Πώς προχωρούν τα έργα που εξήγγειλε από τη ΔΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης τα προηγούμενα χρόνια
Σε δύο εβδομάδες ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα εμφανιστεί στη ΔΕΘ, τέταρτη φορά ως πρωθυπουργός, για να ανοίξει και πάλι την «ατζέντα της Θεσσαλονίκης». Από το 2019 μέχρι σήμερα σχεδόν καμία από τις εξαγγελίες του δεν υλοποιήθηκε πλήρως, ωστόσο πολλά έργα έχουν μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης. Για αρκετά από τα έργα το ορόσημο τοποθετείται στο 2023, χρονιά εθνικών και αυτοδιοικητικών εκλογών.
Στην λίστα των εξαγγελιών και των υποσχέσεων υπάρχουν κάποια «SOS θέματα» στα οποία ο πρωθυπουργός επανέρχεται σε κάθε ΔΕΘ: το Μετρό, ο ΟΑΣΘ, το γήπεδο του ΠΑΟΚ και η ανάπλαση της ΔΕΘ. Υπάρχουν και άλλα στα οποία αναφέρθηκε άπαξ και έπειτα ξεχάστηκαν, όπως η δημιουργία αποθηκών ψυγείων στη ΒΙΠΕ των προς εξαγωγή αγροτικών προϊόντων, η ελεύθερη ζώνη εμπορίου στο στρατόπεδο Γκόνου ή η επικοινωνιακή καμπάνια για τη στήριξη των μακεδονικών προϊόντων.
Πάντως φέτος, ίσως για πρώτη φορά στα χρονικά της Θεσσαλονίκης, ένα έργο θα παραδοθεί νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί. Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα του δρόμου Θέρμη – Γαλάτιστα, που θα παραδοθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου (αντί για τις αρχές του 2023). Αυτό, καθώς και το «ορφανό» χιλιόμετρο που παραδόθηκε τον περασμένο Ιούνιο ήταν δύο έργα ημιτελή για χρόνια, που επιτέλους ολοκληρώθηκαν.
Μετρό: Η βασική γραμμή ολοκληρώνεται, καμία εξέλιξη για την επέκταση στα δυτικά
Το 2019, δύο μήνες μετά την ανάληψη της πρωθυπουργίας, η ομιλία του κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ δεν «έβγαλε ειδήσεις» για τη Θεσσαλονίκη, με μία εξαίρεση: το Μετρό. Ήταν τότε που ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την επιστροφή στην λύση που είχε προκριθεί προ πενταετίας, την κατασκευή του σταθμού στη Βενιζέλου με απόσπαση των αρχαιοτήτων και στη συνέχεια επανατοποθέτησή τους. «Έτσι, το Μετρό μπορεί να λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023!». Η απόφαση αυτή πυροδότησε αντιδράσεις πολιτών που προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Εφόσον δεν δικαιωθούν οι προσφεύγοντες θεωρώ ότι το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχουμε θέσει είναι εφικτό. Φιλόδοξο, αλλά εφικτό» δήλωνε ένα χρόνο αργότερα ο κ. Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ. Τελικά οι προσφυγές δεν έγιναν δεκτές, τα αρχαία τεμαχίστηκαν -και κατά πολλούς καταστράφηκαν- απομακρύνθηκαν από την αρχική τους θέση και η αρχαιολογική έρευνα στο σταθμό ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2022 (απομένουν επιμέρους ανασκαφές στις εισόδους).
Πού βρισκόμαστε σήμερα; Πλέον άρχισε η κατασκευή του σταθμού, στο επίπεδο -2 (εκδοτήρια εισιτηρίων) που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Θα ακολουθήσει η κατασκευή άλλων δύο επιπέδων (ηλεκτρομηχανολογικά και αποβάθρες) και το επίπεδο που θα επιστρέψουν τα αρχαία, κάτι που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Αττικό Μετρό θα συμβεί τον Μάρτιο του 2023. Προφανώς η αρχική υπόσχεση για τον Απρίλιο έχει ανατραπεί από τα δεδομένα, γιατί απαιτούνται και έξι μήνες δοκιμαστικών δρομολογίων και στο τμήμα Σιντριβάνι – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός (εδώ και ένα χρόνο γίνονται δοκιμές στο υπόλοιπο τμήμα). Όμως στην Αττικό Μετρό θεωρούν ότι η βασική γραμμή θα έχει παραδοθεί το αργότερο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 και έξι μήνες αργότερα η επέκταση προς την Καλαμαριά. Για να λειτουργήσει το Μετρό θα πρέπει να τρέξει παράλληλα και ο διαγωνισμός για τον ιδιώτη που θα λειτουργήσει το συγκοινωνιακό δίκτυο. Τα τεύχη δημοπράτησης για τον διεθνή διαγωνισμό είναι έτοιμα και η έγκριση από το υπουργείο αναμένεται τον Σεπτέμβριο.
«Η εύκολη, γρήγορη και άνετη μετακίνηση των Θεσσαλονικιών είναι πια μία ρεαλιστική προσδοκία. Όχι ένα ψέμα ζωγραφισμένο σε μουσαμάδες» είχε πει πέρσι από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι αυτή προσδοκία του Μετρό «πρέπει να απλωθεί και προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης. Και αυτό αποτελεί μία προσωπική μου δέσμευση. Καθώς θα προχωρούν και θα ολοκληρώνονται τα υφιστάμενα έργα, ξεκινούν από τώρα οι μελέτες για τη μεγάλη επέκταση του Μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη». Όμως μελέτες για την επέκταση προς τα δυτικά δεν έχουν αρχίσει. Αυτό που είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022 είναι η μελέτη ανάπτυξης του Μετρό. Με βάση τα δεδομένα που θα προκύψουν θα ληφθούν αποφάσεις για τη χάραξη που θα ακολουθήσει μία πιθανή επέκταση στα δυτικά. Στη συνέχεια θα γίνουν οι σχετικές μελέτες, οι δημοπρατήσεις και όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες, οπότε απέχουμε πολλά χρόνια μέχρι να πιάσουν δουλειά οι μετροπόντικες στα δυτικά.
ΟΑΣΘ: Τα γερασμένα λεωφορεία αγκομαχούν, τα νέα αργούν
Εδώ και χρόνια ο «μεγάλος ασθενής» της Θεσσαλονίκης παραμένει ο ΟΑΣΘ. «Μέχρι να λειτουργήσει το Μετρό, είναι υποχρέωσή μας να εξασφαλίσουμε γρήγορη, αξιοπρεπή και ασφαλή μετακίνηση για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Και αυτό θα κάνουμε» έλεγε το 2019 ο κ. Μητσοτάκης. Τρία χρόνια μετά, κανένας χρήστης της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη δεν θα τη χαρακτήριζε ούτε αξιοπρεπή, ούτε γρήγορη, κάτι που εξάλλου καταγράφεται και στις δημοσκοπήσεις. Το 2019 ο κ. Μητσοτάκης έλεγε ότι απαιτούνται 500 οχήματα για έναν ομαλό ρυθμό συγκοινωνιακού έργου, και τότε κυκλοφορούσαν 213. Στον στόλο του ΟΑΣΘ προστέθηκαν λεωφορεία του ΚΤΕΛ, λεωφορεία με μίσθωση leasing και λεωφορεία που ήρθαν από τη Λειψία μέσω δωρεάς του δήμου Θεσσαλονίκης. Τα περισσότερα από τα «νέα» λεωφορεία είναι στην πραγματικότητα γερασμένα, με πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ τους, με αποτέλεσμα καθημερινά να βγαίνουν πολλά εκτός λειτουργίας, ενώ πολλά δεν χρησιμοποιούνται το καλοκαίρι ελλείψει… κλιματιστικού. Στις αρχές Σεπτεμβρίου εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν στους δρόμους 460 λεωφορεία, όμως παρότι πλησιάζουμε στον… μαγικό αριθμό 500, η κατάσταση παραμένει προβληματική.
Όσο για τον διαγωνισμό για την προμήθεια νέων «πράσινων» λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, για τον οποίο ακούμε από το 2019, ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη από την περασμένη άνοιξη και τα πρώτα λεωφορεία θα παραδοθούν την άνοιξη του 2023. Από αυτή την προμήθεια στη Θεσσαλονίκη θα φτάσουν περί τα 250 λεωφορεία.
FlyOver: Εργοτάξια το 2023
Το 2019 για πρώτη φορά μπήκε στο λεξιλόγιό μας το FlyOver, το έργο της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, παράλληλα σε ένα τμήμα της περιφερειακής. «Η περιφερειακή έχει ήδη ξεπεράσει -το γνωρίζετε κάθε μέρα- τον φόρτο που μπορεί να δεχθεί. Και με το νέο έργο θα αναπνεύσει. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπάρχει. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020. Και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου» είχε πει τότε, από το βήμα της ΔΕΘ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το 2020 μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε ΔΕΘ, λόγω κορονοϊού, όμως εκείνες τις ημέρες άρχισε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την προεπιλογή των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό και ο κ. Μητσοτάκης δήλωνε ότι «είναι πολύ πιθανόν να ξεκινήσουν τα έργα μέσα στον επόμενο χρόνο». Κάτι τέτοιο βέβαια ήταν ανέφικτο. Το 2021 μόλις που αναδείχθηκε ο προσωρινός ανάδοχος του έργου, το οποίο δεν αναμένεται να αρχίσει πριν 2023. Παραμονές της φετινής ΔΕΘ αναμένεται να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος, θα ακολουθήσει η κύρωση του έργου από τη Βουλή των Ελλήνων (όπου θα γίνει γνωστό και το ετήσιο τίμημα που θα πληρώνει το κράτος). Πλέον ο στόχος είναι η οριστική σύμβαση να υπογραφεί στα τέλη του έτους 2022 ώστε να στηθούν εργοτάξια το 2023. Η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 4 χρόνια.
Αντιρρήσεις κατά της κατασκευής του FlyOver κατέθεσε στη Δημόσια Διαβούλευση ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών, ζητώντας την οριστική ματαίωση του έργου αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν σκέψεις για προσφυγή στη δικαιοσύνη.
Εγνατία οδός: Σε λίγους μήνες αλλάζει χέρια
Τον Σεπτέμβριο του 2021 ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού που «θα αποφέρει στα δημόσια ταμεία, σε βάθος χρόνου, παραπάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ». Λίγες μέρες νωρίτερα είχε ανακοινωθεί ο προσωρινός ανάδοχος, η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS. Για την παραχώρηση του οδικού άξονα, το ελληνικό δημόσιο καλείται να προχωρήσει σε άμεση αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, να εκδοθούν περιβαλλοντικοί όροι για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου και να ολοκληρωθεί η κατασκευή μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων.
Η διαδικασία ελέγχου της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη αυτής της χρονιάς και από το 2023 η κοινοπραξία θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων που συνδέουν την Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση προβλέπει πως τα 5 πρώτα χρόνια της παραχώρησης η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης τμημάτων των αξόνων «Χαλάστρα-Εύζωνοι» και «Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας».
Η εταιρεία Εγνατία Οδός ΑΕ εκτελεί δύο ακόμη έργα, το Θέρμη-Γαλάτιστα και τη σύνδεση του λιμανιού με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, που έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023.
ΔΕΘ: «Αγκάθι» η χρηματοδότηση
Ο κ. Μητσοτάκης έχει χαρακτηρίσει εξαρχής «εμβληματικό έργο» την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ-Helexpo, παρότι η διαδικασία είχε αρχίσει επί της προηγούμενης κυβέρνησης. Παρά την καθυστέρηση στην έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, σε σχέση με την αρχική δέσμευση του πρωθυπουργού (από το τέλος του 2019 και στη συνέχεια τον Οκτώβριο του 2020, εκδόθηκε τελικά τον Μάιο του 2021), το χρονοδιάγραμμα του σχεδίου δεν έχει εκτροχιαστεί σημαντικά. Είναι ένα έργο το οποίο μπορεί να ξεκινήσει το 2023 έλεγε πέρσι ο κ. Μητσοτάκης, αλλά πλέον η διοίκηση της ΔΕΘ τοποθετεί αυτό το ορόσημο στο 2024 και διατηρεί το στόχο ολοκλήρωσης του έργου το 2026. Στο μεταξύ πρέπει να ολοκληρωθούν μια σειρά από μελέτες αρχής γενομένης από την οριστική αρχιτεκτονική μελέτη (ακολουθούν στατική, ηλεκτρομηχανολογική κυκλοφοριακή κλπ καθώς και αρχαιολογικές ανασκαφές). Ακόμα όμως και να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες μέσα την επόμενη χρονιά, πράγμα μάλλον απίθανο, θα πρέπει στο μεταξύ να βρεθούν τα κεφάλαια για να αρχίσει το έργο της ανάπλασης. Ο προϋπολογισμός πλέον έχει φτάσει στα 270 εκατ. ευρω, κεφάλαια που θα προέλθουν από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Εδώ μήνες η διοίκηση της ΔΕΘ HELEXPO βρίσκεται σε συζητήσεις με την Κομισιόν ώστε να δώσει το πράσινο φως για τη χρηματοδότησή του, ώστε στη συνέχεια να γίνει κρούση στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης. Το πιθανότερο είναι μέχρι το 2026 να έχει προχωρήσει η ανάπλαση σε κάποιο τμήμα του εκθεσιακού κέντρου και όχι συνολικά.
Και μια λεπτομέρεια: στην περσινή ΔΕΘ ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι τα 11 στρέμματα τα οποία βρίσκονται στο βορειοανατολικό άκρο του οικοπέδου της Δ.Ε.Θ. -τα οποία ανήκουν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας- θα αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ώστε να γίνουν χώρος πρασίνου, «για να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο το ισοζύγιο δομημένου χώρου και πρασίνου στο χώρο της έκθεσης». Από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο προέκυψε ότι για να συμβεί αυτό το Ταμείο Εθνικής Άμυνας ζητά χρηματοδότηση για να κτιστούν αλλού τα 24 οικήματα που βρίσκονται στο χώρο και φιλοξενούν οικογένειες στρατιωτικών.
Παύλου Μελά: Μεταμορφώνεται σε μητροπολιτικό πάρκο
Επί των ημερών της παρούσας κυβέρνησης προχώρησαν σημαντικά οι διαδικασίες και μάλιστα άρχισαν να εκτελούνται τα πρώτα έργα στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά. Δεν είναι τυχαίο που ο πρωθυπουργός συμπεριέλαβε το σχέδιο για τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου και στις τρεις ομιλίες του στη ΔΕΘ.
Μετά την έναρξη των εργασιών πριν κάποιους μήνες, στα τέλη του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση, της περιβαλλοντικής αναβάθμισης του πρώην στρατοπέδου, έτσι ώστε να είναι προσβάσιμο και κατάλληλο να το χαρούν οι επισκέπτες. Το επόμενο στοίχημα θα είναι η αποκατάσταση των υφιστάμενων κτιρίων για να φιλοξενηθούν τα τρία μουσεία που έχουν ανακοινωθεί (Εθνικής Αντίστασης, Προσφυγικού Ελληνισμού και αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στις ανασκαφές του μετρό) και άλλες δραστηριότητες σχετικές με τον πολιτισμό και το περιβάλλον.
Σε ένα άλλο πρώην στρατόπεδο του ομώνυμου δήμου Παύλου Μελά, το Καρατάσιου ανακοινώθηκε προ μηνών ότι θα χωροθετηθεί το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης. Η σχετική ανακοίνωση είχε γίνει στην περσινή ΔΕΘ, με τον πρωθυπουργό να το τοποθετεί στη βορειοδυτική πλευρά της πόλης, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες. Τότε ο δήμος Ωραιοκάστρου είχε καταθέσει την πρότασή του για χωροθέτηση στη Λητή, όμως στην πορεία το Καρατάσιου κρίθηκε ως βέλτιστη λύση.
Νέα γήπεδα ΠΑΟΚ και ΑΡΗ
Το 2019 κυβέρνηση και ΠΑΕ ΠΑΟΚ πετούσαν το μπαλάκι η μία στην άλλη πλευρά, για την καθυστέρηση στην υλοποίηση του σχεδίου για την ανάπλαση του γηπέδου και του περιβάλλοντος χώρου της Τούμπας. «Είμαστε έτοιμοι να τρέξουμε το σχέδιο ανάπλασης των εγκαταστάσεών του και της γύρω περιοχής. Και περιμένουμε την ωρίμανση των σχετικών μελετών από τη διοίκηση» δήλωνε ο πρωθυπουργός το 2019, ενώ πέρσι έλεγε ότι «το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ αναμένει από τον επενδυτή να ξεκινήσει, αφού η πολιτεία λύνει όλα τα θέματα που αφορούν τη χωροταξία και τις χρήσεις γης». Στη φετινή διοργάνωση το κλίμα έχει αλλάξει, μετά και την έκδοση του προεδρικού διατάγματος και η ΠΑΕ θα παρουσιάσει στις αρχές Σεπτεμβρίου τις τρεις εναλλακτικές για το νέο γήπεδο.
Πέρσι ο κ. Μητσοτάκης έβαλε στην ατζέντα των έργων της Θεσσαλονίκης και τη δημιουργία νέου γηπέδου για τον Άρη σε έκταση 163 στρ. του δημοσίου και την παραχώρηση του «Χαριλάου» προκειμένου να μετατραπεί σε δημοτικό άλσος. Σήμερα εκκρεμεί η νομοθετική ρύθμιση για τον καθορισμό των όρων της ανταλλαγής οικοπέδων, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί ένα ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και να εκδοθεί προεδρικό διάταγμα, ώστε στη συνέχεια να αρχίσουν οι διαδικασίες υλοποίησης του έργου.
ThessINTEC: Τρέχουν οι διαδικασίες, περιορίζονται τα τ.μ.
Ένα ακόμη έργο το οποίο ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε εμβληματικό και στο οποίο αναφέρθηκε τα προηγούμενα τρία χρόνια, στις ομιλίες του στη ΔΕΘ είναι το ThessINTEC, το τεχνολογικό πάρκο που θα δημιουργηθεί σε έκταση 760 στρεμμάτων του Δημοσίου που παραχωρήθηκε στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας. «Αν το έργο δεν αποδείξει έμπρακτα τη βιωσιμότητα του προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότησή του, εντός διετίας, αυτός είναι ο χρονικός ορίζοντας που θέτουμε, το οικόπεδο θα επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο» είχε πει το 2019 ο κ. Μητσοτάκης. Ο χρόνος μετρά από τη στιγμή που θα εκδοθούν οι πρώτες οικοδομικές άδειες. Ο στόχος που είχε τεθεί αρχικά, το πάρκο να λειτουργεί το 2023, ήταν μάλλον φιλόδοξος.
Πού βρισκόμαστε σήμερα; Στο τέλος Ιουλίου εγκρίθηκε από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για την ανάπτυξη του Πάρκου και μέχρι τα τέλη του έτους αναμένεται να εκδοθεί το σχετικό προεδρικό διάταγμα. Το 2023 οι μηχανές θα πρέπει να δουλέψουν στο φουλ, ώστε να εκτελεστούν τα έργα υποδομής, να περάσει νομοθετική ρύθμιση για το χαρακτηρισμό της περιοχής ως επιχειρηματικό πάρκο. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις η λειτουργία του πάρκου μετατίθεται για το 2025. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει χρηματοδότηση 35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και προϋπολογίζονται άλλα 15 εκατ. ευρώ από τις προαγορές δικαιωμάτων χρήσης γης. Στην α’ φάση ο στόχος ήταν να κτιστούν 25.000 τ.μ. με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων το 50% θα προέρχονταν από ιδιωτικούς πόρους) αλλά ο πλέον σχεδιασμός άλλαξε. Για να κερδηθεί χρόνος και να περιοριστούν τα απαιτούμενα κεφάλαια αρχικά θα οικοδομηθούν 13.000 τ.μ. (με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ) αλλά τα έργα υποδομής θα εκτελεστούν στο σύνολο της έκτασης, ώστε να αρχίσει η διάθεση οικοπέδων σε ιδιώτες. Ήδη το ισραηλινό Gav-Yam Negev Advance Technologies Park της Μπερσέβα πρόκειται να εκμισθώσει το 25% της έκτασης (αυτό το διάστημα γίνεται ο συμβατικός έλεγχος) ενώ άλλα 35.000 τ.μ. θα καταλάβει το νέο κτίριο του ΕΚΕΤΑ.
Γκόνου: Ολική επαναφορά για το logistics center;
Οι συζητήσεις για τη μετατροπή του στρατοπέδου «Γκνου», που ανήκει πλέον στην ΓΑΙΑΟΣΕ, σε logistics center χρονολογούνται από την περασμένη δεκαετία. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δρομολογήσει τη μετατροπή του σε διαμετακομιστικό κέντρο. Δύο μήνες μετά την ανάληψη των πρωθυπουργικών του καθηκόντων ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε από το βήμα της ΔΕΘ την καθιέρωση Ελεύθερης Ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό στο στρατόπεδο «Γκόνου», μετά από εισήγηση του συνδέσμου εξαγωγέων. Έκτοτε το θέμα ξεχάστηκε, για να επανέλθει φέτος στην επικαιρότητα, και πάλι μετά από πρωτοβουλία των εξαγωγέων.
Το θέμα της οργάνωσης της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι είχε επίσης τεθεί από τον πρωθυπουργό ήδη από το 2019, λέγοντας ότι μέσα στο 2020 θα συσταθεί μια Ειδική Εταιρεία Ανάπτυξης που θα αναλάβει τη μετατροπή της περιοχής σε επιχειρηματικό πάρκο. το ίδιο είπε και το 2021 στη ΔΕΘ. Τελικά το αίτημα των τοπικών επιχειρηματικών και αυτοδιοικητικών φορέων για να μετατραπεί η Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου σε Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης κατατέθηκε αυτό το καλοκαίρι.
Πηγή: makthes.gr