Οι δύσκολοι ενεργειακά χειμώνες λόγω της έλλειψης φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα κρατήσουν τουλάχιστον μέχρι το 2025 προβλέπουν στελέχη του κλάδου της Ενέργειας – Από το 2027 βλέπουν κανονικότητα ξανά…

Φυσικό αέριο: Πρόβλεψη θρίλερ από το Bloomberg - Κανονικότητα στην Ευρώπη μετά το 2027

Ολο και πιο εφιαλτικές μοιάζουν οι προβλέψεις σχετικά με τους επόμενους χειμώνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως αναφέρει στελέχη του κλάδου της Ενέργειας στο πρακτορείο Bloomberg, μπορεί η Ευρωζώνη να αναζητεί λύσεις για να βγει ο χειμώνας που έρχεται, όμως όπως όλα δείχνουν τα επόμενα χρόνια μπορεί να αποδειχτούν ακόμα δυσκολότερα. Οπως αναφέρει το διεθνές πρακτορείο, το κλείσιμο της «στρόφιγγας» του φυσικού αερίου από τη Ρωσία, θα οδηγήσει σε εξάντληση των αποθεμάτων όταν οι θερμοκρασίες θα αρχίσουν να μειώνονται αισθητά.

Ετσι, ενώ οι Ευρωπαίοι πολιτικοί επικεντρώνονται στο πώς θα ξεπεραστεί ο φετινός «βαρύς χειμώνας» λόγω της ενεργειακής κρίσης, οι προβλέψεις είναι ζοφερές όχι μόνο για το επόμενο έτος, αλλά για τα τρία που ακολουθούν. «Η Ευρώπη ενδέχεται να έχει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα τον επόμενο χειμώνα» δηλώνει υψηλόβαθμο στέλεχος της γερμανικής Uniper SE. «Είναι πιθανό ότι τα κράτη δεν θα είναι σε θέση να γεμίσουν τις αποθήκες το επόμενο καλοκαίρι τόσο πολύ όσο τα κατάφεραν φέτος».

Ακριβά τα μέτρα στήριξης

Προσπαθώντας να απαντήσουν στη ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν διαθέσει περίπου 300 δισεκατομμύρια ευρώ. Όταν τα μέτρα λήξουν όμως οι κυβερνήσεις θα έρθουν αντιμέτωπες με το «λογαριασμό». Η μείωση των παραδόσεων φυσικού αερίου από τη Ρωσία σε αντίποινα για τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Μόσχα μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, έχει φέρει την Ευρώπη αντιμέτωπη με τη χειρότερη ενεργειακή κρίση που βίωσε τα τελευταία 50 χρόνια. Οι τιμές έχουν εκτοξευθεί, το κόστος ζωής το ίδιο και οι οικονομίες των χωρών της Ευρώπης βρίσκονται στα πρόθυρα της ύφεσης.

Κανονικότητα ξανά από το 2027

Σύμφωνα λοιπόν με τις εκτιμήσεις των ειδικών οι τιμές θα επιστρέψουν εκεί που βρίσκονταν στις αρχές του 2021 «κάπου μεταξύ 2025 και 2027», όπως υποστηρίζει στέλεχος της Citigroup σε συνέντευξή του στο Bloomberg. Και αυτό καθώς όπως εξηγεί: «Η ικανότητα εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) “δεν μπορεί να αυξηθεί απότομα από τη μια μέρα στην άλλη». Ως προς το πώς θα περιοριστεί η ζήτηση; Μετά από δεκαετίες εξάρτησης από τη Μόσχα, η Ευρωπαϊκή Ένωση καλείται να απεξαρτηθεί από τη ρωσική ενέργεια και οι καταναλωτές με τη σειρά τους να περιορίσουν τη χρήση.

«Η κατάσταση αυτή θα κορυφωθεί με την έντονη διαταραχή της ζήτησης» σημειώνει ο πρόεδρος και συνιδρυτής της εταιρείας Tellurian. «Οι άνθρωποι θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους. Θα οδηγείτε το αυτοκίνητό σας λιγότερο συχνά, θα ανοίγετε τη θέρμανσή σας λιγότερο συχνά, θα ανάβετε τα φώτα σας λιγότερο συχνά, και θα πρέπει να ζήσετε με πιο περιορισμένη βιομηχανική παραγωγή».

Σε κίνδυνο και η μεταφορά από Ουκρανία

Το ρωσικό αέριο άλλωστε κάλυψε το 2021 περίπου το 40% της ζήτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ποσοστό που δεν μπορεί να αναπληρωθεί από τη μια ημέρα στην άλλη. Η Gazprom διάκοψε τις ροές από το Nord Stream 1, ενώ ίσως έχουν σειρά οι προμήθειες μέσω Ουκρανίας. «Αν ο τελικός σκοπός του Κρεμλίνου είναι να στερήσει εντελώς την κεντρική Ευρώπη από τις προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου, τότε σίγουρα η μεταφορά μέσω Ουκρανίας βρίσκεται σε κίνδυνο» δηλώνει υψηλόβαθμό στέλεχος της Kpler.

Οι υπουργοί Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συζητούν την επιβολή πλαφόν στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, με το Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν να προειδοποιεί πως σε μια τέτοια περίπτωση θα απαντήσει με διακοπή της παροχής φυσικού αερίου.

Λύση το LNG, αλλά δεν αρκεί

«Θα επανέλθουμε σε μια πιο φυσιολογική κατάσταση, αλλά θα χρειαστεί χρόνος. Η αστάθεια στις τιμές είναι εδώ για να μείνει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα» αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος της Equinor ASA. Στο μεταξύ, το LNG, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί με πλοία από μακρινούς παραγωγούς, όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ, είναι μια πολλά υποσχόμενη επιλογή. Η Γερμανία – μεταξύ των χωρών που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στην απώλεια των ρωσικών προμηθειών – προσπαθεί να ανοίξει τους πρώτους πλωτούς τερματικούς σταθμούς LNG τους επόμενους μήνες.

Η ικανότητα εισαγωγής όμως είναι μια μόνο πλευρά του προβλήματος. Η παραγωγή LNG δεν επαρκεί και η αύξηση της ζήτησης κάνει την κατάσταση ακόμα χειρότερη. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Chevron για να ανταποκριθούν στη ζήτηση ίσως χρειαστούν ακόμα και τρία χρόνια.

Πηγή: reader.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial