Με τους περιορισμούς σταδιακά να αίρονται, τους εμβολιασμούς να προχωρούν, αλλά και υπό το βάρος των πολλών θανάτων που αφήνει πίσω της η πανδημία, καθώς και το αποτύπωμα της σε οικονομικές και κοινωνικές πτυχές της ζωής, αρχίζουμε δειλά δειλά να σκεφτόμαστε την επόμενη ημέρα.
Ένα από τα φαινόμενα με τα οποία έρχεται ήδη αντιμέτωπος ο πλανήτης στη μετά-περιορισμών εποχή και που θα γίνει εντονότερο το προσεχές διάστημα είναι αυτό του «Revenge Spending», κάτι που δεν αποκλείεται να δούμε και στην Ελλάδα κατά την προσεχή θερινή τουριστική περίοδο, με ανθρώπους του κλάδου ήδη να δηλώνουν ιδιαίτερα αισιόδοξοι από την κινητικότητα και το ενδιαφέρον που υπάρχει για κρατήσεις τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Η επιστροφή στις δραστηριότητες της καθημερινότητας θα οδηγήσει και σε αύξηση των δαπανών. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας αρκετοί ήταν εκείνοι που κατάφεραν να εξοικονομήσουν χρήματα, αφού είδαν τα μηνιαία τους έξοδα να μειώνονται. Το Bloomberg εκτιμά ότι οι Αμερικανοί έχουν εξοικονομήσει 1,7 τρις δολάρια από την έναρξη της πανδημίας μέχρι το 2021
Πολλοί ειδικοί αποδίδουν την μείωση αυτή των εξόδων στην απώλεια ευκαιριών. Δεν υπήρχαν δηλαδή ευκαιρίες για να ξοδέψεις τα χρήματα σου για να κάνεις κάποιο ταξίδι, να φας στο αγαπημένο σου εστιατόριο, να διασκεδάσεις σε νυχτερινά μαγαζιά. Επομένως είναι λογικό, όταν όλα τα παραπάνω μπουν ξανά στη ζωή μας να αρχίσουμε να ξοδεύουμε και μάλιστα με τρόπο… εκδικητικό!
Οι άνθρωποι θέλουν να ξοδέψουν χρήματα για να αντισταθμίσουν τον χαμένο χρόνο που τους στέρησε η πανδημία. Σκέφτονται να διοργανώσουν μεγαλύτερες σε διάρκεια διακοπές, να αγοράσουν νέα έπιπλα για το σπίτι τους, κ.α
Στα social media της Κίνας έγιναν το τελευταίο εξάμηνο πάνω από 3,5 εκατομμύρια αναφορές στον όρο «Revenge Spending». Για να καταλάβετε για τι μέγεθος μιλάμε, παρόμοια ήταν τα νούμερα πέρσι στις συζητήσεις που γίνονταν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Οι καταναλωτές θέλουν να πάρουν την εκδίκηση τους επειδή όλο το προηγούμενο διάστημα έμεναν σπίτι, φορούσαν τα ίδια ρούχα, έτρωγαν φαγητό που μαγείρευαν οι ίδιοι.
Η Kristen Gall, ειδικός λιανικών πωλήσεων στην διαδικτυακή εταιρεία Rakuten, σημειώνει ότι ο κλάδος είδε αύξηση πωλήσεων τον Ιανουάριο κατά 5,3%, ενώ οι αρχικές προβλέψεις έκαναν λόγο μόλις για 1,2%.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας όλοι ξόδεψαν λιγότερα και αποταμίευσαν περισσότερα και τώρα φαίνεται ότι θα αρχίσουν να κάνουν το αντίστροφο. Να ξοδεύουν περισσότερα και να αποταμιεύουν λιγότερα.
Πάντως, αρκετοί ειδικοί επισημαίνουν ότι καλό θα ήταν να μην παρασυρθούμε από αυτό, αλλά αντιθέτως να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε στην άκρη τα χρήματα που είχαμε και να διατηρήσουμε και στην μετά-κορονοιού εποχή τη συνήθεια αποταμίευσης που αποκτήσαμε.
Εάν δηλαδή είχατε μαζέψει το περασμένο καλοκαίρι χρήματα για να πάτε ένα ταξίδι αλλά δεν τα καταφέρατε λόγω συνθηκών, μπορείτε εφόσον είναι δυνατό να το πραγματοποιήσετε φέτος, αλλά μη διπλασιάσετε το κόστος του ή τη χρονική διάρκεια του και προσπαθήστε να καταπολεμήσετε την παρόρμηση του να κάνετε φέτος «διπλές διακοπές». Εάν το κάνετε αυτό θα βάλετε… χέρι στον κουμπαρά σας και η πανδημία μας έδειξε ότι είναι απαραίτητο ένα «μαξιλαράκι» μετρητών στην άκρη σε περίπτωση ανάγκης.
Πώς όμως θα «παλέψεις» την επιθυμία για να πραγματοποιήσεις τις καλύτερες διακοπές της ζωής σου μετά από μία χρονιά πολλών στερήσεων;
«Ο φόβος της απώλειας μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ξοδεύουν τα χρήματα τους και να τους παρακινήσει να αγοράσουν πράγματα που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά» σημειώνει η Lauren Anastasio, σύμβουλος στον ιστότοπο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, SoFi.
«Εάν αισθάνεστε ότι θέλετε να ξοδέψετε χρήματα, σκεφτείτε κάποιες πιο φθηνές εναλλακτικές ή ελαχιστοποιήστε τον χρόνο που περνάτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αποφύγετε τις υπερβολικές δαπάνες».
Σκεφτείτε το μέλλον, όταν με εκδικητικό τρόπο κάνετε κλικ για να προσθέσετε ένα προϊόν στο διαδικτυακό σας καλάθι.
«Εάν σκέφτεστε ότι θέλετε να αγοράσετε κάτι που δεν είναι χρήσιμο, αποστασιοποιηθείτε για λίγο, καταγράψτε το κόστος και ξαναδείτε το μετά από λίγο διάστημα» λέει η Lauren Anastasio και προσθέτει: «Εάν πρόκειται να κάνετε μια μεγάλη αγορά δώστε στον εαυτό σας 30 ημέρες να σκεφτεί εάν πρέπει όντως να την κάνετε. Μόλις τελειώσουν οι 30 ημέρες πάρτε την απόφαση σας».
Πριν αρχίσετε να ξοδεύετε χρήματα με εκδικητικό τρόπο βάλτε όρια στον εαυτό σας. Ορίστε ένα συγκεκριμένο ποσό από αυτό που έχετε στην άκρη και το οποίο θα διαθέσετε. Φτιάξτε έναν προσωπικό προϋπολογισμό για να αποφύγετε υπερβολικές δαπάνες.
Συγκρίνετε τις δαπάνες που κάνατε το 2019 με αυτές του 2020 για να αξιολογήσετε τα ποσά που ξοδεύατε, αλλά και τι μπορεί πλέον να είναι αχρείαστο έξοδο. Έτσι, θα μπορέσετε να κάνετε κάποιες ρεαλιστικές εκτιμήσεις και για το 2021.
Μπορεί εάν κάνετε δουλειά γραφείου να μην επιστρέψετε τόσο σύντομα όσο υπολογίζατε σε αυτήν, αλλά να συνεχίσετε να δουλεύετε από το σπίτι, άρα να μην χρειάζεται άμεσα να προβείτε σε αγορές καινούργιων ρούχων για παράδειγμα.
Το «Revenge Spending» δεν είναι απαραίτητα κακό αφού μπορείτε να σχεδιάσετε το ταξίδι σας λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, να ανανεώσετε την γκαρνταρόμπα σας, να κάνετε βελτιωτικές εργασίες στο σπίτι σας και στον εξοπλισμό του, αλλά όλα αυτά μπορούν να βάλουν σε κίνδυνο τα οικονομικά σας.
ΠΗΓΗ: parallaximag.gr