Σχέδια επί σχεδίων και μελέτες επί μελετών, χωρίς προσανατολισμό και σαφή στρατηγική για την πόλη
Χωρίς σαφή σχεδιασμό και με πολλές αντιφάσεις κινείται ο δήμος Θεσσαλονίκης, σε ό,τι αφορά την διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου πέριξ του Μεγάρου Μουσικής, όπου πέρα από το περίφημο ενυδρείο, τώρα σχεδιάζεται και μαρίνα ως “καταφύγιο τουριστικών και αθλητικών σκαφών”, ενώ σε εκκρεμότητα βρίσκεται και “ειδική μελέτη για την περιοχή Μύλων Αλλατίνι – Ποσειδωνίου – Μεγάρου Μουσικής”.
Σε ότι αφορά την υλοποίηση του νέου παραθαλάσσιου έργου, που ως σχέδιο και μελέτη εμφανίστηκε το 2014, φορέας υλοποίησης της νέας μαρίνας θα είναι ο Ναυτικός Όμιλος Ανοικτής Θάλασσας (ΝΟΑΘ) που εδρεύει στην πλαζ Αρετσούς. Στον ΝΟΑΘ, παραχωρήθηκε από το ελληνικό δημόσιο για 33 χρόνια το δικαίωμα κατασκευής και εκμετάλλευσης της μαρίνας, γεγονός όμως που προκαλεί πολλά ερωτηματικά σχετικά με τις οικονομικές δραστηριότητες ενός σωματείου αμιγώς αθλητικού, το οποίο θα αναλάβει επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Πάντως με τη νέα μελέτη, αυξάνεται η δυναμικότητα του καταφυγίου από 100 σε 130 σκάφη, ενώ στο ΝΟΑΘ παραχωρείται χερσαίος χώρος 8.600 τμ όπου θα έχει το δικαίωμα ανέγερσης κτιρίου 250 τμ, με υπόστεγο 450 τμ και 12 θέσεις στάθμευσης αλλά και θαλάσσιος χώρος περίπου 50.000 τμ.
Επίσης έχει ληφθεί υπόψη η προστασία του Κελλαρίου Κόλπου και η Αρχαιολογική Υπηρεσία (ΕΦΑΠΟΘ) έχει δώσει την έγκρισή της.
Προχθές στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, σχεδόν σύμπασα η αντιπολίτευση στάθηκε με ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της έγκρισης της Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΜΠΕ), για τη νέα μαρίνα, χωρίς να κατακρίνει επί της ουσίας το έργο, αλλά αναδεικνύοντας κυρίως τις αντιφάσεις και τις αμέλειες στο σχεδιασμό για το ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης.
Τζακόπουλος: Δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη και ενιαίος σχεδιασμός
Μάλιστα ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ και ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Σάκης Τζακόπουλος, τόνισε την ανάγκη ο δήμος Θεσσαλονίκης να αναλάβει τις ευθύνες του και να αναδειχτεί σε ρόλο συντονιστή για όλα τα έργα που προωθούνται στην πόλη, επισημαίνοντας ότι η διοίκηση του Δήμου δεν προχωρά στην έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου που εκκρεμεί εδώ και 12 χρόνια περίπου.
Μιλώντας σχετικά με τον σχεδιασμό του παραλιακού μετώπου στα ανατολικά, τόνισε πως δεν υπάρχει ενιαία αντίληψη μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που προτείνει την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου, φέρνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα. Όπως είπε:
«Πριν χρόνια για την πολύπαθη θαλάσσια αστική συγκοινωνία προβλεπόταν στο συγκεκριμένο σημείο να δημιουργηθεί στάση. Τι λεν οι φορείς που τρέχουν αυτήν την μελέτη;
Σήμερα γνωμοδοτούμε για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός “καταφυγίου τουριστικών και αθλητικών σκαφών” στο Μέγαρο Μουσικής, με την οποία τροποποιείται το παλιό ΦΕΚ χωροθέτησης του 2014, που δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Πριν ένα χρόνο το δημοτικό συμβούλιο είχε χωροθετήσει στο ίδιο μέρος το περίφημο Ενυδρείο και έχει δεσμευτεί ένα ποσό για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που θα γινόταν.
Πριν από κάποιους μήνες, πάλι το ΔΣ, απαίτησε στο ενιαίο παραλιακό μέτωπο “ειδική μελέτη για την περιοχή Μύλων Αλλατίνι – Ποσειδωνίου – Μεγάρου Μουσικής”, όπως προβλέπει η αναθεώρηση του ΓΠΣ, προκαλώντας σίγουρα καθυστερήσεις και αλλαγές στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του ενιαίου παραλιακού.
Η προς έγκριση ΜΠΕ, δεν έχει κυκλοφοριακή μελέτη, με προβληματική τη σύνδεσή της με την οδό Μ. Κάλλας. Θα γίνει κι εδώ ότι γίνεται στην Σαλαμίνα με τον Όμιλο Φίλων Θαλάσσης, στη νέα παραλία όπου μπερδεύονται οχήματα και πεζοί;».
Νοτοπούλου: Προχειρότητες και έλλειψη ενημέρωσης και διαλόγου
Δριμεία κριτική για το θέμα άσκησε και η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», Κατερίνα Νοτοπούλου, που τόνισε ότι σημαντικά έργα για την πόλη αποφασίζονται εκτός του Δημοτικού Συμβουλίου και χωρίς κανέναν ουσιαστικό διάλογο.
«Έχετε μετατρέψει το βήμα του διαλόγου, έναν τόπο και χώρο ανάδειξης των θεμάτων που απασχολούν τους πολίτες σε θεατρική παράσταση» τόνισε και αναφερόμενη στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στην περιοχή του Ποσειδωνίου, κατηγόρησε τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβα για προχειρότητα και έλλειψη σχεδίου καθώς λίγους μήνες πριν, στον ίδιο χώρο είχε προτείνει την κατασκευή Ενυδρείου.
Μίλησε για αλλαγές στο σχεδιασμό χωρίς να προηγηθεί καμιά διαβούλευση και κανένας διάλογος και μίλησε για αναθεώρηση της παλιότερη μελέτης του 2014 που επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον ενώ σημείωσε πως ακόμα και η υπηρεσία που υπογράφει την εισήγηση, εκφράζει σοβαρές ενστάσεις, τις οποίες δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη η Διοίκηση.
Τρεμόπουλος: Θα επιβαρύνει περιβαλλοντικά την περιοχή
Στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την κατασκευή της νέας μαρίνας, εστίασε ο επικεφαλής της παράταξης της παράταξης «Οικολογία-Αλληλεγγύη», Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Όπως είπε εμείς καταψηφίζουμε γιατί η νέα μαρίνα θα επηρεάσει το περιβάλλον καθώς θα κατασκευαστεί στις εκβολές του πρώην ρέματος Αλλατίνη ενώ θα επιβαρύνει και τον αρχαιολογικό χώρο του υποβρύχιου τειχίσματος του Κελλάριου Όρμου. Επίσης επισήμανε ότι «δεν περιλαμβάνεται κυκλοφοριακή μελέτη για την κίνηση πεζών και οχημάτων ενώ η κατασκευή καταφυγίου έρχεται σε αντίθεση με τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, αφού στη θέση αυτή προβλεπόταν μια από τις στάσεις». Πρότεινε δε να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ στο χώρο των πρώην μύλων Αλλατίνι, «ώστε να απελευθερωθούν επιφανειακοί χώροι προκειμένου μπορούσαν να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου».
Γενικής Διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού: Ναι μεν αλλά…
Πάντως και στην εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου Θεσσαλονίκης, επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Καταφύγιο εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής και ναυταθλητισμού στη θέση Ποσειδώνιο», διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για ζητήματα πρόσβασης των πεζών στο παράκτιο μέτωπο και προστασίας του περιβάλλοντος.
Η εισήγηση είναι θετική, αλλά τονίζεται η ανάγκη να «διασφαλιστεί η διατήρηση
του δημόσιου χαρακτήρα της οδού ήπιας κυκλοφορίας, εντός του χερσαίου χώρου του καταφυγίου, με την ανεμπόδιστη διέλευση των πεζών και την ελεύθερη πρόσβαση στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους στάσης/ανάπαυσης και χώρους πρασίνου». Επίσης :
- Παρατηρεί ότι ο σχεδιασμός του έργου δημιουργεί «ουσιαστικά ένα αδιέξοδο, καθώς εκμηδενίζεται το πλάτος του ελεύθερου δημόσιου/κοινόχρηστου χώρου, που κρίνεται απαραίτητος για την εξασφάλιση της συνεχούς και ανεμπόδιστης κυκλοφορίας πεζών στο σύνολο του παράκτιου μετώπου».
- Επισημαίνει ότι η μελέτη δεν προβλέπει την «βέλτιστη οδική πρόσβαση από και προς το καταφύγιο σκαφών, καθώς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της διαμορφωμένης σήμερα οδού προς τις κτιριακές εγκαταστάσεις του Μεγάρου Μουσικής είναι αμφίβολο αν δύναται να εξυπηρετήσει τυχόν ανάγκες μεταφοράς σκαφών».
- Σημειώνει ότι το έργο θα βοηθήσει στην προστασία της περιοχής από πλημμυρικά φαινόμενα αλλά προτείνει «να εξεταστεί η δυνατότητα αλλαγής του κύριου προβλήτα από «βαρέως τύπου» σε προβλήτα επί πασσάλων ή πλωτή, με όλα βέβαια τα αναγκαία για το έργο χαρακτηριστικά, ώστε να προστατευτεί στο σύνολό του το θαλάσσιο οικοσύστημα και η υδροδυναμική του από άγνωστες συνέπειες, οι οποίες δεν δύναται να προβλεφθούν στην παρούσα φάση.
- Τέλος ζητά να υπάρξει «ειδική πρόνοια και πρόβλεψη σχετικά με την πιθανότητα, στο μέλλον, να εμφανιστούν στην περιοχή του καταφυγίου συχνά ευτροφικά φαινόμενα, με όποιες συνέπειες αυτό μπορεί να έχει, λόγω των αυξημένων τιμών χλωροφύλλης που παρατηρούνται, του μικρού βάθους της περιοχής, του μειωμένου κυματισμού που θα επιφέρει ο νέος προβλήτας, καθώς και του υφιστάμενου «αρχαιολογικού ενδιαφέροντος» υποβρύχιου κυματοθραύστη».
Πηγή: parallaximag.gr