Έπειτα από πολλές δεκαετίες τα έργα, που σχετίζονται με τον 6ο Προβλήτα, δρομολογήθηκαν και σύμφωνα με την κυβέρνηση θα ολοκληρωθούν το 2030.
Τρία μείζονα έργα για την ενίσχυση και αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που συνιστά βασικό πυλώνα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, αλλά και συνολικά της χώρας, είναι σε εξέλιξη και μπαίνουν σε προοπτική υλοποίησης, με χρονικό ορίζοντα (συνολικά) το 2030, σύμφωνα με την κυβέρνηση.
Εδώ και πολλά χρόνια συζητιούνται ως η αναπτυξιακή προοπτική του λιμανιού, πλην όμως για διαφορετικούς λόγους καθυστέρησαν, με αποτέλεσμα να φρενάρουν την πρόοδο μιας από τις σημαντικότερες υποδομές της περιοχής. Και τα τρία άλλωστε αφορούν στον έκτο προβλήτα, όπου επικεντρώνεται και η αναπτυξιακή διάσταση του λιμανιού για τα επόμενα πολλά χρόνια.
Τα τρία έργα, που περιγράφονται και στο σχέδιο της κυβέρνησης για τα 30+ σημαντικά έργα για τη Θεσσαλονίκη του 2030, είναι ο έκτος προβλήτας και η αναβάθμιση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, η νέα σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα και η οδική σύνδεσή του με τον άξονα ΠΑΘΕ.
Η εξέλιξη των τριών έργων έχει σήμερα ως εξής, σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση της κυβέρνησης:
-6ος Προβλήτας Λιμένος Θεσσαλονίκης & Αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών:
Η εξέλιξη του προβλήτα σήμερα: Ολοκληρώνεται το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα & Master Plan του Λιμένα με εγκεκριμένες όλες τις τεχνικές μελέτες και με περιβαλλοντική αδειοδότηση, ενώ η ΟΛΘ ΑΕ έχει ήδη επιλέξει την ανάδοχο κατασκευαστική εταιρεία, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα την κατασκευή του έργου. Η απόφαση 547/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας όμως ουσιαστικά επιβάλλει σε όλα τα λιμάνια της χώρας, η έγκριση του Master Plan να δίνεται με ταυτόχρονη έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, έχοντας ως επακόλουθο τη μικρή καθυστέρηση του έργου έως ότου δοθεί η έγκριση του Master Plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τα οποία η ΟΛΘ ΑΕ έχει ήδη αναθέσει και εκπονούνται με βάση τις απαιτήσεις της απόφασης του ΣτΕ, ώστε να υποβληθούν προς έγκριση τους επόμενους μήνες. Ταυτόχρονα, «τρέχουν» και οι μελέτες των επιμέρους έργων.
Παράλληλες ενέργειες αναβάθμισης: Παράλληλα με το Master Plan, ολοκληρώθηκαν επιμέρους έργα αναβάθμισης της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής (Ιούλιος 2021 – Μάρτιος 2022) προϋπολογισμού 2,43 εκ. ευρώ. Αναβάθμιση και ανανέωση μηχανολογικού εξοπλισμού για τη βελτιστοποίηση του επιπέδου εξυπηρέτησης, αλλά και του είδους των υπηρεσιών που παρέχονται (αυτόματοι γερανοί 3,9 εκ. ευρώ, γερανογέφυρες 15,7 εκ. ευρώ, 12 Straddle Carriers 9,7 εκ. ευρώ). Σημαντική ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας συνεχίζεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς: Το λιμάνι εντάχθηκε στους λιμένες – βάσεις κρουαζιερόπλοιων (homeporting) για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών. Για το σύνολο του 2022, έχουν προγραμματιστεί 60 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, το 50% αφορά προσεγγίσεις homeporting. Η έναρξη της σεζόν για το Λιμένα της Θεσσαλονίκης έγινε στις 5 Φεβρουαρίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Για το 2023 έχουν ήδη προγραμματιστεί 75 προσεγγίσεις με 40 να αφορούν προσεγγίσεις homeporting. Νέες Συνδέσεις Ακτοπλοΐας: Σύνδεση Θεσσαλονίκη – Σμύρνη, Σύνδεση με Σποράδες (τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα), Σύνδεση με Λήμνο και Μυτιλήνη (ένα δρομολόγιο την εβδομάδα). Επανέναρξη σύνδεσης με ΒΑ Αιγαίο, Κυκλάδες και Πειραιά (10 Σεπτεμβρίου 2022). Υπεγράφη Στρατηγική Συμφωνία με τη Suez Canal Economic Zone. Βελτιστοποίηση πολυτροπικών μεταφορών και συνδέσεων: Ξεκίνησε κατασκευή η σύνδεση ΟΛΘ με Εγνατία οδό και ΠΑΘΕ 65 εκ. ευρώ. Προκηρύχθηκε και κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός ανάθεσης κατασκευής σύνδεσης με το σιδηρόδρομο. Νέα σιδηροδρομική σύνδεση με Νις, Σερβία από 17 Αυγούστου 2022.
-Νέα Σιδηροδρομική σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης:
Το μήκος της σύνδεσης είναι 2 χλμ. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 53,4 εκ. ευρώ και φορέας υλοποίησης είναι η ΕΡΓΟΣΕ. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πλέον αναμένεται η συμβασιοποίηση του έργου. Θεωρείται κομβικής σημασίας έργο για την ανάπτυξη του νέου 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης, καθώς προσδίδει πρόσθετη αξία στη λειτουργικότητα του Λιμένα στον τομέα των μεταφορών. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή αναπτύσσεται από τη θέση σύνδεσης της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής, έως τον νέο επιλιμένιο σιδηροδρομικό σταθμό. Τα στάδια κατασκευής είναι: 1.Υπογειοποίηση τμημάτων των οδών Καραολή & Δημητρίου & Σοφοκλή Βενιζέλου σε συνολικό μήκος 150 μ. 2.Ανισοπεδοποίηση των οδικών κλάδων του κόμβου της Λεωφ. Δενδροποτάμου. 3.Κατασκευή γέφυρας συνολικού μήκους 1 χλμ. έως τη Χερσαία ζώνη του λιμένα Θεσσαλονίκης. 4.Κατασκευή οδικών έργων αποκατάστασης οδικού δικτύου, μετατοπίσεις αγωγών οργανισμών κοινής ωφέλειας, κατασκευή δικτύων αποχέτευσης – αποστράγγισης του συνόλου των σιδηροδρομικών και οδικών έργων.
-Οδική Σύνδεση 6ου προβλήτα με ΠΑΘΕ:
Πρόκειται για τον δρόμο που περιλαμβάνει και τη διαβόητη “γέφυρα στον αέρα”, που έμεινε επί δεκαετίες ημιτελής. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 65 εκ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι πλέον το τέλος του 2023, με φορέα υλοποίησης την “Εγνατία Οδός ΑΕ”. Σήμερα είναι υπό κατασκευή, καθώς συμβασιοποιήθηκε.
Πηγή: voria.gr