«Η κρίση ξεκίνησε το 2020. Μέσα σε δύο χρόνια ο κορωνοϊός , η οικονομική επιδείνωση και τα lockdown άλλαξαν τις συνήθειες του κόσμου. Όχι μόνο σταμάτησε να βγαίνει, αλλά περιόρισε και την κατανάλωση. Πλέον, οι πελάτες έρχονται -όταν έρχονται- παίρνουν τον καφέ και φεύγουν. Αποφεύγουν να καθίσουν στο τραπέζι. Άλλοι δε βγαίνουν περίπατο ετοιμάζοντας καφέ από το σπίτι και το παίρνουν μαζί».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΡΚΟΒΗΣ

Ο κ. Μάκης Ζαγορίτης διατηρεί οικογενειακή επιχείρηση καφέ – take away, κοντά στο κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος», στην Καλλιθέα. Κυριακή, ώρα μία το μεσημέρι, άλλοτε τα τραπέζια στον εξωτερικό χώρο του καταστήματος ήταν γεμάτα. Άλλες εποχές, άλλα ήθη….

«Δεν είναι μόνο ότι σταμάτησε ο πελάτης να κάθεται στο μαγαζί, η τηλεργασία μείωσε σημαντικά και το take away. Το 2019 στο κατάστημα είχα τέσσερις διανομείς, δύο το πρωί και δύο το βράδυ. Σήμερα διατηρώ τον έναν και αυτόν 8:00-16:00.»

Όσον αφορά στην κατανάλωση, όπως λέει ο κύριος Ζαγορίτης η μείωση καφέ έπεσε κατά 40% και στα υπόλοιπα όπως τυποποιημένα, αναψυκτικά , γλυκά και φυσικούς χυμούς η πτώση φθάνει το 70% με 80%.

Στα ύψη τα λειτουργικά κόστη

Όμως αυτό που έχει γίνει δυσβάσταχτο για τους ελεύθερους επαγγελματίες τόσο στην τιμή χονδρικής στον καφέ, όσο κυρίως στον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος.

Το μόνο που θα σας πω είναι πως ο προηγούμενος λογαριασμός της ΔΕΗ ήταν 550 ευρώ και ο τωρινός ήρθε 855 ευρώ.

Όσο για τον καφέ, όταν το κοντέινερ από τρία ευρώ το τεμάχιο , έφθασε σήμερα τα 15 ευρώ αντιλαμβάνεστε πώς ο προμηθευτής μεταφέρει το κόστος στον έμπορο και τελικά αυτοί που επιβαρύνονται είναι οι καταναλωτές, πού βλέπουν αυξήσεις παντού. Και κυρίως στα βασικά είδη διατροφής , στα σούπερ μάρκετ και τη λαϊκή αγορά», καταλήγει ο κύριος Ζαγορίτης.

Νέες ανατιμήσεις

Στο μεταξύ ήδη καταγράφονται αυξήσεις από 2-5% στο φρέσκο γάλα μόλις σε μια εβδομάδα. Σε επώνυμα προϊόντα φρέσκου γάλακτος, σε συγκεκριμένη αλυσίδα οι καταναλωτές είδαν μόνο μέσα στην εβδομάδα που πέρασε αυξήσεις των 2 – 5 λεπτών. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε όλη την αγορά ενώ βέβαια σε ένα βασικό προϊόν όπως η φέτα οι τιμές ήδη έχουν πάρει 2-3 ευρώ.

Με βάση βέβαια και την ΕΛΣΤΑΤ μέσα σε ένα έτος (Δεκέμβριος 2021- Δεκέμβριος 2020), με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 135,7%, το ηλεκτρικό ρεύμα κατά 45%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 34,1% και τα καύσιμα κατά 21,7%. Παράλληλα, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε όλα τα είδη (πλην χοιρινού και αλλαντικών) που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» και ειδικότερα καταγράφηκαν οι εξής: Αρνί- κατσίκι (19,7%), Άλλα βρώσιμα έλαια (17,1%), Ελαιόλαδο (17%), Πατάτες (14,2%), Ζυμαρικά (7,6%), Νωπά ψάρια (6,7%), Πουλερικά (6,6%), Τυριά (5,5%), Νωπά φρούτα (5,5%), Νωπά λαχανικά (5,5%), Ψωμί (4,9%), Μοσχάρι (4,2%) και Καφές (3,4%). Επίσης καταγράφεται άνοδος18% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

Οι ανατιμήσεις και ο κορωνοϊός άλλαξαν τις συνήθειες του κόσμου – Στροφή στη «διασκέδαση στο σπίτι» και τις «μικρές παρέες». Τι δείχνει η έρευνα της HORECA για τις καταναλωτικές συνήθειες.

Τη μεγαλύτερη και πιο περιεκτική έρευνα για τη νέα εποχή του κλάδου HoReCa παρουσίασε στην HORECA 2022 η Coca-Cola Τρία Έψιλον, που εκπονήθηκε για λογαριασμό της από τις εταιρείες, MSPS και Αlternative, το δεύτερο μέρος της οποίας παραθέτει το σημερινό τεύχος του FnB Daily και το horecaopen.com.

ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΞΟΔΟΙ ΣΤΑ CAFE

“Έχουν αλλάξει οι επιλογές και οι προτιμήσεις των καταναλωτών αναφορικά με το που βγαίνουν και έτσι, τα cafe και τα εστιατόρια/ταβέρνες είναι πρώτα σε προτίμηση, ενώ η προτίμηση σε cafe bar έχει μειωθεί αισθητά, τόσο λόγω των lockdowns, όσο και λόγω του ότι οι καταναλωτές επιλέγουν άλλου τύπου διασκέδασης πλέον, που είναι πιο χαλαρή.

ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ

Αναφορικά με το ποια ημέρα της εβδομάδας προτιμούν οι καταναλωτές να βγαίνουν, το Σάββατο παραμένει πρώτο στις προτιμήσεις, σε ποσοστό 28%, ενώ ακολουθεί η Πέμπτη (25%).

ΜΕΙΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑΣ

Τα cafe έχουν δει την υψηλότερη επισκεψιμότητα, με το 95% των καταναλωτών να αναφέρει ότι έχει επισκεφθεί ένα cafe τα τελευταία 2-3 χρόνια, ενώ ακολουθούν οι ταβέρνες (89%) και τα εστιατόρια (84%). Ωστόσο τους τελευταίους 12 μήνες, η επισκεψιμότητα έχει μειωθεί 6% στα καφέ, 12% στις ταβέρνες, 21% στα εστιατόρια, 23% στα καφέ -μπαρ, 20% στα fast food, 37% στα μπαρ – εστιατόρια, 30% στα μπαρ και 51% στα club.

ΛΕΙΠΕΙ Η ΑΝΕΣΗ ΚΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΕΠΙΠΕΔΑ

Αναφορικά με το τι τους λείπει συγκριτικά με το παρελθόν, οι ερωτηθέντες απάντησαν:

• Άνεση/ελευθερία (32%)
• Ξεγνοιασιά σε σχέση με θέματα υγείας/COVID (16%)
• Μεγάλες παρέες (9%)
• Ξεγνοιασιά, ανεμελιά (8%)

ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ Η ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Όπως φαίνεται από την έρευνα η πανδημία, “περιορίζοντας” τους καταναλωτές στο σπίτι, τους έμαθε πως είναι να διασκεδάζουν και εντός αυτού.

ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΜΕΝΟΥΝ ΣΠΙΤΙ

Ωστόσο πέρα από τις νέες συνήθειες που προέκυψαν από την παραμονή στο σπίτι, οι επιπτώσεις της πανδημίας στο εισόδημα των καταναλωτών τους οδήγησαν να κοστολογούν διαφορετικά μια έξοδο. Το να κάνουν οικονομία λοιπόν είναι ο βασικός και πρώτος λόγος που μένουν εντός της οικείας τους, με την ανησυχία για την μετάδοση της πανδημίας να ακολουθεί.

Πηγή: thesstoday.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial