Πιο κοντά το «όνειρο» της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης

Oι 19 εμβληματικές παρεμβάσεις από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι που θέλουν να αλλάξουν την πόλη – Το χρονοδιάγραμμα, πότε μπαίνουν μπουλντόζες

Πιο κοντά το «όνειρο» της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης

Σάρκα και οστά, έστω και σταδιακά και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030, λαμβάνει το μεγαλεπήβολο εγχείρημα της πλήρους αναδιαμόρφωσης του παραλιακού μετώπου της πόλης. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων προϋπολογίστηκε σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ, αν και το πιθανότερο είναι ελέω ανατιμήσεων το ποσό να αβγατίσει προς τα πάνω.

«Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου για το οποίο συναινούν όλοι οι παραγωγικοί φορείς της πόλης, συνολικής έκτασης 40 χιλιομέτρων, θα δώσει νέα ταυτότητα στην Θεσσαλονίκη, είναι το μεγαλύτερο έργο στην ΠΚΜ που υλοποιούμε. Θα καταστήσει τη Θεσσαλονίκη επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, εκτείνεται σε επτά δήμους της πόλης», επεσήμανε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρης Μπίλλιας σε διαδικτυακή εκδήλωση του KTIRIOΥ forThess «Όραμα για τη Θεσσαλονίκη»,

«Η ανάπλαση μπήκε στις ράγες, η διαβούλευση ολοκληρώθηκε, συμμετείχαν πάνω από 130 φορείς, θα ολοκληρωθεί μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2023 η υπογραφή του προεδρικού διατάγματος. Στη συνέχεια θα προκηρυχτούν διεθνείς αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί με στόχο στα πρότυπα της ανάπλασης της ΔΕΘ να προσελκύσουμε μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία. Το ευχάριστο είναι πως έχουμε και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιήσουμε το εγχείρημα μέσα από το ΕΣΠΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ιδιωτικά κεφάλαια, αν τα έργα αρχίσουν το 2025 θα ολοκληρωθούν το 2030. Η πόλη θα στρέψει το βλέμμα της στη θάλασσα, δίνουμε βάρος στην παραμελημένη δυτική Θεσσαλονίκη, στη λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου δημιουργούμε ένα μεγάλο πάρκο ενώ αναπλάθουμε και την περιοχή της 26ης Οκτωβρίου», κατέληξε.

Ενιαίο παραλιακό μέτωπο από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι

Το παραλιακό μέτωπο μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι χωρίστηκε σε τρεις περιοχές:

Το τμήμα δυτικά του Λιμανιού (Γαλλικός – ΟΛΘ ) με επιμέρους ενότητες:

*Τον κηρυγμένο υγροβιότοπο ως εθνικό πάρκο.

* Το τμήμα με διαβρωμένη ακτογραμμή και υποβαθμισμένη παράκτια ζώνη με συγκέντρωση

αποθηκών πετρελαϊκών προϊόντων.

Το παράκτιο τμήμα του αστικού ιστού (ΟΛΘ – Περιφερειακή Τάφρος) με επιμέρους ενότητες:

* Το τμήμα βορείως του λιμανιού του.

*Το ρυθμισμένο πολεοδομικά με τον ανασχεδιασμό του Hebrard διαμορφωμένο τα τελευταία 100 χρόνια κέντρο της πόλης.

*Το αντίστοιχο διαμορφωμένο τα τελευταία 60 χρόνια και πρόσφατα αναπλασμένο τμήμα της νέας παραλίας.

*Το τμήμα σε λειτουργική ασυνέχεια λόγω φυσικού ανάγλυφου με τον αστικό ιστό της Καλαμαριάς.

*Το εξωαστικό τμήμα έως το αεροδρόμιο με υποβαθμισμένη ακτογραμμή.

* Το νότιο περιαστικό τμήμα (Αεροδρομιο – Αγγελοχωρι) με επιμέρους ενότητες.

*Το τμήμα με διαβρωμένη ακτογραμμή και υποβαθμισμένη παράκτια αδόμητη ζώνη.

* Το τμήμα με υποβαθμισμένη ακτογραμμή σε συνέχεια οικιστικής περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού.

Οι 19 παρεμβάσεις που προβλέπονται


-Καλοχώρι – ΟΛΘ:

1.Στη λιμνοθάλασσα στο Καλοχώρι η εφαρμογή της μελέτης που εκπόνησε το ΕΚΒΥ καθώς και ένα αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο επιπρόσθετα θα λειτουργήσει ως στάση της θαλάσσιας συγκοινωνίας σε περίπτωση επέκτασής της.

2.Δημιουργία διαδρομής πεζού και ποδηλάτου επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο.

3.Ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά.

4.Εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων με συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου έως την οδό 26ης Οκτωβρίου.

-Περιοχή ΟΛΘ – Δυτικής Εισόδου:

5.Δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού σε συνέχεια των προβλεπόμενων εγκαταστάσεων του Μουσείου Ολοκαυτώματος με την ένταξη σε σχέδιο πόλης περιοχής μεγέθους 140 στρ. ιδιοκτησίας της ΓΑΙΟΣΕ.

6.Δημιουργία διαδρομής από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού και του ΟΛΘ ως πορεία μνήμης, σε ανάδειξη της Νεώτερης Ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

-Πρώτος Προβλήτας ΟΛΘ – Μέγαρο Μουσικής:

7.Συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο με επέκταση του κρηπιδώματος σε κυμαινόμενο πλάτος με χρήση αναστρέψιμων κατασκευών χωρίς εμπλησμό.

8.Πολεοδομικές ρυθμίσεις στην περιοχή των ναυτικών ομίλων για την ενσωμάτωση των προτεινόμενων ακτομηχανικών παρεμβάσεων στον αστικό ιστό.

9.Χωροθέτηση μεγάλου μεγέθους υπόγειων χώρων στάθμευσης στα οικοδομικά τετράγωνα ανατολικά της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου.

-Μέγαρο Μουσικής – Ποσειδώνιο – Αλλατίνι:

10.Ρυθμίσεις στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με σκοπό την ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη και της εκτός σχεδίου παράκτιας περιοχής στο όριο με τον Δήμο Καλαμαριάς με τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού , Αθλητισμού και Τουρισμού με στόχο:

-Την επανάχρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη των ιστορικών διατηρητέων κτιρίων των Μύλων Αλλατίνη και την άμεση προβολή τους στο παραθαλάσσιο μέτωπο.

-Τη δημιουργία ενός μεγάλου κοινόχρηστου χώρου στη θέση του Ποσειδώνιου από τους Μύλους Αλλατίνη έως τον Κελλάριο κόλπο.

-Την ενσωμάτωση των κτιρίων του ΟΜΜΘ στον αστικό ιστό με τη δημιουργία νέας πλατείας ως σημείο αναφοράς τη σημειακή εκτροπή ή μερική υπογειοποίηση της οδού Μαρία Κάλλας και τη σύνδεσή της με την οδό Γκόνη.

-Τη δημιουργία νέου Ναυταθλητικού υπερτοπικού κέντρου.

-Την κατασκευή μικρού μεγέθους εμπλησμού μετά από ακτομηχανική μελέτη και έγκριση της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων.

-Περιοχή Δήμου Καλαμαριάς – Περιοχή Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη:

11.Πολεοδομικές ρυθμίσεις στο παράκτιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς, για τις πρώην εγκαταστάσεις του Κυβερνείου, του ΙΚΑ και του ΝΟΚ και για τη χωροθέτηση του μνημείου των Απολυμαντηρίων.

12.Δημιουργία της πρώτης αστικής τεχνητής κολυμβητικής περιοχής μετά από ακτομηχανικές μελέτες στην πλαζ της Αρετσούς.

13.Δημιουργία ζώνης παραλιακού κοινόχρηστου χώρου για την ανάπτυξη κολυμβητικών περιοχών στο μέτωπό της μετά από μελέτες και ακτομηχανικά έργα.

14.Ενσωμάτωση στον πολεοδομικό σχεδιασμό της γραμμής επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο, και των αναγκαίων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.

15.Επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών κατευθύνσεων και επιλογών της παραλιακής περιοχής της Δ.Ε. Πυλαίας που εντάσσεται σε σχέδιο πόλης με στόχο τη δημιουργία υπερτοπικού πόλου κεντρικών λειτουργιών και τουρισμού – αναψυχής, με παράλληλη απομάκρυνση και μετεγκατάσταση σε άλλη θέση των υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.

-Αγρόκτημα Θέρμης – Δήμος Θερμαϊκού:

16.Δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκταση του ΑΠΘ πλησίον του αεροδρομίου με ταυτόχρονη διατήρηση της χρήσης των εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, καθώς και η χωροθέτηση στάσης ΜΕΤΡΟ και Θαλάσσιας συγκοινωνίας με τις απαιτούμενες συνοδές υποστηρικτικές χρήσεις.

17.Χωροθέτηση Επιχειρηματικού Πάρκου για την ανάπτυξη Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.

18.Επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών ρυθμίσεων της ευρύτερης περιοχής του πρόσφατα χωροθετημένου Τεχνολογικού Πάρκου Thess-INTEC.

19.Επανάκτηση του ρόλου και των στοιχείων ανάπτυξης της παράκτιας περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού, ως κύριας ζώνης θαλάσσιας αναψυχής του ΠΣΘ, με την επικαιροποίηση των δεδομένων και την προβολή των αναμνήσεων των δεκαετιών του ‘60 και ‘70.

Πηγή: makthes.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial