Οι προβληματικοί χειρισμοί της κυβέρνησης επιτείνουν την αίσθηση της ανοργανωσιάς και ασυνεννοησίας που υπάρχει στο δεύτερο κύμα της πανδημίας

Εάν σε κάτι έχει δίκιο η αγορά της Θεσσαλονίκης -αλλά και όλης της χώρας- είναι ότι οι αιφνιδιασμοί δεν τη βοηθούν.

Το αντίθετο. Η προχειρότητα με την οποία φάνηκε να αντιμετωπίζει το λιανεμπόριο η κυβέρνηση τις τελευταίες τρεις ημέρες, υπονομεύουν τη λειτουργία της. Διότι το μεσημέρι της Πέμπτης 31 Δεκεμβρίου το υπουργείο Ανάπτυξης ενημέρωσε τους φορείς του εμπορίου για την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έδινε τη δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα να λειτουργήσουν την Κυριακή 3 Ιανουαρίου με click away (παράδοση στην είσοδο), κάτι που επί δύο ημέρες υπερασπιζόταν με δηλώσεις του ο Άδωνις Γεωργιάδης.

Μόνο που το πρωί του Σαββάτου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε άμεσο σκληρό lockdown από τις 6 το πρωί της Κυριακής, αδειάζοντας επί της ουσίας τον κ. Γεωργιάδη, ο οποίος τώρα διατείνεται ότι γνώριζε την απόφαση, αλλά δεν ήθελε να δημιουργήσει συνθήκες πανικού στην αγορά. Προφανώς δεν μπορούσε να πει κάτι διαφορετικό, διότι εάν παραδεχόταν ότι το Μέγαρο Μαξίμου δεν τον ενημέρωσε θα έπρεπε να παραιτηθεί επιτόπου. Μπέρδεμα.

Προβληματικοί χειρισμοί για μία ούτως ή άλλως προβληματική απόφαση, που επιτείνει την αίσθηση της ασυνεννοησίας και της ανοργανωσιάς, που υπάρχει στις κυβερνητικές αποφάσεις κατά το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Πιθανόν η κριτική για ολιγωρία που δέχθηκε η κυβέρνηση σε αρκετές περιπτώσεις το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο οδηγεί τον Κ. Μητσοτάκη σε αλλαγή τακτικής. Στην ουσία ο πρωθυπουργός παίρνει επάνω του το παιχνίδι -όχι μόνο στα θέματα της αγοράς, αλλά και των σχολείων- συνεννοούμενος με λίγους συνεργάτες του, όπως ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαλδαλιάς και ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, παραμερίζοντας κάπως τόσο τους υπουργούς, όσο και την επιτροπή των λοιμοξιολόγων και των επιστημόνων, που μελετούν τα δεδομένα και εισηγούνται. Μάλλον ο πρωθυπουργός υιοθετεί σε αυτή τη φάση την τακτική των γρήγορων αποφάσεων που χρειάζονται σε μια μεγάλη κρίση, αφού στη χώρα μας ο πιο ασφαλής τρόπος για να μη ληφθεί κάποια απόφαση είναι η δημιουργία μιας επιτροπής. Η διστακτικότητα, η αποφυγή ευθυνών και η απουσία κουλτούρας συνθέσεως απόψεων έχουν στοιχίσει τους τελευταίους δύο μήνες στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού.

Η αγορά στα… σχοινιά

Σε κάθε περίπτωση οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις και η αμηχανία της αγοράς αποδείχθηκε αυτές τις ημέρες από ένα ακόμη γεγονός: Το Σάββατο 2 Ιανουαρίου, ημέρα κατά την οποία εθιμικά οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν λειτουργούν, το πολύ πολύ να κάνουν απογραφή, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης -στην Τσιμισκή και στη Μητροπόλεως- υπήρχαν λίγα ανοιχτά μαγαζιά. Κάποια ξένων αλυσίδων και κάποια τοπικών εμπόρων. Αλαλούμ. Μια εικόνα που αποδεικνύει ότι η αγορά βρίσκεται στριμωγμένη στα… σχοινιά και χωρίς σαφή καθοδήγηση. Μια εικόνα που αποδεικνύεται από πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Opinion Poll για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και καταγράφει τα αδιέξοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κυρίως του εμπορίου και της εστίασης. Σημειώστε:

  1. Το 86% των επιχειρήσεων έχουν υποστεί οικονομική ζημιά από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα, ενώ το 80% αναμένει ότι η ζημιά αυτή θα επιβαρυνθεί από το δεύτερο lockdown. Ιδιαίτερα άσχημη φαίνεται η κατάσταση στην εστίαση με τα ποσοστά να φτάνουν το 99% και 94,8% αντίστοιχα. Ιδιαίτερα δε φαίνεται να πλήττονται οι επιχειρήσεις που απασχολούν 1-6 εργαζομένους, αφού το 91,8% από αυτές δηλώνει σοβαρές ζημιές σε αυτή την περίοδο.
  2. Για τα μέτρα κατά την διάρκεια του δεύτερου lockdown ικανοποίηση δηλώνει το 29% των επιχειρήσεων, με το 68% να δηλώνει μη ικανοποίηση. Το ποσοστό αυτό στο εμπόριο φτάνει το 72,1%!
  3. Κατά την δύσκολη αυτή περίοδο αξιοποιήθηκαν, κυρίως, η επιστρεπτέα προκαταβολή από το 54,1% και η αναστολή των συμβάσεων από το 44% των επιχειρήσεων. Ακολουθούν με απόσταση το ΤΕΠΙΧ ΙΙ από το 3,7% και το Ταμείο Εγγυοδοσίας από το 3,6% , ενώ το 25,6% δηλώνει ότι δεν αξιοποίησε κανένα εργαλείο.
  4. Το 36% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι το click away είναι μια δυνατότητα αύξησης του τζίρου. Στο εμπόριο το ποσοστό αυτό είναι 20,9%
  5. Το 29% δηλώνει αισιόδοξο για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, έναντι ενός 70% που είναι λίγο και καθόλου αισιόδοξο.
  6. Το 51% είναι αισιόδοξο για την πορεία της δικής τους επιχείρησης έναντι ενός 49.1% που έχει αντίθετη άποψη. Στην εστίαση και στο εμπόριο τα ποσοστά αισιοδοξίας είναι πολύ πιο χαμηλά με 31,3% και 44,3% αντίστοιχα.
  7. Το 34% εκτιμά ότι η κρίση θα κρατήσει ένα χρόνο ακόμα, το 27% δύο χρόνια, το 25% πάνω από δύο χρόνια, ενώ το πιο αισιόδοξο 11% εκτιμά ότι θα είναι έξι μήνες ακόμα.
  8. Το 23% των επιχειρήσεων δηλώνουν πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσουν. Στην εστίαση το ποσοστό αυτό φτάνει το 41,7% και στο εμπόριο το 34%. Αυξημένο είναι το ποσοστό για τις επιχειρήσεις που έχουν 11-20 εργαζομένους. Έτσι, το 24% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι μπορεί να αναγκαστούν να προβούν σε απολύσεις. Το ποσοστό αυτό μάλιστα, φτάνει το 49.5% στην εστίαση.
  9. Το 14% των επιχειρήσεων έχουν στεγαστικά και επιχειρηματικά δάνεια που δεν μπορούν να ικανοποιήσουν. Μεγαλύτερο φαίνεται να είναι το πρόβλημα των οφειλών σε Εφορία, ΙΚΑ κ.λπ. αφού το ποσοστό που έχουν οφειλές που δεν μπορούν να ικανοποιήσουν φτάνει το 29%.

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial