Την ώρα που η διοίκηση Ζέρβα ετοιμάζει τους όρους του νέου διαγωνισμού, η αντιπολίτευση ζητάει ενδελεχή ενημέρωση και συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο
Τις διαδικασίες για την εύρεση νέας εταιρείας η οποία θα αναλάβει τη διαχείριση του ελεγχόμενου συστήματος στάθμευσης για τα επόμενα πέντε χρόνια έχει ξεκινήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης έχοντας ως αντίπαλο τον χρόνο, δεδομένου ότι στις 14 Σεπτεμβρίου, λίγες ημέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές, λήγει η ισχύουσα σύμβαση.
Ο δήμος έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε διεθνή ανοιχτό διαγωνισμό, καθώς πρόκειται για έργο δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Η διακήρυξη του 2017 για το υφιστάμενο σύστημα είχε προϋπολογιστεί στα 34,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και τον Μάρτιο του ίδιου έτους υπεγράφη σύμβαση έναντι 21,4 εκατ. ευρώ μαζί με ΦΠΑ 24%.
Τελικά όμως κατά την πενταετία εφαρμογής του, 13/11/2017-31/12/2022, τα έσοδα ανήλθαν σε 18,1 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 9,18 εκατ. κατευθύνθηκαν στον δήμο και τα 9 εκατ. στον ανάδοχο.
Βέβαια, ο δήμος οφείλει να καταβάλλει τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στα 9 εκατ. του αναδόχου, ήτοι 2,1 εκατ. ευρώ. Στα υπέρ του συστήματος καταγράφεται το γεγονός ότι όλα τα έσοδα από τα πρόστιμα για τις παραβάσεις στις θέσεις κατοίκων και επισκεπτών καταλήγουν ατόφια στον δήμο.
Ο νέος εργολάβος
Ο νέος διαγωνισμός γίνεται καθώς οι υπηρεσίες του δήμου αδυνατούν να διαχειριστούν το σύστημα λόγω της πολυπλοκότητάς του και εξαιτίας της έλλειψης ειδικοτήτων στο δυναμικό του, αποκαλύπτει στη «ΜτΚ» ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος για θέματα Δημοτικής Αστυνομίας, Δημήτρης Δαγκλής.
Αυτό που θα ζητήσει ο δήμος από τον νέο εργολάβο είναι να παραδώσει ένα σύστημα με τα ίδια ή περισσότερα τεχνικά χαρακτηριστικά. Υπό αυτό το πρίσμα ο δήμος απευθύνθηκε στο Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, το οποίο συνέταξε τεχνική μελέτη και την παρέδωσε στον δήμο στις 30 Δεκεμβρίου.
Στο πλαίσιο της μελέτης συντάχθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο μπορούσαν να συμπληρώσουν οι πολίτες. Η εν λόγω τεχνική έκθεση θα συμπεριληφθεί στη διακήρυξη του διαγωνισμού που θα βγει στον «αέρα» στο τέλος του Φεβρουαρίου, αναφέρει ο κ. Δαγκλής. Επίσης, λαμβάνονται «σοβαρά υπ’ όψιν» οι παρατηρήσεις που είχαν γίνει από το Ελεγκτικό Συνέδριο το 2017, πριν την υπογραφή της πρώτης σύμβασης επί διοίκησης Μπουτάρη.
«Έχουμε λάβει τα πάντα υπ’ όψιν όσον αφορά τη νομοθεσία. Δεν θα υπάρχει ψήγμα που να μπορεί κάποιος να πιαστεί. Είναι όλα διαυγή», ενώ η μελέτη του ΙΜΕΤ θα περιληφθεί στη διακήρυξη, όπως ακριβώς την παρέλαβε ο δήμος, διατείνεται ο κ. Δαγκλής.
Σημειώνει, δε, ότι το περιεχόμενο της μελέτης του ΙΜΕΤ θα δημοσιοποιηθεί με τη διακήρυξη και όχι νωρίτερα, διότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να δώσει προβάδισμα σε μία ενδιαφερόμενη εταιρεία.
Οι επιδιώξεις για το νέο σύστημα
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» τόσο από τον δήμο όσο και από το ΙΜΕΤ, η μελέτη έχει αναλύσει τα στοιχεία λειτουργίας της τελευταίας πενταετίας, εξάγοντας συμπεράσματα για την επάρκεια του αριθμού των θέσεων, για τις περιοχές όπου το σύστημα λειτούργησε περισσότερο, καθώς επίσης και για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι χρήστες του συστήματος, κυρίως ως προς την πληρωμή του αντιτίμου.
Επίσης, στο νέο σύστημα ο δήμος θέλει να αξιοποιήσει κάθε δυνατή τεχνολογία αιχμής για να έχει πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε δεδομένα τα οποία θα μπορεί να τα ομαδοποιεί και να τα επεξεργάζεται κατά βούληση, ώστε να αναλαμβάνει δράσεις κυκλοφοριακού χαρακτήρα.
Εξάλλου, η αρχική σύμβαση προέβλεπε, ότι 130 δημοτικοί αστυνομικοί θα απασχολούνται μόνο στην επιτήρηση του συστήματος, παρότι η δημοτική αστυνομία διαθέτει σήμερα μόλις 74 υπαλλήλους. Στη νέα σύμβαση αυτή η σχέση θα είναι δυναμική, διαβεβαιώνουν πηγές της «ΜτΚ».
Σε ό,τι αφορά το κόστος για τον δήμο η νέα σύμβαση θα ανέλθει, περίπου, στα 20-21 εκατομμύρια ευρώ συν ΦΠΑ και ταυτόχρονα επιδιώκεται να εξασφαλιστούν μεγαλύτερα ποσοστά για τον δήμο, καθώς σήμερα λαμβάνει το 50,5% των εσόδων και ο ανάδοχος το 49,5%. Από την άλλη, η χρέωση για τους χρήστες θα παραμείνει στο 1,7 ευρώ ανά ώρα.
Παράλληλα, πηγές της «ΜτΚ» από τη διοίκηση του δήμου αποκαλύπτουν, ότι στη διακήρυξη του νέου διαγωνισμού δεν θα προβλέπονται θέσεις στάθμευσης για την πλατεία Ελευθερίας. Η διοίκηση «έχει δεσμευτεί ότι θα γίνει πάρκο μνήμης» και το σημερινό καθεστώς στάθμευσης είναι προσωρινό, επιμένουν οι ίδιες πηγές, αν και βέβαια το έργο της ανάπλασης παραμένει «παγωμένο» από το 2019.
Για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός πριν τη ΔΕΘ και τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ο δήμος έχει θέσει το εξής χρονοδιάγραμμα:
- Ανάρτηση της διακήρυξης του διαγωνισμού για 40 ημέρες
- Σε 20 ημέρες μία πενταμελής επιτροπή θα εξετάσει τα δικαιολογητικά των υποψηφίων.
- Σε 30 ημέρες θα βγουν τα πρακτικά κατακύρωσης από την Οικονομική Επιτροπή και όλα τα έγγραφα θα σταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Κηρύσσεται ο ανάδοχος, ο οποίος θα επιλεχθεί με βάση την οικονομική προσφορά του και τις βελτιώσεις που θα προτείνει για το σύστημα. Έπειτα, σε 15 ημέρες πρέπει να αναλάβει τη λειτουργία του.
Ενημέρωση και συζήτηση ζητάει η αντιπολίτευση
Τον ρεαλισμό του παραπάνω χρονοδιαγράμματος αμφισβητεί ο Βασίλης Γάκης, επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα».
«Αν θέλουμε να αναδειχθεί νέος πλειοδότης θα πρέπει ο διαγωνισμός να λήξει με όλη του τη διαδικασία μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου, χωρίς τις ενστάσεις. Αυτό σημαίνει ότι όποια εταιρεία θέλει να λάβει μέρος στον διαγωνισμό, θα πρέπει να ετοιμάσει τον φάκελό της σε διάστημα 3-4 μηνών. Πώς είναι δυνατόν να ενημερωθούν, να συγκεντρώσουν τα δικαιολογητικά που απαιτεί ο νόμος και να υποβάλουν την οικονομοτεχνική πρόταση;», διερωτάται ο κ. Γάκης.
Ακόμα, θέτει το ερώτημα εάν έχουν γίνει κυκλοφοριακές μελέτες για τη συνύπαρξη του συστήματος με το μετρό και κατά πόσον χρειάζεται να επικαιροποιηθεί το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του δήμου.
«Δεν πρέπει να ενημερωθεί το Δημοτικό Συμβούλιο για τη μελέτη που έκανε το ΙΜΕΤ; Ποια είναι τα έσοδα του δήμου, πόσες ανθρωποώρες διαθέσαμε το δικό μας ανθρώπινο δυναμικό για τη λειτουργία του μέτρου;», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γάκης.
«Είναι εντελώς απαραίτητη μία αξιολόγηση των θετικών και αρνητικών στοιχείων και των κενών που προέκυψαν από την εφαρμογή της πρώτης περιόδου», σημειώνει από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», Σπύρος Βούγιας.
Οι αναλογίες στη χορήγηση των θέσεων στάθμευσης ανάμεσα στους κατοίκους και στους επισκέπτες «είναι περίεργες και όχι τεκμηριωμένες. Θα μπορούσε να γίνει μία διόρθωση», υπέρ των κατοίκων, παρατηρεί ο κ. Βούγιας.
Τέλος, επισημαίνει ότι το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αποτελεί συγκοινωνιακό εργαλείο και όχι οικονομικό, όπως αντιμετωπίζεται από τις διοικήσεις του δήμου από το 2017 μέχρι σήμερα.
Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης για έλλειψη ενημέρωσης, ο κ. Δαγκλής απαντά ότι τα οικονομικά δεδομένα της ισχύουσας σύμβασης αποστέλλονται κάθε χρόνο στους δημοτικούς συμβούλους και επιπλέον ο ίδιος έχει απευθύνει πρόσκληση προς όλες τις παρατάξεις να τα παραλάβουν από το γραφείο του, χωρίς όμως να έχει υπάρξει ανταπόκριση, όπως λέει.
Πηγή: makthes.gr