Καταναλωτικές οργανώσεις: Η κυβέρνηση ενισχύει με την πολιτική της την αισχροκέρδεια ακόμα και στα είδη πρώτης ανάγκης
Στην παντελή έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών και στην ασυδοσία της αγοράς αποδίδουν οι οργανώσεις καταναλωτών το πάρτι των ανατιμήσεων και της αισχροκέρδειας που βιώνει το τελευταίο διάστημα η χώρα, με τον πληθωρισμό να απομειώνει τα εισοδήματα των νοικοκυριών και τις αυξήσεις να οδηγούν σε πτώση της ποιότητας ζωής στα ευάλωτα στρώματα της κοινωνίας.
Η κυβέρνηση, όπως υποστηρίζουν οι άνθρωποι που παρακολουθούν τις εξελίξεις στο μέτωπο της ακρίβειας, όχι μόνο δεν ελέγχει την αισχροκέρδεια, αλλά με την πολιτική της λειτουργεί υποστηρικτικά στο καταναλωτικό πλιάτσικο, που καταγράφεται ιδίως στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα προβλέπουν εξελίξεις προς το χειρότερο, καθώς ο ανταγωνισμός οδηγεί σε ένα νέο κύκλο συνενώσεων και εξαγορών, όπου οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς, με τις ευκαιρίες που δημιουργεί η κρίση και οι συνέπειες της, απορροφούν μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Το γεγονός αυτό εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε σχεδόν μονοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά, με μεγαλύτερο έλεγχο των τιμών και των κερδών από τις εταιρίες, οι οποίες ήδη σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων πλέον θα ορίζουν απόλυτα τις διακυμάνσεις της αγοράς.
«Θάβουν ακόμα και τις καταγγελίες του συνηγόρου του Καταναλωτή»
Όπως τονίζει ο Νίκος Τσεμπερλίδης, επικεφαλής του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, υπάρχουν δύο παράγοντες που διαμορφώνουν τους δείκτες των τιμών, οι πραγματικές αυξήσεις λόγω των αυξήσεων στα κόστη παραγωγής και διακίνησης και η αισχροκέρδεια των εμπόρων και των αλυσίδων τροφοδοσίας.
«Στη χώρα μας αυτό που βιώνουμε αυτή την περίοδο είναι την ασυδοσία της αγοράς και της αισχροκέρδειας. Η κυβέρνηση αντί να ελέγχει την παραοικονομίας με την πολιτική της την ενισχύει» τονίζει και αναφέρει ότι με ευθύνη του αρμόδιου υπουργού Α. Γεωργιάδη όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν τεθεί σε αδράνεια.
«Έχουν τοποθετήσει φίλτρα στου ελέγχους και λένε και ψέματα. Επι παραδείγματι ισχυρίζονται ότι μόνο με πρόστιμα πάνω των 50.000 ευρώ η Ε.Ε. επιτρέπει να δημοσιοποιούνται τα ονόματα των εταιριών που αισχροκερδούν» τονίζει και αναφέρει ότι η πολιτεία έχει αφήσει τους καταναλωτές ανυπεράσπιστους στις ορέξεις της αγοράς και της αισχροκέρδειας.
«Ακόμα και τις καταγγελίες του συνηγόρου του καταναλωτή τις αγνοούν, τις κρύβουν και τις θάβουν» αναφέρει και σημειώνει πως οι αυξήσεις στα είδη πρώτη ανάγκης κινούνται από 30% μέχρι και 50%.
«Πρόκειται για πλιάτσικο κανονικό αλλά κατά τον κ. Γεωργιάδη φταίει η παγκοσμιοποίηση»
Ανάλογα και ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργος Λεχουρίτης, τονίζει πως η αγορά λειτουργεί χωρίς κανένα έλεγχο και αυτό φαίνεται σε είδη που παράγει η χώρα μας όπως φρούτα και λαχανικά, που σήμερα οι έλληνες καταναλωτές τα πληρώνουν χρυσάφι.
«Το βλέπετε στα ροδάκινα στα καρπούζια και στα κεράσια, όπου οι τιμές έχουν ξεφύγει. Είναι ανεπίτρεπτο αυτό δεν τα εισάγουμε αλλά τα παράγουμε», τονίζει και αναφέρει ότι αυτό δεν είναι φιλελεύθερη οικονομία αλλά ασύδοτη παραοικονομία. «Τρανό παράδειγμα αυτής της πολιτικής της αισχροκέρδειας είναι πως αντί να ελέγξουν τα διυλιστήρια πάνε και ελέγχουν τα πρατήρια, όπου τα ποσοστά κέρδους είναι συγκεκριμένα» σημειώνει και εξηγεί πως όταν η κυβέρνηση ανακοίνωσε την επιδότηση για την αλλαγή των ηλεκτρικών συσκευών υπήρξαν άμεσα ανατιμήσεις στις συσκευές χωρίς κανείς από τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς να αντιδράσει.
«Πρόκειται για πλιάτσικο κανονικό αλλά κατά τον κ. Γεωργιάδη φταίει η παγκοσμιοποίηση και ο πόλεμος στην Ουκρανία» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Οι δείκτες που καταγράφουν οι ερευνητές της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας είναι ενδεικτικές του κλίματος, με τον πληθωρισμό στο 12,1 % να σπάει το ρεκόρ του 1993, ενώ την ίδια ώρα ο μέσος όρος του πληθωρισμού την Ε.Ε. δεν ξεπερνά το 8%.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το τελευταίο διάστημα στην χώρα μας εκρηκτικές είναι οι αυξήσεις:
- Στις μετακινήσεις με αεροπλάνο και πλοίο και ακριβότερη κατά 27,7% η διαμονή σε ξενοδοχεία.
- Στα τρόφιμα ακριβότερα κατά 24,9% είναι τα έλαια και λίπη, 15,9% το ψωμί και τα δημητριακά, σχεδόν 15% τα κρέατα και 15,5% τα γαλακτοκομικά. Στα λαχανικά καταγράφεται αύξηση 11,3%.
- Στον ηλεκτρισμό η αύξηση ανέρχεται σε 70,4% σε ετήσια βάση και στο φυσικό αέριο σε 117,7%.
Οι κυριότερες μεταβολές τιμών από τη σύγκριση δεικτών Ιουνίου 2022 με Ιούνιο 2021 και επιπτώσεις τους στον Γενικό ΔΤΚ είναι οι εξής:
Εικόνα πρώτη
Αυξήσεις από μήνα σε μήνα – Οι αυξήσεις στις τιμές σε σχέση με τον Μάιο 2022
Η κούρσα των ανατιμήσεων μάλιστα το τελευταίο διάστημα είναι εμφανής σχεδόν από μέρα σε μέρα και σαφέστατα ευκρινής από μήνα σε μήνα με τη διαφορά των τιμών του Ιουνίου με αυτές του Μαΐου να ξεπερνά το 1,5%!
Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,6% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.
9,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
6,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα καινούργια, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
1,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής
μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης,
πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.
0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Δείτε αναλυτικά:
Πηγή: parallaximag.gr