Μια νέα εμπειρία προσφέρει στον επισκέπτη των μνημείων η τεχνολογία επαυξημένης (AR) και εικονικής πραγματικότητας (VR)

Πόσο πιο ενδιαφέρουσα θα ήταν μία περιήγηση στην περιοχή της Καμάρας, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αν, ενώ περπατούσαμε, είχαμε την ευκαιρία, μέσω μίας εφαρμογής στο κινητό μας, να βλέπαμε ολόκληρη την αψίδα του Γαλερίου, τη γνωστή μας Καμάρα και να αντικρίζαμε το οκτάπυλο σε πλήρη ανάπτυξη; Και στη συνέχεια, καθώς επισκεπτόμασταν το Αρχαιολογικό Μουσείο, να μπορούσαμε να βιώσουμε τους εορτασμούς κατά την επιστροφή του Γαλερίου μετά τη νικηφόρο εκστρατεία του εναντίον των  Περσών με εξοπλισμό VR, εικονικής πραγματικότητας;

Σίγουρα η περιήγηση αυτή θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρουσα τόσο για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης όσο και για τους τουρίστες που με το πάτημα ενός κουμπιού στη φορητή συσκευή τους θα έβλεπαν να στέκει μπροστά τους στην ολότητά του το Γαλεριανό Συγκρότηµα, το σημαντικότερο μνημειακό σύνολο της Θεσσαλονίκης, το  οποίο κτίστηκε στο μεταίχμιο δύο κόσμων, του ρωμαϊκού και του βυζαντινού.

Αυτό ακριβώς σκέφτηκαν λίγα χρόνια νωρίτερα πέντε φορείς της πόλης, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, το Διεθνές Πανεπιστήμιο και η Arx.net, και υλοποίησαν το project e-ΣΚΑΠΑΝΗ. Μέσω του προγράμματος αυτού, η επίσκεψη στο ιστορικό κέντρο της πόλης και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης µε βασικό μέσο τις εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και φορητές συσκευές, αναμένεται να μετατραπεί σε συναρπαστικός πολιτιστικός περίπατος και μια νέα εμπειρία ξενάγησης. Όλα είναι έτοιμα και το πρόγραμμα αναμένεται να προσφέρεται στους επισκέπτες από τις αρχές του Μαρτίου.

Όπως εξηγεί στη Voria.gr, ο συντονιστής του έργου από την πλευρά του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και προϊστάμενος του Τμήματος Συντήρησης, Χημικών και Φυσικών Ερευνών και Αρχαιομετρίας, Δημήτρης Καρολίδης, «η ιδέα ξεκίνησε το 2017, καθώς θέλαμε να εμπλουτίσουμε τόσο την εμπειρία του επισκέπτη του Μουσείου όσο  και την εμπειρία του επισκέπτη της πόλης χρησιμοποιώντας ως κοινό γνώμονα το Γαλεριανό Συγκρότημα. Θέλουμε να φέρουμε κοντά τα τμήματα  του συγκροτήματος που διασώζονται ορατά μέσα στον ιστό του ιστορικού κέντρου με τα ευρήματα που φιλοξενεί το Αρχαιολογικό Μουσείο και εκτίθενται  στην πτέρυγα της έκθεσης “Θεσσαλονίκη Μακεδονίας μητρόπολις”».  

Για να πετύχει λοιπόν ο εμπλουτισμός της εμπειρίας του επισκέπτη γίνεται χρήση της τεχνολογίας επαυξημένης (AR) και εικονικής πραγματικότητας  (VR).

Έτσι, έχει σχεδιαστεί μία εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας(AR) για smartphones και tablets, η e-ΣΚΑΠΑΝΗ, μέσω της οποίας ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα όταν κάνει έναν περίπατο στην πόλη και βρίσκεται στα σημεία όπου διατηρούνται οικοδομήματα του Γαλεριανού Συγκροτήματος να ζωντανεύει στην οθόνη του κινητού το εντυπωσιακό μνημειακό σύνολο, η θριαμβική Αψίδα (Καμάρα), η Ροτόντα, η Αψιδωτή Αίθουσα (Τρικλίνιο), το Οκτάγωνο (αίθουσα του θρόνου) και ο Ιππόδρομος (πλατεία Ιπποδρομίου), και να γίνεται η εικονική σύνδεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης µε το Συγκρότημα, αλλά και την ίδια την πόλη. «Όταν στρέφουμε την κάμερα του κινητού μας προς ένα σταθερό σημείο στη μεριά όπου σώζονται σήμερα τα οικοδομήματα από το Γαλεριανό Συγκρότημα, θα προβάλλεται στην οθόνη μας σε εικονιστική αποτύπωση το Συγκρότημα στην ολότητά του. Για παράδειγμα, θα μπορεί κάποιος να δει ολόκληρη την αψίδα του Γαλερίου στην οθόνη του» , μας λέει ο κ. Καρολίδης.

Η εφαρμογή αυτή επιτυγχάνει επίσης την εικονική σύνδεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης µε το Γαλεριανό Συγκρότημα, αλλά και την ίδια την πόλη. Έτσι, ο επισκέπτης του μουσείου, όταν βρίσκεται στον εκθεσιακό χώρο όπου παρουσιάζονται οι αρχαιότητες του Συγκροτήματος θα μπορεί να βλέπει στην οθόνη του κινητού του πληροφορίες που σχετίζονται με αυτά τα αντικείμενα, όπως τριδιάστατα μοντέλα τους που έχουν ψηφιοποιηθεί μέσω σάρωσης, αλλά και να παίζει παιχνίδια, όπως παζλ που χρησιμοποιούν τα ψηφιδωτά του Γαλεριανού Συκροτήματος. «Ο επισκέπτης θα περιεργάζεται το αντικείμενο σαν να το έχει στην παλάμη του χεριού του», υπογραμμίζει ο κ. Καρολίδης.

Παράλληλα, έχει σχεδιαστεί και μια εφαρμογή που επιτρέπει στον χρήστη να εμβυθιστεί στο Γαλεριανό Συγκρότημα με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας (VR). Υπάρχει ένας θάλαμος (booth) που φιλοξενεί ειδικό εξοπλισμό εικονικής πραγματικότητας (VR), με ένα κράνος-γυαλιά, μαζί με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή που τρέχει το λογισμικό. Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή ο επισκέπτης θα έχει την εμπειρία της επίσκεψης στο Γαλεριανό Συγκρότημα όπως αυτό ήταν στην αρχαιότητα και θα περιηγείται σαν ένας επισκέπτης που έχει ταξιδέψει στον χρόνο.  «Το εντυπωσιακό με την εφαρμογή VR είναι πως η δράση ξεκινάει από την αίθουσα του μουσείου όπου εκτίθενται τα αντικείμενα που βρέθηκαν στο Συγκρότημα. Καθώς η δράση εκτυλίσσεται, μοιάζει σαν κάποιος να τραβάει τον επισκέπτη μέσα στο αρχαίο Γαλερινό Συγκρότημα καθώς αυτός στέκεται μπροστά στα αυθεντικά εκθέματα του μνημείου», λέει ο κ. Καρολίδης.


 
Το σενάριο σχεδιάστηκε από αρχαιολόγους του Αρχαιολογικού Μουσείου αλλά και της Εφορείας Πόλης Θεσσαλονίκης και η εφαρμογή του VR υλοποιήθηκε από το ΕΚΕΤΑ. Στο πλαίσιο του έργου, η εφαρμογή δοκιμάστηκε πιλοτικά σε δείγμα πληθυσμού της πόλης για να βελτιωθούν επιμέρους σημεία της.

Το έργο περιλάμβανε επίσης και τη διοργάνωση επιδεικτικών εργαστηρίων (open-labs) σε συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ, που έφεραν σε επαφή το κοινό της Θεσσαλονίκης με καινοτόμες και μοντέρνες τεχνολογίες, όπως η τρισδιάστατη σάρωση και εκτύπωση, αλλά και η φωτογράφηση αρχαιοτήτων με ειδικές τεχνικές, καθώς και την εφαρμογή τους στην επιστήμη της συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης. Τα open-labs έγιναν στο Αρχαιολογικό Μουσείο, ενώ για την επίδειξη των ειδικών τεχνικών χρησιμοποιήθηκαν αρχαιότητες που βρέθηκαν στο Γαλεριανό Συγκρότημα.

Η εμπειρία

Το έργο e-ΣΚΑΠΑΝΗ ωθεί το κοινό να κάνει έναν περίπατο στο ιστορικό κέντρο της πόλης, ώστε να βιώσει τις εμπειρίες επαυξημένης πραγματικότητας στα μνημεία του Γαλεριανού  Συγκροτήµατος και στη συνέχεια να πορευθεί στο Μουσείο ώστε να εισέλθει στον εικονικό κόσμο του Γαλεριανού Συγκροτήµατος και να γίνει κοινωνός σε µία σειρά από γεγονότα της εποχής του Γαλέριου.

Έτσι,  καθώς ο επισκέπτης της πόλης τη Θεσσαλονίκης στέκεται στο πεζοδρόμιο του Κέντρου Ιστορίας της Θεσσαλονίκης στην Πλατεία Ιπποδρομίου και κοιτάζει προς τον βορρά, θα μπορεί να βλέπει το μεγαλύτερο μέρος του Ιπποδρόμου που δέσποζε στον συγκεκριμένο χώρο την εποχή του Γαλέριου να ζωντανεύει στην οθόνη του κινητού του μέσω της επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Στη συνέχεια, με την εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας (VR) στο Μουσείο, βιώνει μια σειρά από ιστορικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στα μνημεία του Συγκροτήµατος με τη βοήθεια της Τύχης της Θεσσαλονίκης και του  Ευτύχη, ενός στρατιώτη της ένδοξης Πέμπτης Μακεδονικής Λεγεώνας. Για παράδειγμα, η κατανόηση της σημασίας του Ιπποδρόμου, θα επιτευχθεί µέσω της αναπαράστασης μιας αρματοδρομίας που θα αναδεικνύει τον Ιππόδρομο ως ένα από τα πιο σημαντικά δημόσια οικοδομήματα της εποχής του.

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial