Το ντελίριο του Tik Tok στη «μάχη του σταυρού», οι δημοσκοπήσεις που δίνουν και παίρνουν και τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι για να αποφύγουν τα χειρότερα

Σε προεκλογικό πυρετό βρίσκεται κι επίσημα από το περασμένο Σάββατο η χώρα, μετά την προκήρυξη των εθνικών εκλογών για τις 21 Μαΐου. Ήδη τα επιτελεία των κομμάτων έχουν καταρτίσει σε μεγάλο βαθμό τα ψηφοδέλτιά τους, ενώ οι υποψήφιοι έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό τις προεκλογικές τους εκστρατείες.

Βέβαια, η προεκλογική περίοδος είχε ξεκινήσει άτυπα πολλούς μήνες πριν. Tο ενδεχόμενο μιας πρόωρης προσφυγής στις κάλπες υπήρχε πάντα στο τραπέζι, παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, διαβεβαίωνε για το αντίθετο.

Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για τη μάχη του σταυρού, οι υποψήφιοι χρησιμοποιούν όλα τα διαθέσιμα όπλα και κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους προκειμένου να αυξήσουν τη δημοτικότητά τους και να κερδίσουν τελικά την ψήφο των πολιτών στις επικείμενες εκλογές.

ΤοTik Tok φαίνεται να έχει εισβάλει για τα καλά και στην πολιτική επικοινωνία, ενώ οι δημοσκοπήσεις που ζητούν οι υποψήφιοι για να διαπιστώσουν την απήχησή τους στην εκλογική τους περιφέρεια, δίνουν και παίρνουν. Αλήθεια, τι θα πρέπει να προσέχουν στον δύσβατο δρόμο μέχρι τις κάλπες;

Ντελίριο των υποψηφίων με το Tik Tok

Αιχμή του δόρατος στις πολιτικές καμπάνιες φαίνεται να αποτελούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και οι παραδοσιακές περιοδείες από λαϊκές αγορές μέχρι και δημόσιες υπηρεσίες, χώρους εργασίας κτλ. Όπως αναφέρει στο thestival.gr  ο άνθρωπος που ταυτίστηκε με το σύνθημα «υπάρχει καλύτερη Ελλάδα και τη θέλουμε» στην προεκλογική καμπάνια του Κώστα Καραμανλή το 2000,  σύμβουλος επικοινωνίαςΠερικλής Πηλείδης«έχουν μπει όλοι σε αυτή την τρέλα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Θεωρούν ότι η δουλειά όλη μπορεί να γίνει από εκεί. Η δουλειά όντως μπορεί να γίνει πολύ καλά, ωστόσο θα πρέπει οπωσδήποτε να ξέρουν πώς θα τα χειριστούν».

Όπως χαρακτηριστικά λέει, «ξαφνικά τους έχει πιάσει μια τρέλα με το Tik Tok. Τους έχει πιάσει ντελίριο με τα social media. Το τρελό ντελίριο είναι τώρα με το tik tok, αν και σε πολλούς δεν ταιριάζει καθόλου», αφού όπως εξηγεί ο ίδιος, «έχει ειδικές συνθήκες, είναι ειδικό το κοινό για την ώρα, δεν είναι ένα πλατύ κοινό όπως είναι πλέον στο Facebook. Έχεις να κάνεις με σπινταριστά, μικρά βιντεάκια, τα οποία είναι αυτά που έχουν μεγαλύτερη επιτυχία».

Σύμφωνα με τον κ. Πηλείδη«για να χρησιμοποιεί κάποιος το συγκεκριμένο μέσο, πρέπει πολύ καλά να δει και να βρει ποιο θα είναι το περιεχόμενο το οποίο θα δημοσιεύσει. Όλοι λένε τι θα κάνω στο tik tok, ακόμη και αν δεν μπορούν να το υποστηρίξουν».

«Επίσης βλέπουμε βιντεάκια πολιτικών στο tik tok που δείχνουν να βγαίνουν αναγκαστικά, απλά για να γίνουν και να δείξουν ότι είμαι ένας από εσάς», παρατηρεί.

Κατά τον κ. Περικλή Πηλείδη, οι υποψήφιοι θα πρέπει να εστιάσουν περισσότερο στο περιεχόμενο των όσων λένε στα βίντεο και όχι στο περιβάλλον, αφού το περιβάλλον δεν είναι αυτό που τελικά θα αλλάξει γνώμη σε έναν νέο άνθρωπο. «Ότι θα πουν πέντε πράγματα από το αυτοκίνητο, είτε τα πουν εκεί, είτε σε ένα παγκάκι, είτε στο γραφείο τους, το περιβάλλον δεν θα αλλάξει τη γνώμη σε έναν νέο άνθρωπο που θα το δει. Θα πρέπει να εστιάσουν περισσότερο στο περιεχόμενο», υπογραμμίζει.

Η διαπροσωπική επαφή κερδίζει στις μικρές εκλογικές περιφέρειες

Παρά το γεγονός πως μεταξύ των υποψηφίων επικρατεί «παράνοια» για την προβολή στα social media, ο κ, Πηλείδης τονίζει πως «αυτό δεν μπορεί να αντικαταστήσει με τίποτα, ιδιαίτερα σε μικρές περιφέρειες, την επαφή που έχει ένας υποψήφιος με τον κόσμο».

«Σε μεγάλες περιφέρειες είναι πολύ δύσκολες οι πολλές επαφές δια ζώσης. Εκεί υπερτερεί ως καλό μέσο επικοινωνίας τα social media και οτιδήποτε ψηφιακό», επισημαίνει και διευκρινίζει πως «σε μικρές κοινωνίες, ο πολίτης θέλει να δει τον βουλευτή της περιφέρειας από κοντά».

Έτσι λοιπόν, αν και μοιάζει παλιομοδίτικο, στις μικρές περιφέρειες οι υποψήφιοι δεν μπορούν να αποφύγουν τις επισκέψεις σε λαϊκές αγορές ή εκκλησίες.

«Ένας υποψήφιος θα πρέπει να μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση “γιατί να σε ψηφίζω”»

Πέρα όμως από την προβολή και τις διαπροσωπικές επαφές, ένας υποψήφιος θα πρέπει, σύμφωνα με τον κ. Πηλείδη, να μπορεί να απαντήσει στην πρώτη ερώτηση, «γιατί πρέπει να σε ψηφίσω».

Ποια απάντηση όμως θα πρέπει να αποφύγει; «Εδώ η απάντηση “θέλω να βοηθήσω τον τόπο μου και τους συνανθρώπους μου”, δεν είναι σωστή απάντηση, δεν μετράει, γιατί δεν μου έχεις απαντήσει σε τι διαφέρεις.  Αν ρωτήσεις όλους τους υποψηφίους, όλοι το ίδιο θα απαντήσουν, άρα πρέπει να μου πεις και να μου απαντήσεις σε τι διαφέρεις από τον ανταγωνιστή σου και εφόσον σε επιλέξω, τι σπουδαιότερο και καλύτερο θα έχω στη ζωή μου σε σχέση με το αν επιλέξω τον αντίπαλό σου ή τον συναγωνιστή σου. Είναι αυτό που λέω θεμελίωση υποψηφιότητας, η πρώτη ερώτηση είναι “γιατί να σε ψηφίσω” και στην ουσία περιλαμβάνει και το ερώτημα “τι θα κάνεις, γιατί εσύ”»;

Ποια μονοπάτια πρέπει να αποφύγει ένας υποψήφιος;

Σύμφωνα με τον σύμβουλο επικοινωνίας, ένας υποψήφιος δεν θα πρέπει να αντιπαρατίθεται με άλλους υποψηφίους, συμβουλή η οποία ισχύει όχι μόνο για την προεκλογική περίοδο, αλλά γενικότερα. Παράλληλα, συμβουλεύει όποιον αποφασίζει να ριχτεί στη μάχη του σταυρού, «να μην πει και να μην κάνει οτιδήποτε το οποίο θα μείνει καταγεγραμμένο και πιθανώς στη διαδρομή να το μετανιώσει. Με απλά λόγια, πρόσεχε τι λες!» συμβουλεύει.

Το κοινό λάθος των περισσότερων

«Κάνε κάτι που θα ταράξει τα νερά και ας είναι και επικίνδυνο», αναφέρει επίσης ο κ. Πηλείδης διαπιστώνοντας πως οι περισσότεροι υποψήφιοι κάνουν το ίδιο πράγμα και κανείς δεν τολμά κάτι διαφορετικό.

«Ενώ στην αρχή δείχνουν πρόθυμοι, όταν τους προτείνεται κάτι τέτοιο δεν το τολμούν. Γιατί; Γιατί αλληθωρίζουν στο τι κάνουν οι υπόλοιποι και φοβούνται μην ξεφύγουν από την πεπατημένη και καταλήγουν όλοι να κάνουν το ίδιο και να μην ξεχωρίζει κανείς», παρατηρεί και τονίζει πως ειδικά όσοι δεν είναι βέβαιοι για την εκλογή τους, οφείλουν να τολμούν!

Η… «παράνοια» των δημοσκοπικών αριθμών

«Μας πιέζουν και οι βουλευτές… Για κάθε 10 μετρήσεις που διενεργούνται, οι 9 είναι για υποψήφιο και μία δημοσιεύεται». Με αυτά τα λόγια περιγράφει στο thestival.gr ο επικεφαλής της εταιρείας δημοσκοπήσεων Interview, Δημήτρης Βασιλειάδης, την κατάσταση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα και ενώ ο χρόνος μετρά αντίστροφά για τις εκλογές.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη«ήδη από το 2022, λόγω και της ενδεχόμενης πρόωρης προσφυγής στις κάλπες,  ξεκίνησαν οι μετρήσεις από υποψηφίους, οι πιο φρόνιμοι βουλευτές, δηλαδή αυτοί που ασπάζονται το ρητό «των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν», διενεργούν τουλάχιστον μια δημοσκόπηση τον χρόνο» αναφέρει.

Όπως εξηγεί ο επικεφαλής της Interview, αυτό συμβαίνει σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις. Μάλιστα, επισημαίνει πως επειδή μετά την παρέλευση του 18μηνου από τον σχηματισμό κυβέρνησης, οι εκλογές γίνονται με σταυρό, οι βουλευτές αλλά και όσοι επιθυμούν να θέσουν υποψηφιότητα, απευθύνονται από τότε στις εταιρείες δημοσκοπήσεων ζητώντας μετρήσεις.

Οι λόγοι που ζητούν δημοσκοπήσεις οι υποψήφιοι – Ποιος ο… «εχθρός» τους;

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, μέσα από τις μετρήσεις αυτές οι υποψήφιοι μπορούν να έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα για την εκλογική περιφέρεια στην οποία θέτουν υποψηφιότητα. «Πρέπει να δει στην Περιφέρειά του αν είναι πρώτος, δεύτερος, αν εκλέγεται ή όχι, σε ποιους δήμους πάει καλά, σε ποια ποιοτικά δημογραφικά θέλει ενίσχυση», εξηγεί.

Για έναν υποψήφιο, εχθροί δεν είναι τόσο οι υποψήφιοι των άλλων κομμάτων, όσο εκείνοι από το ίδιο κόμμα. «Τον ενδιαφέρει τι θα κάνουν εκείνοι στη «μάχη» του σταυρού», τονίζει.

Για τον λόγο αυτό, διευκρινίζει, «όταν έναν υποψήφιος απευθύνεται σε μια εταιρεία δημοσκοπήσεων, ζητάει να δει τον εαυτό σε έναν συνδυασμό από ονόματα στο ψηφοδέλτιο, να δει την κατάταξή του. Το πρώτο και σημαντικότερο που ζητάει, γιατί αυτό δείχνει και αν εκλέγεται ή όχι. Το δεύτερο που ζητάει, είναι να δει το πώς πηγαίνει στους δήμους της εκλογικής περιφέρειας για να ξέρει πώς θα φτιάξει τη στρατηγική του».

Όπως αναφέρει ο κ. Βασιλειάδης, υπάρχουν περιπτώσεις υποψηφίων οι οποίοι διαμαρτύρονται όταν τα δημοσκοπικά ευρήματα τους κατατάσσουν στην τρίτη ή την τέταρτη θέση. «Πρώτος ένας μπορεί να είναι, δεν γίνεται να είναι όλοι», δηλώνει χαρακτηριστικά σχολιάζοντας τις αντιδράσεις.

Ιστορίες δημοσκοπικής… τρέλας

Στην μακροχρόνια πορεία του στην πολιτική ζωή, μέσω των δημοσκοπήσεων, ο κ. Βασιλειάδης έχει να θυμάται και κάποιες ιστορίες δημοσκοπικής… τρέλας –όπως λέει-, οι οποίες θα τον ακολουθούν για πάντα.

