Μήνυμα για την κλιματική αλλαγή στέλνει η ομάδα του Θωμά Παναγιωτόπουλου που για πρώτη φορά στα χρονικά θα ταξιδεύσει με φουσκωτό στον Αρκτικό Κύκλο
Ένα μοναδικό ταξίδι εξερεύνησης, αλλά και επιβίωσης με σαφές μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος που κινδυνεύει από την κλιματική αλλαγή θα ξεκινήσει το καλοκαίρι ένας Θεσσαλονικιός καπετάνιος.
Ο Θωμάς Παναγιωτόπουλος, οδοντίατρος στο επάγγελμα, αλλά με πάθος για τη θάλασσα και τα σκάφη, μαζί με την ομάδα του θα επιχειρήσει να γίνει ο πρώτος που θα πλοηγηθεί με φουσκωτό σκάφος μέσα στον Αρκτικό Κύκλο, διανύοντας μία απόσταση μεγαλύτερη από 7.000 ναυτικά μίλια από την Ευρώπη μέχρι κάτω από τον Βερίγγειο πορθμό, στον Ειρηνικό ωκεανό. Ένα ταξίδι που θα γίνει από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες όχι μόνο εξαιτίας των πάγων και των πολικών θερμοκρασιών που θα επικρατούν στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, αλλά και λόγω της αναγκαστικής συνύπαρξης του πενταμελούς πληρώματος στο μόλις δέκα μέτρων σκάφος.
Η αποστολή «RIBBING FOR ARCTIC» θα ξεκινήσει στις 4 Ιουλίου το παράτολμο ταξίδι της, το οποίο θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο μήνες. «Θα ξεκινήσουμε από την Αμβέρσα του Βελγίου, όπου θα πάει με νταλίκα το σκάφος, και θα είμαστε πέντε άτομα, μαζί με τον Ανδρέα Σιαδήμα τον σκηνοθέτη, που θα αναλάβει να καταγράψει όλη την αποστολή. Θα περιπλεύσουμε την Αγγλία προς νησιά Φερόε, από εκεί Ισλανδία και Γροιλανδία και αφού περιπλεύσουμε το μεγαλύτερο κομμάτι της Γροιλανδίας θα μπούμε στο θρυλικό βορειοδυτικό πέρασμα, που είναι ουσιαστικά οι βόρειες ακτές του Καναδά και της Αλάσκας. Υπολογίζουμε δύο μήνες να είναι αρκετοί, γιατί μπορεί η Αρκτική να έχει χάσει μεγάλο μέρος των πάγων, ωστόσο μόλις τώρα τελευταία έχουν ανοίξει κάποια περάσματα και μπορεί να διασχίσει κανείς τον ωκεανό», είπε στη Voria.gr ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Η αποστολή προετοιμάζεται εδώ και δύο χρόνια, προκειμένου να προβλέψει και να είναι προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τις πιθανές δυσκολίες που θα συναντήσει. «Κι εμείς προσπαθούμε να μαντέψουμε τις δυσκολίες, γιατί οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα ακραίες, πρωτόγνωρες για εμάς που είμαστε σε χαμηλότερο γεωγραφικό πλάτος. Γι’ αυτό που σίγουρα θα κληθούμε να ξεπεράσουμε ακόμα και τα όριά μας είναι οι ακραία χαμηλές θερμοκρασίες που μπορεί να φτάνουν το μείον 15 το καλοκαίρι. Επίσης, η πυκνή ομίχλη που υπάρχει, τα παγόβουνα που θα βρίσκονται παντού και θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί να πλέουμε ανάμεσά τους και βέβαια οι μεγάλες εκτάσεις πάγου που δεν είναι σταθερές και μετακινούνται με τα ρεύματα και τους ανέμους, οπότε μπορούν ανά πάσα στιγμή να μας εγκλωβίσουν σε κάποιο μέρος. Χρειάζεται πολύ καλή στρατηγική από τη μεριά μας και πολύ καλή παρακολούθηση των πάγων. Επίσης θα έχουμε ξηρά τροφή και ρουχισμό, γιατί μπορεί να μείνουμε στην κυριολεξία στο πουθενά, μέσα σε παγωμένους όρμους για αρκετές μέρες αποκλεισμένοι από τον πάγο. Οπότε θα πρέπει να επιβιώσουμε κάποιες μέρες έως ότου βρούμε κάποιο πέρασμα», ανέφερε ο ίδιος.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε επίσης ότι το σκάφος που θα χρησιμοποιηθεί είναι ελληνικό. «Προτιμήσαμε ελληνικό σκάφος γιατί θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο το επίπεδο των ελληνικών σκαφών αλλά και την ελληνική ναυτοσύνη. Γιατί ως Έλληνες γνωρίζουμε πολύ καλά από ναυσιπλοΐα και μας αξίζει να είμαστε πρωτοπόροι στα παγκόσμια θαλασσινά δρώμενα κι αυτό θα είναι ένα γεγονός μοναδικό για όλο τον κόσμο».
