Γιατί ανεβαίνει ξανά η τιμή της βενζίνης και πέφτει το ντίζελ

Οι εκτιμήσεις της αγοράς για τη βενζίνη το επόμενο διάστημα. Οι 4 παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές και ο ΟΠΕΚ.

Φωτιά παίρνουν οι τιμές της βενζίνης όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα, καθιστώντας την έξοδο των εκδρομέων πιο δαπανηρή. Όπως προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα της αγοράς αλλά και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου πετρελαιοειδών, η αμόλυβδη θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά, με αποτέλεσμα και άλλες περιοχές να προστίθενται στην πανάκριβη περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο.

Καλπάζει η αμόλυβδη

Ήδη πάνω από αυτήν την τιμή πωλείται η αμόλυβδη σε (μέσες τιμές):

  • Κυκλάδες: 2,148 ευρώ/λίτρο
  • Δωδεκάνησα: 2,056 ευρώ/λίτρο
  • Ευρυτανία: 2,010 ευρώ/λίτρο

Παράλληλα, σε αυτό το «καυτό» όριο πλησιάζουν οι:

  • Κεφαλονιά: 1,994 ευρώ/λίτρο
  • Λευκάδα: 1,972 ευρώ/λίτρο
  • Ρέθυμνο: 1,970 ευρώ/λίτρο
  • Φωκίδα: 1,967 ευρώ/λίτρο
  • Λέσβος: 1,963 ευρώ/λίτρο
  • Ηράκλειο: 1,954 ευρώ/λίτρο

Όμως, στην αγορά υγρών καυσίμων καταγράφεται τον τελευταίο μήνα και ένα παράδοξο γεγονός. Η βενζίνη ανεβαίνει, αλλά το πετρέλαιο κίνησης πέφτει. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών που επικαλείται η εφημερίδα «Τα Νέα», πρόκειται για ένα σπάνιο φαινόμενο, καθώς οι τιμές και στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά. Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιον ρεαλιστικό λόγο αυτήν την ανάποδη πορεία.

Τα «σκαμπανεβάσματα» της βενζίνης και η «βουτιά» του ντίζελ τον Μάρτιο

Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:

  • Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολάρια/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολάρια/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά, στα 896 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο σκαμπανέβασμα. Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398, για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή όμως της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2-17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/ λίτρο, στα 1,903 ευρώ.
  • Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολάρια/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική τιμή του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Αμόλυβδη: Οι 4 παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές

Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:

  • Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη. Οι φόροι, τα τέλη και οι υπόλοιπες επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μεικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής.
  • Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου. Η διακύμανσή της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
  • Η τιμολόγηση των διαλυστηριών. Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση.
  • Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου. Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.

Κλείνει την κάνουλα στο πετρέλαιο ο ΟΠΕΚ

Την ίδια ώρα, ο ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσε αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής πετρελαίου που θα ξεπεράσει το 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα, περιορίζοντας την προσφορά από τον Μάιο, παρά την ανάκαμψη των τιμών από τα χαμηλά 15 μηνών. Η Σαουδική Αραβία ηγήθηκε της απόφασης του καρτέλ δεσμευόμενη για δική της μείωση της προσφοράς κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα. Άλλα μέλη, όπως το Κουβέιτ, τα ΗΑΕ και η Αλγερία ακολούθησαν το παράδειγμά της, ενώ η Ρωσία δήλωσε ότι η μείωση της παραγωγής θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2023. Αυτό σημαίνει ότι από τον Μάιο θα υπάρχει περίπου 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως λιγότερο αργό που θα ρέει στην αγορά από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως.

Πηγή: ieidiseis.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial