Κραυγή απόγνωσης από τους γονείς του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού.
Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους δεκάδες άνθρωποι, έχει ανοίξει μία τεράστια συζήτηση για τα ζητήματα ασφάλειας στη μετακίνηση. Ιδιαίτερα για θέματα μεταφοράς παιδιών και μαθητών, καθώς και για τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν.
Μία χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο τρόπος με τον οποίο μετακινούνται από και προς το σχολείο οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού. Ένα σχολείο που γονείς και μαθητές παλεύουν για την επίλυση πολύ σοβαρών ζητημάτων εδώ και πολλά χρόνια, χωρίς βέβαια να παίρνουν τις απαντήσεις που χρειάζονται και χωρίς να βλέπουν τα προβλήματα να λύνονται.
Το συγκεκριμένο Λύκειο στεγάζεται εδώ και χρόνια σε κτήριο που νοικιάζεται και βρίσκεται έξω από τα όρια της οικιστικής ζώνης, στα σύνορα με τον Δήμο Θέρμης. Στο συγκεκριμένο σχολείο φοιτούν 285 μαθητές και μαθήτριες από τις περιοχές της Περαίας, των Νέων Επιβατών και της Αγίας Τριάδας. Οι μαθητές αυτοί για να μεταβούν στο σχολείο ή να αποχωρήσουν από αυτό, χρειάζεται να διανύσουν μία μεγάλη απόσταση επτά και πλέον χιλιομέτρων στην πολυσύχναστη λεωφόρο Θεσσαλονίκης-Νέας Μηχανιώνας.
Όλα αυτά την ίδια στιγμή που η διαδρομή είναι ακατάλληλη για κάποιον πεζό. Πιο συγκεκριμένα, το σχολείο βρίσκεται μπροστά σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και χωρίς πεζοδρόμια. Όπως καταγγέλλουν οι γονείς και αποτυπώνουν οι φωτογραφίες, για να αποβιβαστεί ή να επιβιβαστεί κανείς σε κάποιο λεωφορείο χρειάζεται να βγει στον δρόμο.
Σε συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή (19/3), ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων έκανε γνωστό για ακόμα μία φορά το αίτημα του που δεν είναι άλλο από την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών από και προς το σχολείο, με τη διάθεση λεωφορείων, καθώς εγκυμονούνται σοβαροί κίνδυνοι με τον τρόπο που γίνεται σήμερα η μεταφορά, με τα υπερπλήρη πάντα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, όπου κατ΄ επανάληψη σημειώθηκαν τροχαία ατυχήματα, με θύματα κάποιες φορές μαθητές.
Όπως καταγγέλθηκε χθες από το Σύλλογο Γονέων, στις συνεχείς προειδοποιήσεις προς τους κάθε λογής αρμόδιους (Περιφέρεια, Δήμος Θερμαϊκού, Επιθεώρηση Εκπαίδευσης κ.α., “αυτοί αδυνατούν να αντιληφθούν την σοβαρότητα του προβλήματος ή κωφεύουν προκλητικά στην αγωνία των γονέων που βλέπουν πιθανότητα και νέου συμβάντος που θα απειλήσει την ασφάλεια των παιδιών τους.
Πρόσφατο, είναι το ατύχημα με την δημόσια συγκοινωνία των μαθητών του σχολείου , που συνέβη στις 7 Νοεμβρίου 2022, ενώ τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που είναι και το μοναδικό μέσο πρόσβασης στο 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού είναι τις περισσότερες φορές υπερπλήρη με άλλους επιβάτες και δεν τηρούνται τα θέματα ασφαλείας. Σε σχετική επιστολή τους αναφέρονται στο ατύχημα, το οποίο συνέβη με μαθητές του σχολείου την Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2022 όταν ο οδηγός του αστικού φρέναρε απότομα με αποτέλεσμα μαθητές που ήταν όρθιοι να πέσουν είτε πάνω σε άλλους είτε πάνω στο προστατευτικό προπέτασμα του οδηγού είτε στο δάπεδο του λεωφορείου, με αποτέλεσμα των τραυματισμό δεκάδων από αυτούς και την μετάβασή τους στο κέντρο υγείας Μηχανιώνας, όπου έλαβαν τις πρώτες βοήθειες.
Όπως γράφουν οι μαθητές με τη λήξη του ωραρίου του σχολείου συνωστίζονταν υπεράριθμοι όπως πάντα (λόγω ελλιπών δρομολογίων που απαιτούνται για την καθημερινή μετακίνηση 285 μαθητών) εντός του Λεωφορείου της δημόσιας συγκοινωνίας.
Ο ΟΣΕΘ απαντώντας με επιστολή χαρακτήρισε το περιστατικό της 7ης Νοεμβρίου, μεμονωμένη περίπτωση. Όπως αναφέρει «τέτοια περιστατικά αποτελούν μεμονωμένες περιπτώσεις οι οποίες προκαλούνται από τυχαία εμπόδια/περιστατικά που καλείται να αντιμετωπίσει οποιοσδήποτε οδηγός του εκάστοτε οχήματος κατά τη διάρκεια του δρομολογίου του και τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες».
Σημειώνεται ότι το Τμήμα Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης της γενικής διεύθυνσης ανάπτυξης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, στο οποίο απευθυνόταν η επιστολή, απευθύνθηκε με τη σειρά του στον ΟΣΕΘ ζητώντας τις απόψεις του επί του θέματος, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία οι μαθητές που κατοικούν σε αποστάσεις από 2.500 έως 5.000 μέτρα από τη σχολική μονάδα, είναι δικαιούχοι Ειδικών Μαθητικών Δελτίων και οι μαθητές που κατοικούν σε απόσταση μεγαλύτερη των 5.000 μέτρων, μπορούν να είναι δικαιούχοι δημόσιας σύμβασης εφόσον η μεταφορά τους είναι αδύνατη ή οικονομικά ασύμφορη μέσω δημόσιας συγκοινωνίας (δεδομένου ότι ίδια μέσα της Περιφέρειας ή του Δήμου δεν υπάρχουν).
Επίσης απέστειλε έγγραφο στην Υποδιεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας:
Απαντώντας στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων το Τμήμα Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης ενημερώνει ότι από το έγγραφο του Ο.Σ.Ε.Θ., προκύπτει ότι το 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού εξυπηρετείται από τις λεωφορειακές γραμμές Νο 72 και Νο 76, με ικανοποιητική συχνότητα, ήτοι, κάθε εννέα (9) λεπτά τις πρωινές ώρες και κάθε δέκα (10) λεπτά τις μεσημβρινές ώρες.
Σημειώνει, ότι σύμφωνα με την υπ ́αριθμ 50025/2018 ΚΥΑ, για τους μαθητές που υπάρχει δημόσια συγκοινωνία η οποία εξυπηρετεί τον τόπο κατοικίας τους προς το σχολείο που φοιτούν και αντίστροφα, επιλέγεται ως τρόπος μεταφοράς η δημόσια συγκοινωνία. Στην περίπτωση που αποφασιστεί έτερος τρόπος μεταφοράς, αυτός θα πρέπει να τεκμηριωθεί πλήρως ως προς την οικονομικότητα του (αρθρ. 2, παρ. 1). Για την περίπτωση του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού ενημερώνει ότι το κόστος μετακίνησης με δημόσια σύμβαση υπολογίζεται σε 15€/μήνα/μαθητή, ενώ το ελάχιστο κόστος ενός λεωφορείο χωρητικότητας 50 μαθητών υπολογίζεται σε 112,96 €/ημερησίως. Δηλαδή, το μηνιαίο κόστος μετακίνησης 50 μαθητών μέσω δημόσιας συγκοινωνίας υπολογίζεται σε 50*15=750€, ενώ το κόστος μετακίνησης 50 μαθητών μέσω δημόσιας σύμβασης υπολογίζεται σε 112,96*20=2.259,2 €.
Προς επίρρωση της δεσμευτικότητας της εν λόγω διάταξης για την Υπηρεσία μας, σας ενημερώνουμε ότι στις περιπτώσεις που ο νομοθέτης έκρινε αναγκαία τη μη εφαρμογή της, όπως στην ΚΥΑ 53173/22 ΦΕΚ 4294/Β/22, διατυπώνει ρητά την εξαίρεση, δηλαδή την κατά προτεραιότητα μεταφορά με δημόσια σύμβαση, «χωρίς την τήρηση της σειράς προτεραιότητας που τίθενται στην παρ. 1 του αρθρ. 2».
«Θέματα που άπτονται της ασφάλειας των μετακινήσεων με δημόσιες συγκοινωνίες, όπως αυτά που αναφέρονται ως άνω σχετικά έγραφα, από την προαναφερόμενη αλληλογραφία με τους αρμόδιους φορείς, προκύπτει ότι εμπίπτουν στην αρμοδιότητα άλλων φορέων και όχι της Υπηρεσίας μας», καταλήγει η επιστολή του Τμήματος Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης.
Το τμήμα συγκοινωνιακών έργων της Περιφέρειας, στη δική του επιστολή αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η επ. οδός Θεσσαλονίκης – Μηχανιώνας, όπου βρίσκεται το 1ου ΓΕ.Λ. Θερμαϊκού χαρακτηρίζεται ως επαρχιακή οδός Νο 27 και κατά κανόνα κατά μήκος των οδικών τμημάτων του επαρχιακού οδικού δικτύου δεν προβλέπεται η υποδομή και επιδομή για την εξυπηρέτηση μετακινήσεων που απαιτούν ανθρώπινη ενέργεια (ποδήλατο ή πεζή) καθόσον οι μετακινήσεις είναι κυρίως υπερτοπικές (δηλαδή μετακινήσεις μεγάλου μήκους και με μεγάλες ταχύτητες), και οι περιορισμένες πιστώσεις που εγκρίνονται αποσκοπούν αποκλειστικά στη συντήρηση της οδού λόγω αρμοδιότητας και όχι στη μετατροπή της σε «αστική».
«Τα τελευταία χρόνια λόγω της ταχείας οικοδομικής ανάπτυξης (εκτός σχεδίου δόμηση) παραπλεύρως του επαρχιακού Οδικού Δικτύου και της επέκτασης των δήμων (επεκτάσεις σχεδίου πόλεων), έχουν δημιουργηθεί ποικίλα προβλήματα. Κατά συνέπεια ο χαρακτήρας των επαρχιακών οδών στο σύνολο τους και ειδικότερα της 27ης επαρχιακής οδού πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες προκειμένου να εξασφαλίζεται η ομαλή διέλευση των αυτοκίνητων, λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια των πεζών. Η έντονη οικιστική και επιχειρηματική δραστηριότητα που παρουσιάζει η περιοχή καθιστά αναγκαία την υλοποίηση έργων υποδομής για την ασφαλή μετακίνηση πεζών και οχημάτων, διαδικασία που όμως απαιτεί την κινητοποίηση του Δήμου λόγω αρμοδιότητας», επισημαίνει στη σχετική επιστολή, η οποία καταλήγει ως εξής: «Αντιλαμβανόμενοι την ανησυχία και την αγωνία των πολιτών για την οδό που χρησιμοποιούν καθημερινά, είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις – μελέτες από πλευράς του οικείου Δήμου Θερμαϊκού, στον οποίο κοινοποιείται η σχετική επιστολή, σχετικά με επεμβάσεις στην υποδομή και επιδομή της επαρχιακής οδού».
Πηγή: parallaximag.gr