Μήνυμα για την κλιματική αλλαγή
Μέσα από το ταξίδι η ομάδα θέλει να περάσει ένα μήνυμα για την κλιματική αλλαγή. «Στην Αρκτική οι πάγοι έχουν λιώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη κι αυτό είναι κάτι που αποσταθεροποιεί το κλίμα και στα κατώτερα γεωγραφικά πλάτη, όπου είναι και η Μεσόγειος. Θέλουμε να το δείξουμε σε όλο τον κόσμο, γιατί θα κάνουμε κι ένα ντοκιμαντέρ για τους δύο μήνες που θα διαρκέσει το ταξίδι. Θα ανεβάζουμε καθημερινά εικόνες και βίντεο μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, έτσι ώστε να δουν όλοι πόσο πολύ έχει πληγωθεί η Αρκτική από τον άνθρωπο και να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο, γιατί ουσιαστικά αυτή είναι η μεγάλη απειλή του πλανήτη που δεν είναι μακριά μας και τη βλέπουμε καθημερινά», τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Το υλικό της αποστολής θα χρησιμοποιηθεί για μία ταινία, η οποία πέρα από το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής θα έχει ως κεντρικό θέμα της ταινίας τη συμβίωση πέντε ανθρώπων μέσα σε έναν πολύ περιορισμένο χώρο. «Θα είμαστε μέσα σε μία καμπίνα δύο τετραγωνικών μέτρων και πολλές ώρες έξω εκτεθειμένοι. Η δυσκολία είναι ακόμα μεγαλύτερη κάτω από αυτές τις συνθήκες. Ακόμα και σε λιγότερο διάστημα πολύ καλοί φίλοι έχουν διακόψει, γιατί βγάζεις τον χειρότερο εαυτό σου λόγω της εξουθένωσης. Πρέπει να το ξεπερνούμε και να είμαστε με όσο τον δυνατόν καλύτερη διάθεση. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα», ανέφερε.
Το πιο μακρύ ταξίδι
Ο Θωμάς Παναγιωτόπουλος είναι πεπειραμένος καπετάνιος έχοντας διανύσει χιλιάδες ναυτικά μίλια με φουσκωτό σε όλη τη Μεσόγειο. Μάλιστα, το 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ως εκπρόσωπος όλων των ναυτικών σωματείων και του υπουργείου Αθλητισμού, μετέφερε με το φουσκωτό του την ολυμπιακή σημαία από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τις Στήλες του Ηρακλή στο Γιβραλτάρ. Το τελευταίο μεγάλο του ταξίδι ήταν το 2014, όταν, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας, θεσμού που είχε αναλάβει η Θεσσαλονίκη, διέσχισε με την ομάδα του τη Μεσόγειο και τον Ατλαντικό, φτάνοντας μέχρι τις Αζόρες, σε μία απόσταση 3.500 ναυτικών μιλίων. Η νέα του αποστολή, όμως, έχει πολύ υψηλότερο συντελεστή δυσκολίας, καθώς η απόσταση είναι πολύ μεγαλύτερη και οι καιρικές συνθήκες πολύ χειρότερες.
«Έχω πάθος με τη θάλασσα και τα σκάφη. Ξεκινήσαμε σιγά – σιγά με τα ταξίδια στο Αιγαίο και χρόνο με τον χρόνο πηγαίναμε πιο μακριά. Άλλωστε, όλοι κρύβουμε έναν μικρό εξερευνητή μέσα μας και το άγνωστο μας ελκύει, ιδιαίτερα στη θάλασσα που είναι ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος. Το άγχος και η πρόκληση είναι που μας μαγεύει. Αυτή η περιοχή είναι από τις τελευταίες που έχει εξερευνήσει ο άνθρωπος και ακόμα και σήμερα παραμένει μία από τις πλέον αχαρτογράφητες περιοχές στον πλανήτη. Είναι μία εντελώς απόκοσμη περιοχή όπου η μητέρα φύση αυτή που έχει τον πρώτο λόγο», τόνισε.
Εκτός από τον Θωμά Παναγιωτόπουλο, ο οποίος είναι και ο εμπνευστής του ταξιδιού και καπετάνιος του σκάφους, την ομάδα απαρτίζουν οι Έλληνες Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος και Νατάσα Κομνηνού, καθώς επίσης ο Ιταλός Cristiano Segnini και ο Ισπανός Carlos Santaella Martinez, που θα ενωθούν με την αποστολή στη Γροιλανδία, και ο σκηνοθέτης Ανδρέας Σιαδήμας.
Πηγή: voria.gr