Η φετινή Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνει έκκληση για τη διαμόρφωση ασφαλέστερου διαδικτύου
Μόλις το 1/3 των παιδιών που πέφτουν θύματα εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο (cyberbullying) μιλούν γι’ αυτό στους γονείς τους. Με δεδομένη την ολοένα και μεγαλύτερη χρήση του διαδικτύου στην εποχή της πανδημίας η προστασία των ανήλικων από τέτοια φαινόμενα κρίνεται αναγκαία.
«Για να χαρακτηριστεί κάτι bullying πρέπει να έχει γίνει σκόπιμα, κατ’ επανάληψη και ο θύτης να είναι σε πλεονεκτικότερη θέση από το θύμα. Αν αυτό γίνεται μέσω διαδικτύου τότε μιλάμε για Cyberbullying. Και αν συμβεί σε ένα παιδί ή σε έναν ανήλικο τότε οι χειρισμοί για να καταπολεμηθεί πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», σημείωσε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» η φυσικός και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ευρωπαϊκού προγράμματος για το Cyberbullying κυρία Βασιλική Γκουντσίδου. Συμπλήρωσε πως «η πολιτεία θα πρέπει να επιμείνει στην πρόληψη και στην ενημέρωση», ενώ ανέφερε πως επίκεντρο θα πρέπει να είναι τέσσερις πυλώνες: «το παιδί, η οικογένεια, οι εκπαιδευτικοί και όλη η σχολική κοινότητα».
Εστιάζοντας στο κομμάτι του Cyberbullying, με δεδομένο πως στις 9 Φεβρουαρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο (Safer Internet Day), σημείωσε πως το παραμύθι «Η Σίλια και ο Τάκης, ο Ρομποτάκης στο σχολείο του μέλλοντος» (εκδ. iWrite) που έγραψε με την κυρία Άννα Φαχαντίδου «ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του. Μιλούσε για την ρομποτική, αλλά και για το cyberbullying». «Τότε δεν υπήρχε η τηλεκπαίδευση την οποία ζουν τα παιδιά στις μέρες μας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού», πρόσθεσε.
Ο ρόλος της οικογένειας
Υπογράμμισε τον ρόλο της οικογένειας ώστε να θωρακίζει τα παιδιά για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν φαινόμενα εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο. «Οι γονείς λογοδοτούν για ό,τι κάνει το παιδί μέχρι τα 18 του και μπορεί να κατηγορηθούν για παραμέληση προστασίας ανηλίκου. Πρέπει να είναι κοντά στα παιδιά τους, να τους μάθουν από μικρή ηλικία να έχουν ενσυναίσθηση και υψηλή αυτοεκτίμηση ώστε να μην πέσουν θύματα bullying. Παράλληλα πρέπει να προσέχουν την ψηφιακή ζωή των παιδιών. Να είναι σε εγρήγορση. Μπορεί τα παιδιά να είναι οι “ιθαγενείς” του διαδικτύου μιας και μαθαίνουν τη χρήση του από πολύ μικρή ηλικία και οι γονείς οι “μετανάστες”, όμως οι τελευταίοι οφείλουν να προσέχουν διπλά. Έρευνες έχουν δείξει πως μόνο το 1/3 των παιδιών που πέφτει θύμα εκφοβισμού θα μιλήσει. Σε ένα συνέδριο για το cyberbullying υπήρχε μια αφίσα ενός surfer που ισορροπούσε με μια ιστιοσανίδα στα κύματα και το μήνυμα που μετέφερε για το διαδίκτυο ήταν πως δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα κύματα, όμως μπορούμε να μάθουμε να ισορροπούμε πάνω στη σανίδα για να μην πέσουμε».
«Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»
Η φετινή Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, με θέμα «Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο», απευθύνει πρόσκληση σε όλους και όλες να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου και καλύτερου διαδικτύου, ιδίως για τα παιδιά και τους νέους.
Η κ. Μαρίγια Γκαμπριέλ, Επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας δήλωσε σχετικά: «Με το ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση, θέτουμε την ψηφιακή εκπαίδευση στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, προωθώντας τον ψηφιακό γραμματισμό για την καταπολέμηση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς και τους διδάσκοντες και διασφαλίζοντας ποιοτική ηλεκτρονική μάθηση».
Ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν προσέθεσε: «Η κρίση του κορωνοϊού μας ανάγκασε να μεταφέρουμε τις περισσότερες καθημερινές μας δραστηριότητες στο διαδίκτυο. Θέλουμε τα παιδιά μας να είναι προστατευμένα όταν τα αφήνουμε να περιδιαβαίνουν το διαδίκτυο. Είμαστε αποφασισμένοι να δράσουμε ώστε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να ωφελήσει τους πάντες με απόλυτη ασφάλεια».
Αξίζει να σημειωθεί πως στο πρόγραμμα «We CAN Δράση Επιμόρφωσης Γονέων για τον κυβερνοεκφοβισμό» γονείς από μη αγγλόφωνες χώρες μπορούν να ενημερωθούν για το Cyberbullying.
Εξάλλου η πρόσφατα αναθεωρημένη οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επιβάλλει στις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο να περιορίζουν την πρόσβαση των παιδιών σε επιβλαβές περιεχόμενο, ενώ οι κανόνες για τις ψηφιακές πλατφόρμες που προτάθηκαν τον Δεκέμβριο του 2020 προβλέπουν ειδικές υποχρεώσεις των πολύ μεγάλων πλατφορμών για την αντιμετώπιση σημαντικών κινδύνων που υπονομεύουν την ευημερία των ανηλίκων.
Επιπλέον, η πλατφόρμα «Καλύτερο Διαδίκτυο για τα Παιδιά», μια πανευρωπαϊκή πλατφόρμα που εντάσσεται στην ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα διαδίκτυο καλύτερα προσαρμοσμένο στα παιδιά, παρέχει στα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς πληθώρα σχετικών πληροφοριών και πόρων.
*Η Βασιλική Γκουντσίδου συμμετείχε στη συγγραφή του βιβλίου «Cyberbullying through the new media-findings from an international network», με την επιμέλεια του καθηγητή Peter K Smith, Psychology Press Taylor and Francis Group, London and New York, 2013, καθώς και του παραμυθιού «H γιαγιά Σοφία, ο Χαραλαμπούλης, το διαδίκτυο και το cyberbullying», εκδόσεις Ανάτυπο.
ΠΗΓΗ: typosthes.gr