Σάλος με τον εκβιασμό της e-food προς τους διανομείς – Την «τελειώνουν» οι πελάτες της

Έντονες αντιδράσεις έχουν πυροδοτήσει καταγγελίες μερίδας διανομέων της efood, σύμφωνα με τις οποίες η εταιρεία θέτει ως προϋπόθεση για την ανανέωση της σύμβασής τους να μετατραπούν σε «αυτοαπασχολούμενοι» από μισθωτοί που ήταν μέχρι σήμερα. 

Συγκεκριμένα, στο μήνυμα η μεγαλύτερη πλατφόρμα διανομής φαγητού στην Ελλάδα αναφέρει μεταξύ άλλων πως «στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing».

«Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer. Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης», υπογραμμίζεται επίσης σε αυτό.

Συνδικαλιστικοί φορείς και ΣΥΡΙΖΑ κατά e-food

Η υπόθεση της efood προκάλεσε την έντονη αντίδραση και διαμαρτυρία συνδικαλιστικών φορέων, οι οποίοι κάνουν λόγο για εκβιασμό των εργαζομένων ενώ επισημαίνουν ακόμα πως με το νέο καθεστώς εργασίας που τους προτείνεται, οι εργαζόμενοι θα επιβαρύνονται με τις ασφαλιστικές εισφορές.  Το Συνδικάτο Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχείων, σε ανακοίνωσή του τονίζει πως η εταιρεία μετατρέπει τους διανομείς από ήρωες σε εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα και πως «η  ενημέρωση που είχαν πολλοί συνάδελφοι διανομείς για μη ανανέωση της σύμβασης τους και μετατροπή στο “συνεργατικό” μοντέλο σημαίνει απολύσεις». 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό Τουρισμό, αναφέρει σε ανακοίνωσή της πως «λίγες ώρες μετά τις απολύσεις των διανομέων από γνωστή αλυσίδα ταχυφαγείων, ήρθε το τελεσίγραφο από την e-food προς τους διανομείς πως αν δεν γίνουν εξωτερικοί συνεργάτες θα απολυθούν». 

Την ίδια στιγμή ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Νάσος Ηλιόπουλος, επιτίθεται στην κυβέρνηση με αφορμή το συγκεκριμένο ζήτημα. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως «η κυβέρνηση νομοθετεί σταθερά υπέρ των λίγων».

Συγκεκριμένα, ο κ. Ηλιόπουλος σε ανάρτησή του αναφέρει τα εξής: «Η efood προχωράει σε μαζική μετατροπή συμβάσεων εργασίας. Από μισθωτή εργασία θέλει να μετατρέψει τους εργαζόμενους σε “αυτοαπασχολούμενους”. Δεν υπάρχει καμία απορία για την στάση που θα κρατήσει η κυβέρνηση και το Yπουργείο Εργασίας. Έχουν ήδη φροντίσει να δώσουν εργαλεία στους εργοδότες για αυτή την εξέλιξη. Διαλύουν τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας. Σταθερά νομοθετούν και κυβερνούν υπέρ των λίγων. Δική μας δουλειά η ανατροπή της πολιτικής τους. Για μια εργατική νομοθεσία που θα προστατεύει τον εργαζόμενο, θα του παρέχει ασφάλεια και έναν μισθό με τον οποίο θα μπορεί να ζει με αξιοπρέπεια».

Τι προβλέπει ο νόμος για τους διανομείς

Στο νέο εργασιακό νόμο που ψηφίστηκε τον Ιούνιο, προβλέπονται τα κριτήρια που έθεσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη διάκριση μεταξύ εργαζομένων και «αυτοαπασχολούμενων» (free lancers) για επαγγέλματα όπως τα delivery.

Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 69 του νόμου 4808/2021, αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες: συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών/ έργου.

Επίσης θεσπίζονται τέσσερις συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν προκειμένου να τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών δεν είναι εξαρτημένης εργασίας.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι:

  • ο πάροχος να χρησιμοποιεί υπεργολάβους,
  • να επιλέγει τα έργα που αναλαμβάνει,
  • να παρέχει τις υπηρεσίες του σε οποιονδήποτε τρίτο και σε ανταγωνιστές της ψηφιακής πλατφόρμας και
  • να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες.

Αν δεν συντρέχει καμία από αυτές τις προϋποθέσεις, τότε τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών είναι εξαρτημένης εργασίας.

Κάλεσμα για «αποκλεισμό» της efood στο Twitter

Στο πλευρό των εργαζομένων που έλαβε το συγκεκριμένο μήνυμα, στέκονται σθεναρά και οι χρήστες του ελληνικού Twitter το οποίο έχει κατακλυστεί από μηνύματα συμπαράστασης.

Παράλληλα, έχει δημιουργηθεί το hashtag #cancel_efood, το οποίο έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 16.500 σχόλια. Οι σχολιαστές παρακινούν ακόμα τους υπόλοιπους χρήστες να καταργήσουν από τα κινητά τους τη δημοφιλή εφαρμογή.

Πηγή: imerisia.gr 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial