Το σοκ του τελευταίου διημέρου και το τι ακολουθεί για ένα φιλόδοξο έργο που αναμένεται να δώσει λύσεις, αλλά πρέπει όλοι να φροντίσουν να μη δημιουργήσει νέα τεράστια προβλήματα ως την ολοκλήρωσή του

Μπροστά σε ένα «σοκ» βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι οδηγοί που κινούνται στους δρόμους της πόλης, τόσο στην Περιφερειακή Οδό, όσο και στο κέντρο. Ατέλειωτα μποτιλιαρίσματα και η πόλη σε κατάσταση εμφράγματος. Δεκάδες φωτογραφίες από φρακαρισμένους δρόμους ανεβαίνουν στα σόσιαλ και η οργή σε μια πόλη χωρίς συγκοινωνίες και διαφυγές ξεχειλίζει.

Η κακοκαιρία στο ξεκίνημα της εβδομάδας μετέθεσε κατά λίγες ημέρες την έναρξη των πρόδρομων εργασιών για την κατασκευή του FlyOver.

Έτσι, τουλάχιστον μέχρι την Κυριακή των Βαΐων, οι οδηγοί θα πρέπει να οπλιστούν με αρκετή υπομονή, καθώς στο ρεύμα πορείας προς Ανατολικά, μεταξύ του κόμβου Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και του κόμβου Νεαπόλεως -Ασβεστοχωρίου, πραγματοποιούνται εργασίες ερευνητικών γεωτρήσεων, που είναι απαραίτητες για την εκπόνηση των οριστικών μελετών που θα κατατεθούν από την ανάδοχο εταιρεία προς όλους τους φορείς της πόλης, για την επόμενη φάση του έργου.

Σύμφωνα, με την ενημέρωση της Τροχαίας: «Κατά τη διάρκεια των εν λόγω εργασιών θα διακόπτεται τμηματικά η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στη δεξιά λωρίδα της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, στο ρεύμα πορείας προς ανατολικά στο ύψος μετά το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και πριν τον κόμβο Νεάπολης – Ασβεστοχωρίου. Η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται από τις δύο ελεύθερες αριστερές λωρίδες κυκλοφορίας του ιδίου ρεύματος πορείας (μέσω κατάλληλης πληροφοριακής σήμανσης)».

Και φυσικά το ερώτημα που προκύπτει μετά την πρώτη «κρυάδα» που πήραμε όλοι, είναι τί θα ακολουθήσει μετά;

Εάν δηλαδή μόνο με τις πρόδρομες εργασίες αντιμετωπίζουμε καθημερινά αυτές τις απελπιστικές εικόνες, με τα οχήματα να πηγαίνουν με ρυθμούς χελώνας και σημειωτόν, τι θα συμβεί όταν το έργο θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά;

Τοπική αυτοδιοίκηση, Τροχαία, συγκοινωνιολόγοι, συμφωνούν ότι το FlyOver είναι ένα έργο που θα δώσει «ανάσα» στο κυκλοφοριακό, ένα πρόβλημα που ταλανίζει τη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια.

Ιδιαίτερα όταν μιλάμε για μία πόλη που πέρα από τον ΟΑΣΘ δε διαθέτει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς με την ολοκλήρωση του μετρό να μετατίθεται διαρκώς σε άγνωστο χρόνο στο μέλλον..

Η πόλη βρίσκεται μπροστά σε ένα (ακόμα) μεγάλο στοίχημα. Πώς θα καταφέρει να τα βγάλει πέρα με ένα εργοτάξιο στον ήδη πολύπαθο Περιφερειακό, να συνεννοηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, να αποφασιστούν όλες εκείνες οι απαραίτητες παρεμβάσεις που θα γίνουν ώστε να μην ταλαιπωρηθούν οι Θεσσαλονικείς και να μην έχουν οι βασικές οδικές αρτηρίες την εικόνα που αντικρίζαμε όντας πίσω από το τιμόνι μας το τελευταίο διήμερο.

Είναι λοιπόν τα χειρότερα μπροστά μας ή θα καταφέρει η Θεσσαλονίκη να αποτελέσει παράδειγμα στο μέλλον για μια πόλη που θέλει να κάνει κάτι ανάλογο;

«Ακόμα δεν έχουμε δει τίποτα»

Η parallaxi επικοινώνησε με τον Γιώργο Δημαρέλο, συγκοινωνιολόγο και πρώην αντιδήμαρχο Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων στον Δήμο Θεσσαλονίκης, ζητώντας του την άποψή του για την έναρξη των πρόδρομων εργασιών για το FlyOver.

«Ακόμα δεν έχουμε δει τίποτα. Όσο προχωράει το έργο, τόσο χειρότερος θα είναι ο αντίκτυπος στο κυκλοφοριακό της πόλης. Στην καλύτερη θα συμβαίνει αυτό που παρατηρήσαμε τις δύο τελευταίες ημέρες, σε αντίθεση περίπτωση η κατάσταση θα είναι ακόμα χειρότερη. Τι θα συμβεί για παράδειγμα εάν πρέπει κάποια στιγμή να κλείσει όλος ο Περιφερειακός;

Όσο κρατήσει η κατασκευή του έργου, η κυκλοφορία της πόλης θα επιβαρυνθεί. Εάν δεν υπάρχει μέριμνα για εναλλακτική λύση, είναι σίγουρο ότι θα την πληρώσει για μια ακόμα φορά η Θεσσαλονίκη.

Το έργο είναι απαραίτητο φυσικά και προφανώς πρέπει να γίνει, αλλά νομίζω αυτά που ζούμε τώρα είναι μια ωραιοποιημένη κατάσταση των όσων θα ακολουθήσουν».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο ο Γιάννης Πολίτης, διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συγκοινωνιολόγος και επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, ο οποίος ανέφερε στην parallaxi:

«Δεν έχουμε δει ακόμα τα χειρότερα. Ο ρυθμός εκδήλωσης του έργου μοιάζει να είναι πιο γρήγορος από τα αντανακλαστικά της πόλης. Θα πρέπει να σχεδιαστεί μια task force με ειδικούς και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να τεθεί επί τάπητος το τι θα γίνει το επόμενο διάστημα.

Να υπάρχουν δηλαδή έτοιμα εναλλακτικά σενάρια για να μην έρχονται αντιμέτωποι οι οδηγοί με ένα καθημερινό σοκ. Θα πρέπει οι οδηγοί να είναι ενήμεροι για το ποια έργα είναι προγραμματισμένα, ώστε να είναι σε θέση να επανασχεδιάζουν τη διαδρομή τους έγκαιρα.

Είναι απαραίτητη η επικοινωνία των τεχνικών της Περιφέρειας και των Δήμων της Θεσσαλονίκης, κάτι που φαίνεται να μην υπήρξε τις πρώτες ημέρες που ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες.

Ο Περιφερειακός το πρωί της Πέμπτης στις 09:00 .

Στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε εργαλεία που χρησιμοποιούν στο εξωτερικό και τα οποία ενημερώνουν τους οδηγούς για το πόσο καιρό και σε ποιο σημείο ένας δρόμος θα είναι κλειστός λόγω έργων».

Από την πλευρά της Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνει ότι τα προβλήματα που υπάρχουν τις τελευταίες ημέρες στον Περιφερειακό θα είναι προσωρινά και ότι η κατάσταση θα εξομαλυνθεί.

Οι πρόδρομες αυτές εργασίες και οι γεωτρήσεις είναι απαραίτητες να γίνουν από πλευράς της αναδόχου εταιρείας προκειμένου εκείνη στη συνέχεια να προχωρήσει στα επόμενα βήματα όσον αφορά τη μελέτη του έργου και τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν από την κατασκευή του.

Έτσι, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης (τοπική αυτοδιοίκηση, Τροχαία, ΟΑΣΘ, κτλ) θα καθίσουν στο τραπέζι μαζί με την ανάδοχο εταιρεία για να συζητήσουν και να συμφωνήσουν όλες τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στον Περιφερειακό, αλλά και στην υπόλοιπη πόλη, ώστε να μην επηρεαστεί η κυκλοφορία των οχημάτων.

Έτσι, όπως όλα δείχνουν, οι εργασίες για το FlyOver θα αρχίσουν να παίρνουν μπροστά μετά το καλοκαίρι.

Ο Περιφερειακός το πρωί της Πέμπτης στις 10:00

Δρόμος πάνω από το δρόμο

Το σχέδιο για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς το FlyOver, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.

Πρόκειται δηλαδή για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα.

Το αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση της ανατολικής πλευράς της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης σε μήκος 13χλμ, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Θα ξεκινά από τον Α/Κ Κ5 (στο ύψος του Παπαγεωργίου) και θα καταλήγει στον Α/Κ Κ10 (Κωνσταντινουπολίτικα). Παράλληλα θα ανακατασκευαστεί η υφιστάμενη οδός στο σύνολο του εύρους του καταστρώματός της, της διαπλάτυνσης κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. στο τμήμα τής Περιφερειακής από τον Α/Κ Κ10 έως Α/Κ Κ12. Τέλος θα βελτιωθούν τα λειτουργικά και γεωμετρικά χαρακτηριστικά της υφιστάμενης (ανατολικής πλευράς) της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης.

Το κόστος του έργου εκτιμήθηκε σε 462 εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 373,2 εκατ.ευρώ), ενώ αναμένεται να απασχοληθούν 1.000 εργαζόμενοι.

Πρόκειται για σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπου ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση της αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, από τον Α/Κ Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών), με την προσθήκη υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (FlyOver), και θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, από τον Α/Κ Κ16 (σύνδεση με Π.Α.Θ.Ε.) έως τον Α/Κ Κ12.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του τέως υπουργού Μεταφορών και υποδομών, Κ. Καραμανλή, το FlyOver θα κατασκευαστεί με δυνατότητα να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, τονίζοντας ότι το σημερινό οδικό δίκτυο έχει εξαντλήσει τα όρια του, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του 2010, εξυπηρετούσε καθημερινά 150.000 και στις δύο κατευθύνσεις, αριθμός που δεν αποκλείεται να αυξηθεί κατακόρυφα (230.000) την επόμενη δεκαετία.

Όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας, ο τότε υπουργός, είχε αναφέρει ότι συνολικά, και σε σχέση με την Αττική Οδό, ο δείκτης θνησιμότητας είναι πάνω από 12 φορές μεγαλύτερος και ο δείκτης τραυματισμών σχεδόν 14 φορές μεγαλύτερος. Αριθμοί που θα μειωθούν, όπως είχε πει, με την κατασκευή του FlyOver.

Σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος ο κ. Καραμανλής είχε εξηγήσει ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη, που θα καταβρόχθιζε εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη.

Το πρωτοποριακό, όπως χαρακτηρίζεται, έργο για τα ελληνικά δεδομένα διακρίνεται σε δύο μέρη.

Το ένα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του. Και το άλλο, το ακόμα πιο εντυπωσιακό, είναι η δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, που εντός εισαγωγικών θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.

Τέλος, στόχος είναι με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές, να μειωθούν οι χιλιομετρικές αποστάσεις.

Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:

Πρώτον, στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.

Δεύτερον, μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα.

Τρίτον, πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.

Και τέταρτον, κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.Υγ. Ο δήμαρχος ενημέρωσε χθες φιλικά του ΜΜΕ ότι ανησύχησε και τηλεφώνησε στην διοικήτρια της τροχαίας να την παρακαλέσει να πάρει μέτρα για το μποτιλιάρισμα. 

Πηγή: parallaximag.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial