Οι συμπιεσμένοι τζίροι, τα «καταπιεσμένα» εισοδήματα και το στοίχημα για πραγματικές μειώσεις τιμών σε μία ιδιαίτερα δυσμενή περίοδο – Το makthes.gr σκιαγραφεί το τοπίο
Τα «μαχαίρια τους ακονίζουν» πολυκαταστήματα, πολυεθνικές αλλά και μικρομεσαίοι στη Θεσσαλονίκη με τις ετοιμασίες για τη… μεγάλη μέρα, τη Black Friday (στις 25 Νοεμβρίου), να είναι πυρετώδεις, εν μέσω ανελέητης ακρίβειας η οποία όμως δεν πτοεί τα μαγαζιά. Ήδη κι ενώ ετοιμάζονται για τη «μητέρα των μαχών», διαφημίζουν μειώσεις που φτάνουν ακόμα και το 70% ή έτσι λένε…
Αν και οι καταναλωτές κόβουν από παντού για να τα βγάλουν πέρα και η φετινή «Μαύρη Παρασκευή» έρχεται με τις ανατιμήσεις να δίνουν τον τόνο, εκτιμάται πως οι επιχειρήσεις θα βρεθούν στα «χαρακώματα» ρίχνοντας τιμές και προβαίνοντας σε δυνατές προσφορές για να σώσουν την παρτίδα μίας δύσκολης χρονιάς.
Βέβαια, οι διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα (μέχρι να φτάσει δηλαδή το προϊόν από το εργοστάσιο στο σπίτι μας) και τα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων σε μία χρονιά – καρμανιόλα, προϊδεάζουν τους καταναλωτές να μην περιμένουν… θαύματα στις τιμές αν και οι μεγαλύτερες αλυσίδες δεν αποκλείεται να τις ρίξουν δραστικά για να ξεστοκάρουν.
Η Black Friday συμβολίζει την έναρξη της εορταστικής περιόδου και οι έμποροι ευελπιστούν να δουν την κίνηση στα μαγαζιά τους να αυξάνεται και να παρασύρει και τον τζίρο των καταστημάτων, ενώ οι καταναλωτές περιμένουν την ημέρα για να αγοράσουν αυτά που επιθυμούν σε ανταγωνιστικές τιμές. Κατά τη διάρκεια των ημερών αυτών μέχρι και την Πρωτοχρονιά πραγματοποιείται περίπου το 70% του τζίρου των καταστημάτων.
Ένα ακόμα στοιχείο που δείχνει ότι η φετινή «μάχη» θα είναι σφοδρότατη, είναι ότι μεταφέρθηκε στις 27 Νοεμβρίου η Κυριακή που θα είναι προαιρετικά ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η Black Friday επισήμως είναι στις 25 Νοεμβρίου και τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου ακολουθεί η Cyber Monday, καταλαβαίνει πως τα ταμεία, φυσικά και ηλεκτρονικά, θα πάρουν φωτιά ή τουλάχιστον αυτό προσδοκούν οι επιχειρηματίες.
Μπορεί η ακρίβεια να πλήττει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όμως ήδη μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ήδη από τα τέλη Οκτωβρίου μπήκαν στον «χορό» των προσφορών, ενώ ακολουθούν αρκετά δυναμικά εταιρείες ειδών σπιτιού, επίπλων, ένδυσης και υπόδησης, εποχιακών ειδών, αθλητικών ειδών αλλά και καλλυντικών. Οι προσφορές πραγματοποιούνται τόσο για αγορές σε φυσικά αλλά και σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η αλήθεια είναι ότι πέρσι, παρά τις υψηλές προσδοκίες, ο τζίρος αυτών των ημερών κινήθηκε γύρω στο 85% του 2019, δηλαδή περίπου στα 300 εκ ευρώ. Φέτος ο πήχης τίθεται υψηλότερα, ωστόσο το ενεργειακό τσουνάμι και ο ανήφορος των τιμών, «κρατούν» καθηλωμένες τις καταναλωτικές δαπάνες.
Με αυτό ακριβώς το δεδομένο, καθοριστικός παράγοντας θα είναι το ύψος των προσφορών και των εκπτώσεων στο οποίο θα καταφύγουν τα εμπορικά καταστήματα με τους καταναλωτές πάντως να είναι επιφυλακτικοί, περιμένοντας να δουν πραγματικές μειώσεις.
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με σκοπό την προστασία του καταναλωτικού κοινού ανακοινώνει τα «sos» της Black Friday.
Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές
Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία.
Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα
Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία.
Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.
Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή
Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές!
Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές
Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή.
Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών
Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική σας κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας.
Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές
Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall).
Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος
Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωσης της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.
Πηγή: makthes.gr