Θυμάται ότι πολιτικός παλιάς κοπής, ο οποίος ήταν για πολλά χρόνια στον πολιτικό στίβο, ενθουσιάστηκε με τα ευρήματα της πρώτης μέτρησης που είχε ζητήσει. Όταν τον ρώτησε για το πώς κατέστρωνε μέχρι τότε τις προεκλογικές του εκστρατείες, εκείνος του έδωσε την αποστομωτική απάντηση πως μέχρι τότε, αν και αρκετά χρόνια πολιτικός, εμπιστευόταν τις προβλέψεις και τα λεγόμενα μιας καφετζούς, η οποία μάλιστα, τα έβρισκε όλα!

Από την άλλη, προσθέτει ο κ. Βασιλειάδης, υπάρχουν και επιτήδειοι που χρησιμοποιούν το όνομα μιας δημοσκοπικής, όπως και αυτό της Interview και βάζουν δικούς τους ανθρώπους να τηλεφωνούν σε πολίτες προσποιούμενοι τον εκπρόσωπο εταιρείας, προκειμένου να μάθουν τι ψηφίζουν αυτοί και μετά να επικαλούνται δήθεν στοιχεία μετρήσεων.

Τι δείχνουν οι τελευταίες μετρήσεις

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, πριν την τραγωδία των Τεμπών οι δημοσκοπήσεις κατέγραφαν ξεκάθαρο προβάδισμα υπέρ της Νέας Δημοκρατίας έναντι του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, η πρωτιά δεν άλλαξε, αλλά υπήρξε πλήγμα για όλο το πολιτικό σύστημα, με τους πολίτες να βάλλουν κατά πάντων και να απαντούν πως όλοι είναι το ίδιο, με συνέπεια να «φουσκώσουν» τα ποσοστά των αναποφάσιστων.

Κατά τον ίδιο, οι πιο πρόσφατες μετρήσεις δείχνουν ομαλοποίηση της κατάστασης, ωστόσο εκτιμά πως σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός πως ορίστηκε και η ημερομηνία των εκλογών.

Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι αληθινοί

Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι επιλέγουν την ταχύτητα και την ευκολία των social media, δεν είναι λίγοι κι αυτοί που αναζητούν εγχειρίδια και αναλυτικότερη λίστα “do & don’t” για την προεκλογική περίοδο. Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου «Εκλογές στην Πράξη. Το εγχειρίδιο του υποψηφίου», Βαγγέλης Πλάκας, δίνει βασικές συμβουλές σε όσους πέφτουν στην αρένα. «Να εστιάζουν στη θετική ατζέντα, να έχουν εστιασμένα, διαφοροποιημένα, καθαρά και εύληπτα μηνύματα χωρίς κατ’ ανάγκη πολλά λόγια, διότι δημιουργούν “θόρυβο” στην επικοινωνία και πρώτα να επιλέγουν τα κοινά στα οποία απευθύνονται ώστε εν συνεχεία να μπορούν να επιλέξουν τον πιο αποδοτικό τρόπο και τα κατάλληλα μέσα», τονίζει.

Όπως επισημαίνει ο κ. Πλάκας«ο υποψήφιος πρέπει να είναι αληθινός. Πάνω στα χαρακτηριστικά του θα διαμορφώσει τη στρατηγική του, δεν θα υποδείξει ο εκλογικός στόχος έναν “ρόλο” που θα κληθεί να ερμηνεύσει».

Όπως και ο σύμβουλος επικοινωνίας, Περικλής Πηλείδης, έτσι και ο κ. Πλάκας κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη χρήση της πλατφόρμας του Tik Tok από τους υποψηφίους, αλλά και των social media, γενικότερα: «Θα έχετε παρατηρήσει πως πολιτικοί αρχηγοί σε αυτές τις εκλογές χρησιμοποιούν και το Tik-Tok σε μια προσπάθεια προσέγγισης με τα νεανικά κοινά». «Τα εργαλεία υπάρχουν, το θέμα είναι να χρησιμοποιείς τα κατάλληλα για τα κοινά τα οποία στρατηγικά θέλεις να προσεγγίσεις», επισημαίνει.

Προσθέτει δε σχετικά με την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πώς αν και είναι απόλυτα λογικό να υπάρχει πολιτική επικοινωνία και σε αυτά, δεν είναι αρκετή από μόνη της προκειμένου να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

«Η κοινωνία βρίσκεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, άρα είναι απολύτως λογικό στο χώρο αυτό να υπάρχει και πολιτική επικοινωνία. Όλα είναι θέμα του τρόπου χρήσης. Σίγουρα μπορώ να πω ότι δεν είναι πανάκεια ή δεν αρκεί μια επικοινωνία μόνο μέσα από αυτά», υπογραμμίζει ο δημοσιογράφος και συγγραφέας.

