Σταθερή είναι η «επένδυση» του ελληνικού νοικοκυριού στην εκπαίδευση, παρά την οικονομική κρίση. H έρευνα «Ετήσια Eκθεση για την Εκπαίδευση 2019-2020» της ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ παρουσιάζει συγκριτικά στοιχεία για τη χώρα μας από το 2005 έως το 2018, αλλά και σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, καταγράφοντας το διαχρονικό οικονομικό βάρος που επωμίζονται οι γονείς σε όλες τις βαθμίδες για υπηρεσίες και παροχές Εκπαίδευσης ακόμα και κατά τη διάρκεια της 10ετούς οικονομικής κρίσης.
Η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών με τις υψηλότερες δαπάνες των νοικοκυριών για την εκπαίδευση, δαπάνες οι οποίες σε ένα μεγάλο ποσοστό κατευθύνονται στην εξωσχολική εκπαίδευση και στην υποστήριξη των φοιτητών που σπουδάζουν σε πόλη μακριά από την οικία τους.
Συνολικά, οι ελληνικές οικογένειες δαπάνησαν 2.775 εκατομμύρια ευρώ το 2018 (σ.σ.: σταθερό ποσό σε σχέση με το 2017 και αυξημένο σε σχέση με το 2016). Περισσότερες δαπάνες από την Ελλάδα κάνουν τα νοικοκυριά στην Κύπρο (1η θέση), την Ιρλανδία (2η θέση) και το Ηνωμένο Βασίλειο (3η θέση), ενώ στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Σουηδία, το Βέλγιο και η Φινλανδία.
Η εξωσχολική υποστήριξη, αναφερόμενη στην έρευνα ως και «σκιώδης εκπαίδευση», καταγράφει υψηλές δαπάνες στην ελληνική κοινωνία, που το 2018 άγγιξε τα 1,178 εκατομμύρια ευρώ. Το υψηλότερο ποσοστό (49,9%) αφορά τα δίδακτρα για ξένες γλώσσες, αμέσως επόμενο είναι τα δίδακτρα για τα φροντιστήρια μαθημάτων (35,3%) και τέλος τα ιδιαίτερα μαθήματα (14,7%), τα οποία παρουσιάζουν πτώση από το 2016 και μετά.
Συγκριτικά με άλλες χρονιές, το 2014 και το 2015 αυξημένες ήταν οι δαπάνες που κατευθύνονταν προς τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα, ενώ μειωμένες ήταν αυτές για ξένες γλώσσες. Τα τελευταία δύο χρόνια όμως τα δίδακτρα για ξένες γλώσσες παρουσιάζουν άνοδο.
Μικρή πτώση παρουσιάζουν τα τελευταία δύο χρόνια και οι δαπάνες των νοικοκυριών για σπουδές στο εσωτερικό, με το 2018 να καταγράφονται 567 εκατομμύρια ευρώ ως έξοδα για τη διατήρηση άλλου νοικοκυριού σε διαφορετική πόλη.
Παρά την επένδυση στην Παιδεία, η χώρα δεν φαίνεται να «ξεκολλάει» από τις αρνητικές υψηλές κατατάξεις σε δείκτες ανισοτήτων: Κατέχει την 1η θέση στην Ε.Ε.-28, σύμφωνα με στοιχεία του 2018, σε ποσοστό πληθυσμού 15-64 ετών που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού (35,3% έναντι 22,2 του ευρωπαϊκού μέσου όρου) και την 4η θέση στην Ε.Ε.-28, σύμφωνα με στοιχεία του 2018, στο δείκτη NEET (νέοι 15-24 ετών που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης και κατάρτισης) με ποσοστό 14,1% έναντι 9,6% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Επαγγελματική Εκπαίδευση
Με πρόσφατη τη νομοθέτηση για την ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα από το υπουργείο Παιδείας, αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της έρευνας για τον αντίκτυπό της τα προηγούμενα χρόνια.
Η χώρα βρίσκεται στην 26η θέση μεταξύ των υπόλοιπων 27 χωρών, όσον αφορά την επιλογή του μαθητικού πληθυσμού προς την ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μόλις το 28,5% των μαθητών, δηλαδή 98.447, επιλέγει να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, με την πρωτιά σε αυτή την κατάταξη να έχουν χώρες όπως η Φινλανδία (1η θέση και ποσοστό 71,6% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού), η Τσεχία (2η θέση και ποσοστό 71,3% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού) και η Σλοβενία (3η θέση και ποσοστό 70,9% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού).
Στη χώρα μας το 64,6% από το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού στην Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι αγόρια και το 35,4% κορίτσια. Οι πιο δημοφιλείς κατευθύνσεις είναι οι σπουδές του μηχανικού, βιομηχανικής παραγωγής και δομικών έργων (σ.σ.: που προσανατολίζονται περισσότερο τα αγόρια) και οι σπουδές Υγείας και υπηρεσίες πρόνοιας (σ.σ.: που κατευθύνονται κυρίως τα κορίτσια).
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η Ελλάδα διατηρεί τα υψηλά ποσοστά πτυχιούχων, υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και στις προπτυχιακές σπουδές το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού κατευθύνεται στις ίδιες σπουδές, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ειδικότερα, οι σπουδές μηχανικού, βιομηχανικής παραγωγής και δομικών έργων βρίσκονται στη πρώτη θέση στα πεδία σπουδών στην Ελλάδα και στη 2η θέση στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Οι σπουδές στις επιχειρήσεις, τη διοίκηση και το Δίκαιο βρίσκονται στην 1η θέση στην Ευρώπη και στη 2η στην Ελλάδα. Στη χώρα μας ακολουθούν στην 3η θέση οι ανθρωπιστικές σπουδές και στην 4η οι κοινωνικές επιστήμες, δημοσιογραφία και πληροφόρηση.
ΠΗΓΗ: eleftherostypos.gr