Μετρό Θεσσαλονίκης, από τον Ερνέστ Εμπράρ στην…τρύπα του Κούβελα! Μια φορά και έναν καιρό το μακρινό 1918, ο Τομ Μόουσον και ο Ερνέστ Εμπράρ, κατά τη διάρκεια του επανασχεδιασμού της πόλης μετά την πυρκαγιά του 1917, έκαναν τις πρώτες προτάσεις για ένα υπόγειο σύστημα σιδηροδρόμων για την Θεσσαλονίκη. Ο σκοπός ήταν να είναι εφικτή η εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της πόλης , το Βαρδάρη προς τα τότε περίχωρα Η βασική ιστορία και δράση, όμως, αυτού του παραμυθιού ξεκινά το 1976 με πατέρα της ιδέας τον Κωνσταντίνο Πυλαρινό , ο οποίος ως νομάρχης είχε καταφέρει να εντάξει την ιδέα στον προϋπολογισμό του έτους με το κωδικό όνομα , που όλοι γνωρίζουμε πια : Μετρό Θεσσαλονίκης.
Τότε που άρχισαν όλα…
Η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της τριετίας 1986-1989, κατά τη διάρκεια της δημαρχίας του Σωτήρη Κούβελα. Αυτή η προσπάθεια προέβλεπε τον κατασκευή του μετρό κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατία, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας. Το έργο ξεκίνησε, πολύ ελπιδοφόρα και δυναμικά, με την εκσκαφή του εδάφους και την κατασκευή σήραγγας με χρήση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Ωστόσο, η κατασκευή εξελίχθηκε αργά και δυσκολεύτηκε να χρηματοδοτηθεί. Το πρώτο τμήμα του μετρό μήκους 650 μέτρων ξεκίνησε κατασκευή, αλλά η πρόοδος ήταν αργή.
Δεν άργησε ,όμως, να έρθει πάλι αφορμή για να ναυαγήσει και αυτή η προσπάθεια. Λόγω των οικονομικών δυσκολιών και της έλλειψης χρηματοδότησης, ο Δήμαρχος ανέθεσε την χρηματοδότηση του έργου στη νεοσύστατη, τότε, Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100. Ωστόσο, αυτή η προσπάθεια δεν είχε επιτυχία στην απόκτηση των απαιτούμενων πόρων για την ολοκλήρωση του έργου.
Στη συνέχεια, ο νέος σχεδιασμός για το μετρό στη Θεσσαλονίκη αποφάσισε την ακύρωση του προηγούμενου σχεδίου, και το έργο που είχε ξεκινήσει ονομάστηκε “τρύπα του Κούβελα”. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης αναφέρει αυτήν την περίοδο ως απλό “σχεδιασμό του μετρό”, υπονοώντας ότι το έργο δεν είχε πραγματική πρόοδο προς την ολοκλήρωσή του και δεν ήταν εφικτό υπό τις δεδομένες συνθήκες. Αυτό το σχέδιο για το μετρό της Θεσσαλονίκης ακυρώθηκε, και η κατασκευή του πραγματικού μετρό στην πόλη άρχισε αργότερα με νέο σχεδιασμό και χρηματοδότηση.
Ας δούμε τί είναι ή τι θα είναι, τι σημαίνει γενικώς Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στη χώρα μας, μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ.
Η ολοκλήρωσή του, όταν γίνει, θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών. Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στης περιοχή της Πυλαίας. Προβλέπεται να έχει 18 υπέρ-αυτόματους driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Στις μέρες μας, μετά από πολλά χρόνια που ταλαιπωρεί την πόλη και τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης τα αρνητικά είναι πολλά. ο λαός της Θεσσαλονίκης είναι εξοργισμένος ,απηυδισμένος εξαιτίας των αιώνιων ανοιχτών έργων, λακκουβιών της πόλης. Τα μαγαζιά κατά μήκος της Εγνατίας και ειδικά στην περιοχή του Βαρδάρη κλείνουν διότι ο κόσμος δεν τα επισκέπτεται. Η μετακίνηση στους προαναφερθέντες δρόμους έχει μετατραπεί σε πεδίο μάχης. Το πλάτος της λεωφόρου Εγνατίας έχει μειωθεί εξαιτίας των έργων με αποτέλεσμα τα Ι.Χ. , αστικά λεωφορεία του Ο.Α.Σ.Θ., μηχανάκια και πεζοί να πρέπει να επικοινωνήσουν σε μια άγνωστη γλώσσα και να καταφέρουν να συνεννοηθούν για τη διέλευση όλων. Άθλος!
Επίσης, η εικόνα της πόλης, της πανέμορφης νύμφης του Θερμαϊκού πότε όμορφη και τουριστική δεν είναι της τελευταίες τουλάχιστον 2 δεκαετίες! Στους πιο πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου όσο και γύρω από τα αρχαίο κέντρο κυριαρχούν λακκούβες και σκαλωσιές χαλώντας την ομορφιά του τοπίου. Μήπως να μετατρέψουμε το Μετρό Θεσσαλονίκης σε αξιοθέατο;! Εξάλλου πιο πολύ για αφηρημένη ιδέα μοιάζει παρά ως πολλά υποσχόμενο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών.
Σύμφωνα, όμως με κάποιους το παραμύθι με όνομα «Μετρό Θεσσαλονίκης» τείνει να φτάνει προς το τέλος του! Φήμες λένε ότι στα μέσα του 2023 θα τεθεί σε λειτουργεία και θα ακουστούν στις ράγες οι μηχανές των πρώτων συρμών.
Εδώ θα είμαστε και θα δούμε…