«Δυσκολεύονται να διαλέξουν ποιες φωτογραφίες θέλουν» – Tips προς υποψηφίους για μια καλή φωτογράφιση

Η προβολή ενός υποψηφίου την προεκλογική περίοδο είναι το νούμερο ένα ζητούμενο. Η φωτογραφία παίζει σημαντικό ρόλο στην προβολή αυτή. Τι θα πρέπει να προσέξουν όμως σε μια φωτογράφιση για την προεκλογική τους καμπάνια;

«Οι υποψήφιοι ζητούν επαγγελματικές φωτογραφίες για τις προεκλογικές τους εκστρατείες. Ωστόσο η ζήτηση αυτή δεν είναι όπως παλιότερα, αφού πλέον η νοοτροπία έχει αλλάξει ενώ και με τα σύγχρονα κινητά, ορισμένοι επιχειρούν να κάνουν κάτι μόνοι τους», αναφέρει χαρακτηριστικά στο thestival.gr η φωτογράφος των Arte di Tre, Τζουλιάνα Καριπίδου.

Σύμφωνα με την κ. Καριπίδου, οι επαγγελματικές φωτογραφίες που ζητούν οι υποψήφιοι προορίζονται τόσο για έντυπη χρήση, όπως φυλλάδια ή flyers, όσο και για τους λογαριασμούς που διατηρούν στα μέσα κοινωνικής, ζητώντας μάλιστα οι φωτογραφίες αυτές να έχουν τις κατάλληλες διαστάσεις ανάλογα με την πλατφόρμα για την οποία προορίζονται.

Υπάρχουν tips για μια καλή φωτογράφηση; Μα φυσικά, λέει η κ. Καριπίδου. Όπως επισημαίνει, το πιο σημαντικό για μια φωτογράφηση ενός υποψηφίου, είναι, η προετοιμασία. «Θα πρέπει να μιλήσεις μαζί του προκειμένου να χαλαρώσει και να εξοικειωθεί με το περιβάλλον και τη διαδικασία της φωτογράφισης», λέει αρχικά και προσθέτει πως «ο φωτογραφιζόμενος θα πρέπει να αισθανθεί άνετος και να νιώθει ο εαυτός του».

Τι άλλο όμως θα πρέπει να κάνει ένας υποψήφιος πριν τη φωτογράφιση; «Να είναι περιποιημένος να είναι ξεκούραστος και να έχει μια προσεγμένη εμφάνιση, τα ρούχα να είναι στο νούμερό του», λέει η Τζουλιάνα Καριπίδου.

Ακόμη και η επιλογή του προφίλ σε μια φωτογραφία δεν γίνεται τυχαία, με την φωτογράφο των Arte di Tre να αναφέρει πως «στο 99% όλων των ανθρώπων, όχι μόνο των υποψηφίων, το ένα προφίλ είναι αυτό που είναι πιο κολακευτικό».

«Μέσα από μια φωτογραφία, προσπαθούμε να βγει προς τα έξω και αυτό που θέλει να βγάλει ο υποψήφιος ως άνθρωπος», προσθέτει η κ. Καριπίδου.

Όπως λέει, τις περισσότερες φορές ζητούν η φωτογράφιση να γίνεται σε στούντιο, με την ίδια να αναφέρει πως «θα ήθελα να τολμούν λίγο περισσότερο και να γίνεται και σε εξωτερικό χώρο η φωτογράφιση». Προσθέτει επίσης πως τις περισσότερες φορές δυσκολεύονται να διαλέξουν τις καλύτερες λήψεις οι οποίες θα στηρίξουν την προεκλογική τους καμπάνια, είτε αυτή είναι έντυπη, είτε ψηφιακή.

Με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα για τις εκλογές της 21ης Μαΐου, υποψήφιοι και σύμβουλοι επικοινωνίας επιστρατεύουν όλα τα μέσα που διαθέτουν προκειμένου να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και κατά συνέπεια την ψήφο των πολιτών. Ο δρόμος φαίνεται ότι θα είναι μακρύς. Οι υποψήφιοι χρειάζονται, λοιπόν, υπομονή, άνετα παπούτσια και ένα… καλό budget για να διατηρηθούν στη μάχη με αξιώσεις!

Πηγή: thestival.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial