούλη – Πλαστήρα στην Καλαμαριά από το υπουργείο Τουρισμού. Πρόκειται για μια διαδημοτική συνεργασία μεταξύ του Δήμου Καλαμαριάς και Θεσσαλονίκης με τον προϋπολογισμό να αγγίζει τις 765.000,00€ και τίτλος του κεντρικού έργου να είναι: ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΖΩΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ.
Η Πρόταση που κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2020, αφορά στην υλοποίηση παρεμβάσεων για την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου, την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων, την οργάνωση της κίνησης και στάσης – στάθμευσης των οχημάτων.
Η περιοχή παρέμβασης της Πρότασης περιλαμβάνει:
- στα διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης τους ελεύθερους χώρους μεταξύ του Μεγάρου Μουσικής, των γειτνιαζόντων αθλητικών εγκαταστάσεων και της οδού Μαρία Κάλλας, τμήμα της οδού Μαρία Κάλλας μέχρι τη Θ. Σοφούλη,
- στα διοικητικά όρια του Δήμου Καλαμαριάς τον άξονα των οδών Θ. Σοφούλη και Ν. Πλαστήρα.
Η ζώνη της περιοχής παρέμβασης θα λειτουργήσει ως προέκταση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης.
Ο προβλεπόμενος στο πλαίσιο της Πρότασης ποδηλατοδρόμος θα συνδέεται με τους υφιστάμενους στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης και τη Μαρίνα της Κρήνης, δημιουργώντας μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή για τους ποδηλάτες, η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή.
Η σκοπιμότητα και τα αναμενόμενα αποτελέσματα από την υλοποίηση των παρεμβάσεων που θα προδιαγραφούν στο πλαίσιο των μελετών που περιλαμβάνονται στην Πρόταση, συνοπτικά περιλαμβάνουν:
Βιώσιμη ανάπτυξη
Η δημιουργία του ποδηλατοδρόμου, η αύξηση του πρασίνου, η μείωση των σκληρών επιφανειών και η βιοκλιματική ανάπλαση της περιοχής είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που θα συντελέσουν στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.
Βιώσιμη αστική κυκλοφορία
Η δημιουργία του ποδηλατοδρόμου, η δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, οι διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων, η διασφάλιση προσβασιμότητας και γενικότερα η λήψη και η υιοθέτηση μέτρων ήπιων μεθόδων κυκλοφορίας κ.λπ., θα αποτελέσουν δραστικά εργαλεία βιώσιμης αστικής κυκλοφορίας.
Πράσινη κινητικότητα
Βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και της εξασφάλισης χώρου κίνησης για τους ποδηλάτες και τους πεζούς, με ταυτόχρονη αύξηση της ασφάλειας.
Αναβάθμιση του αστικού ιστού
Ο αστικός ιστός θα αναβαθμιστεί και θα εκσυγχρονιστεί, με πρότυπα χαρακτηριστικά βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας, ώστε να λειτουργήσει και ως φορέας οικολογικής ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης των πολιτών μέσω των πράσινων αλλαγών της καθημερινότητάς τους.
Ενίσχυση του τουρισμού και αναζωογόνηση της επιχειρηματικότητας
Η υλοποίηση των προβλεπόμενων παρεμβάσεων θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα στην περιοχή παρέμβασης, θα ενισχύσουν τον τουρισμό, και κατ’ επέκταση θα αναζωογονήσουν την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Προστασία του περιβάλλοντος
Οι παρεμβάσεις θα σχεδιαστούν με βιοκλιματική κατεύθυνση, με σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος.
Αναβάθμιση του περιβάλλοντος
Μέσω της δημιουργίας χώρων πρασίνου που θα εναρμονίζονται με το υφιστάμενο πράσινο του παραλιακού μετώπου, θα δημιουργηθούν πνεύμονες οξυγόνου.
Κοινωνική ευαισθητοποίηση και παρέμβαση
Καταπολέμηση των διακρίσεων, προσβασιμότητα σε όλους τους πολίτες, εξασφάλιση πρόσβασης σε κεντρικές λειτουργίες της πόλης και σε χώρους αναψυχής για άτομα με αναπηρίες και ηλικιωμένους.
Ανάδειξη τοποσήμων
Θα αναδειχθούν τα τοπόσημα και εμβληματικά σημεία της περιοχής παρέμβασης.
Επιπτώσεις στην απασχόληση, στο περιβάλλον – Άλλες παρεμβάσεις
– Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
– Αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος.
– Μείωση της κυκλοφορίας και κατ’ επέκταση μείωση των ρύπων και του θορύβου και των αρνητικών φυσικών φαινομένων (αστικής νησίδας και πλημμυρικών προβλημάτων).
– Ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης του τοπικού πληθυσμού.
– Δημιουργία δημόσιων υποδομών αναψυχής.
– Αισθητική αναβάθμιση της περιοχής παρέμβασης.
– Βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
– Αύξηση της κινητικότητας και της ασφάλειας πεζών και ποδηλάτων.
– Ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού.
– Ενίσχυση της προσβασιμότητας «ευάλωτων» ομάδων του πληθυσμού στο παραλιακό μέτωπο.
– Βελτίωση των προσβάσεων την πλαζ και την Μαρίνα της Αρετσούς.
Οι παρεμβάσεις στο κομμάτι Σοφούλη – Πλαστήρα του δήμου Καλαμαριάς
Το παραπάνω έργο, περιλαμβάνει το υποέργο: ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΣΟΦΟΥΛΗ-ΠΛΑΣΤΗΡΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ, με προϋπολογισμό ύψους 435.000,00€.
Το εν λόγω Υποέργο περιλαμβάνει τις απαιτούμενες μελέτες και υπηρεσίες για την υλοποίηση παρεμβάσεων και έργων βελτίωσης της προσβασιμότητας, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου, και την οργάνωση της κίνησης και στάσης-στάθμευσης των οχημάτων στον άξονα των οδών Θ. Σοφούλη και Ν. Πλαστήρα του Δήμου Καλαμαριάς.
Πρόκειται για την περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή αναβάθμιση του βασικού οδικού άξονα της πόλης της Καλαμαριάς, ο οποίος συγκεντρώνει ένα σύνολο δραστηριοτήτων εμπορίου και αναψυχής και στον οποίο παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, έντονα προβλήματα από την κυκλοφορία, τη στάθμευση των οχημάτων.
Σήμερα, παρουσιάζεται σημαντική έλλειψη στη μεταφορική υποδομή του Δήμου Καλαμαριάς για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, αφενός γιατί δεν διαθέτει ένα ελκυστικό, εκτεταμένο, ενοποιημένο δίκτυο πεζοδρόμων, αφετέρου γιατί το ελεύθερο πλάτος των πεζοδρομίων είναι πολύ μικρό, γεγονός που αποθαρρύνει αν όχι αποτρέπει, τις μετακινήσεις.
Επίσης, στην υπάρχουσα κατάσταση στο παραλιακό μέτωπο αλλά και στο κέντρο της Καλαμαριάς, υπάρχουν αδυναμίες προσβασιμότητας για τις «ευάλωτες» ομάδες του πληθυσμού (ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, κλπ), με αποτέλεσμα, σημαντικό μέρος τους να αποκλείεται από κεντρικές λειτουργίες της πόλης και τις εγκαταστάσεις αναψυχής.
Το περιβάλλον είναι υποβαθμισμένο λόγω του μεγάλου χώρου που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα, δημιουργώντας υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου και επιβάλλοντας πολλές σκληρές επιφάνειες, με αύξηση των επιπτώσεων του φαινομένου της αστικής νησίδας και των πλημμυρικών προβλημάτων.
Η οδός Θ. Σοφούλη συγκεντρώνει κυρίως χρήσεις αναψυχής (εστιατόρια, μπαρ, το ναυτικό όμιλο) και ορισμένα εμπορικά καταστήματα με υψηλή κίνηση οχημάτων. Η εφαρμογή της μονοδρόμησης της οδού αυτής παλαιότερα, αν και έγινε για την αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας, δεν πέτυχε πλήρως τον στόχο της, αφού η οδός λειτουργεί μόνο με μία λωρίδα κυκλοφορίας (λόγω της μεγάλης συσσώρευσης στάθμευσης και στις δύο πλευρές της) και η βελτίωση προέκυψε μόνο από τη μείωση του αριθμού των κινήσεων στους κόμβους. Αρκετές ώρες την ημέρα παρατηρείται συμφόρηση, ειδικά στο τμήμα μεταξύ Καθ. Ρωσίδη και Αργοναυτών (που ανήκει και στους δύο δήμους). Επίσης, η άναρχη και ακατάλληλη στάθμευση υποβαθμίζει αισθητικά την περιοχή και δεν επιτρέπει την αξιοποίηση μιας από τις εν δυνάμει, πιο ελκυστικές παραλιακές ζώνες της πόλης.
Μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του παρόντος θα μελετηθεί η ενιαία οργάνωση της παρόδιας στάθμευσης, η οποία θα δίνει περισσότερο χώρο στις μετακινήσεις, δυνητικά με ποδήλατα, δημιουργώντας τμήμα του παραλιακού άξονα ποδηλατοδρόμων με σύνδεση της νέας παραλίας Θεσσαλονίκης και με δυνατότητα αναβάθμισης της πλευράς προς την παραλία.
Η οδός Ν. Πλαστήρα συγκεντρώνει σχεδόν αποκλειστικά χρήσεις αναψυχής, με μεγάλο αριθμό εστιατορίων, μπαρ και ζαχαροπλαστείων, όπως επίσης και την πλαζ και την Μαρίνα Αρετσούς, αλλά και το πρώην νοσοκομείο «Παναγία», με υψηλή κίνηση πεζών και οχημάτων. Να σημειωθεί ότι χωρικά στον Άξονα Σοφούλη Πλαστήρα περιλαμβάνεται και το Παλατάκι, χώρο καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, στον οποίο προσέρχεται πλήθος κόσμου.
Παρατηρείται μεγάλη συσσώρευση στάθμευσης και από τις δύο πλευρές, με συχνή στάθμευση σε διπλή σειρά με αποτέλεσμα να απομένει μικρό πλάτος για την κυκλοφορία, δημιουργώντας πρόβλημα στην κίνηση των πεζών και των οχημάτων και ιδιαίτερα των λεωφορείων και των ασθενοφόρων. Επίσης, η ακατάλληλη στάθμευση υποβαθμίζει αισθητικά την περιοχή.
Στο πλαίσιο του Υποέργου περιλαμβάνονται οι ακόλουθες Μελέτες:
- Αρχιτεκτονική Μελέτη που περιλαμβάνει και την προσβασιμότητα ΑΜΕΑ (ελεύθεροι χώροι)
- Στατική Μελέτη (ελεύθεροι χώροι)
- H/M Μελέτες (ελεύθερων χώρων)
- Φυτοτεχνική Μελέτη
- Μελέτη Οδοποιΐας
- ΣΑΥ-ΦΑΥ
- Τεύχη Δημοπράτησης
- Περιβαλλοντική Μελέτη
Οι παρεμβάσεις μέχρι τη Σοφούλη στον δήμο Θεσσαλονίκης
Από την πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης, το υποέργο έχει τίτλο: ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΣΟΦΟΥΛΗ, ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ και προϋπολογισμό 330.000,00€.
Το εν λόγω Υποέργο αφορά στις απαιτούμενες Μελέτες για την υλοποίηση παρεμβάσεων ελεύθερους χώρους, στην περιοχή μεταξύ του Μεγάρου Μουσικής, των γειτνιαζόντων αθλητικών εγκαταστάσεων και της οδού Μαρία Κάλλας, τμήμα της οδού Μαρία Κάλλας μέχρι τη Θ. Σοφούλη, στα διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Το σχέδιο που διαβάσατε εδώ και που είναι προς το παρόν εξαιρετικά γενικόλογο περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε σχέση με την κυκλοφορία, τη δημιουργία ποδηλατόδρομου και τη στάθμευση. Περιγράφεται ως ”περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή αναβάθμιση του βασικού οδικού άξονα της πόλης της Καλαμαριάς”. Και δυστυχώς μένει εκεί.
Τι μου λείπει από αυτό το σχέδιο; Μου λείπει η τόλμη, το όραμα, η έμπνευση, η αποφασιστικότητα, το εμβληματικό του πράγματος που θα οδηγούσε στη Θεσσαλονίκη του αύριο.
Τι θα έπρεπε να έχει αυτό το σχέδιο; Μια τεράστια υπέρ-τοπική παρέμβαση. Που θα περιελάμβανε όλη την παράκτια περιοχή με τολμηρές παρεμβάσεις. Με παραχωρήσεις των πάντων σε ένα φορέα διαχείρισης που ο δήμος Καλαμαριάς θα έπαιζε καθοριστικό ρόλο. Την δημιουργία ενός τεράστιου πόλου έλξης. Όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Αθήνα στο Τατόι ή στα νότια προάστια. Ας δούμε τι γίνεται εκεί:
Τατόι. Το ΥΠΠΟ αποφασίζει να διαθέσει από 97-130 εκ ευρώ για να μετατρέψει το βασιλικό κτήμα σε ένα τόπο ιστορίας και πολιτισμού, υπαίθριας άθλησης και αναψυχής, αγροτικής οικονομίας, έρευνας και γνώσης, ευεξίας και ηρεμίας.
Φαληρικό Δέλτα. Σύμφωνα με τη μελέτη για την αξιοποίηση της έκτασης από το στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το δέλτα Φαλήρου που εκπόνησε ο διεθνούς φήμης Ιταλός αρχιτέκτονας, Ρέντσο Πιάνο, η Β φάση του έργου προβλέπει τη δημιουργία μεγάλου πάρκου και τριών χώρων στάθμευσης. Πρόκειται κατά βάση για έργα, τα οποία θα επιτρέψουν στο παράκτιο πάρκο πολλαπλών χρήσεων που θα αναπτυχθεί μελλοντικά να μην αποκόπτεται από την πόλη, ενοποιώντας τους τέσσερις όμορους δήμους Πειραιά, Μοσχάτου, Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου με το θαλάσσιο μέτωπο.
Στην περιοχή έχουν ήδη γίνει εκτεταμένες παρεμβάσεις με κόστος που υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο της Α φάσης του έργου. Η εξασφάλιση χρηματοδότησης για τη δεύτερη φάση της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου στο Μοσχάτο και την Καλλιθέα είναι δεδομένου καθότι η Περιφέρεια διαθέτει περισσότερα από 300 εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της. Η έκταση πρασίνου στην οποία θα φυτευτούν περίπου 3.500 δέντρα θα είναι δημόσια και θα αποτελείται σε γενικές γραμμές από χαμηλή βλάστηση που θα συνάδει με το τοπίο της Αττικής.
Στη Θεσσαλονίκη αντί να αποφασιστεί η μετατροπή του Κόρδα, του Παλατιού και των παρακείμενων μαρίνων σε ένα υπερτοπικό μοναδικό προορισμό πλάι στη θάλασσα, με βύθιση του τμήματος του δρόμου που περνά ανάμεσα, αποφασίζεται να δοθεί σε έναν ιδιώτη για να το κάνει κανένα μπαράκι, άντε κανένα ξενοδοχείο με μπαράκι και να το χαίρονται πελάτες. Αντί να δημιουργηθεί μια ενιαία ζώνη από το Ποσειδώνιο μέχρι την Παναγία που θα αλλάξει όλη η πόλη μιλάμε για ένα ποδηλατόδρομο και ενιαία οργάνωση της παρόδιας στάθμευσης, η οποία θα δίνει περισσότερο χώρο στις μετακινήσεις!
Δες λίγο τη μεγάλη εικόνα. Δες λίγο τις προσδοκίες αυτής της πόλης. Δες λίγο το χαμηλό ταβάνι με το οποίο βολεύονται μια χαρά τοπικοί άρχοντες, ανύπαρκτοι βουλευτές που τη δράση τους μαθαίνουμε όταν κόβουν την πίτα κανενός συλλόγου ή όταν παντρεύονται με λαμπρούς γάμους, οι τοπικοί ισχυροί επιχειρηματίες που απουσιάζουν ηχηρά από κάθε διεκδίκηση. Κάθε πόλη έχει τελικά ότι της αξίζει.
ΠΗΓΗ: parallaximag.gr