Με την πολυαναμενόμενη ταινία «Ναπολέων» του Ρίντλεϊ Σκοτ ξεκινά η νέα κινηματογραφική εβδομάδα. Ωστόσο, η τελευταία ταινία της Disney, «Ευχή», έχει το πολυπληθές κοινό της και μάλλον δύσκολα θα χάσει την πρωτιά στα εισιτήρια από το «Ναπολέων».

Απ’ τις υπόλοιπες πέντε ταινίες του επταήμερου, ξεχωρίζει το δράμα «Με τα Μάτια της Ντάλβα», ενώ δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η περιπέτεια «Ο Δρόμος της Εξιλέωσης», λόγω της – ολιγόλεπτης – συμμετοχής του Μελ Γκίμπσον.

Ναπολέων

Δραματική περιπέτεια εποχής, αμερικάνικης και βρετανικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ρίντλεϊ Σκοτ, με τους Χοακίν Φίνιξ, Βανέσα Κέρμπι, Εντουάρ Φιλιπονέ, Ταχάρ Ραχίμ, Γιουσέφ Κερκούρ κα.=

Στην ταινία ο Ρίντλεϊ Σκοτ αποφεύγει τις πολλές πολιτικές αναφορές και τις ιδεολογικές διαμάχες ή τα γεωστρατηγικά παιχνίδια που παίζονταν εκείνη την εποχή στις βασιλικές αυλές. Ηταινία ξεκινά με την Μαρία Αντουανέτα να οδεύει στην γκιλοτίνα, θαρραλέα και περιφρονητικά προς τον επαναστατημένο λαό, κάτι που γοητεύει τον – ακόμα άσημο αξιωματικό – Ναπολέοντα. Επικριτές της ταινίας αναφέρουν πως παρουσιάζει τους ηγέτες της γαλλικής επανάστασης, στα όρια της καρικατούρας, ως διψασμένους αγροίκους για εξουσία.

Ο Σκοτ, πάντως, αναδεικνύει την στρατιωτική ιδιοφυΐα του Ναπολέοντα, αλλά και τα βαθιά συμπλέγματα του χαρακτήρα του, και βεβαίως το πόσο τον επηρεάζει η Ιωσηφίνα στην πορεία του μέχρι να φτάσει στην κορυφή, αλλά και στην πτώση του, όταν την εγκαταλείπει, παρότι παραμένει το πάθος του για πάντα, για να αποκτήσει διάδοχο από την Μαρία Λουίζα της Αυστρίας.

Η Ιωσηφίνα, γοητευτική, σαγηνευτική και οξυδερκής, βασανισμένη στα νιάτα της, παραμένει μία ανεξερεύνητη προσωπικότητα, μια καλλονή που επηρεάζει τις αποφάσεις του Ναπολέοντα και περισσότερο το πεπρωμένο του. Όλα τα άλλα πρόσωπα της ιστορίας απλώς περνούν από το πανί ως θολές φιγούρες, ξεχωρίζοντας τον Ουέλινγκτον, προφανώς θέλοντας να τιμήσει ο Σκοτ τον Άγγλο συμπατριώτη του.

Στα υπέρ της ταινίας ορισμένα χιουμοριστικά διαλείμματα, η πολυαναμενόμενη κινηματογράφηση της μάχης του Άουστερλιτς και ειδικά με τα υπέροχα πλάνα της βύθισης στρατιωτών και αλόγων στον ποταμό Λίτοβα, τον οποίο βομβάρδισε ο Γάλος στρατηλάτης για να σπάσει η παγωμένη επιφάνεια του και να καταπιεί τους αντιπάλους του, καθώς και η κατάληψη της Μόσχας και το κάψιμο της πόλης από τους ίδιους τους Ρώσους. 

Επίσης επικριτές αναφέρουν ως αρνητική την επιλογή του Σκοτ και του διευθυντή φωτογραφίας Ντάριους Βόλσκι να χρησιμοποιούν μονίμως γαλάζια ή απαλά κίτρινα φίλτρα, την εξαφάνιση του ήλιου, των κοντράστ και το άνοιγμα της χρωματικής παλέτας.

Ωστόσο, οι θαυμαστές του Χοακίν Φίνιξ, δεν θα απογοητευτούν, καθώς ο σημαντικός ηθοποιός θα αγνοήσει τα στερεότυπα για τον Ναπολέοντα. Θα φτιάξει λίγο πολύ ένα δικό του ήρωα, θα σπάσει τη μονοτονία ενός μεγαλομανούς και ουκ ολίγες φορές θα υπονομεύσει το μεγαλείο του, θα αναδείξει την εύθραυστη ψυχοσύνθεσή του και την ευαλωτότητα του χαρακτήρα του, χωρίς να υποβαθμίζει τις στρατηγικές του ικανότητες. Εξαιρετική και η Βανέσα Κέρμπι ως Ιωσηφίνα.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η περιπετειώδης διαδρομή του Κορσικανού οραματιστή στρατηλάτη ως τον αυτοκρατορικό θρόνο, που παρά τους ιδιοφυείς και περίτεχνους πολιτικούς του ελιγμούς θα πληρώσει ακριβό τίμημα, ενώ θα τον σημαδέψει και ο εκρηκτικός όσο και τραγικός έρωτάς του για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρνέ.

Με τα Μάτια της Ντάλβα

(“Dalva”) Δραματική ταινία, βελγικής και γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Εμανουέλ Νικό, με τους Αλέξις Μανέντι, Ζέλντα Σαμσόν, Φαντά Γκιρασί κα.

Συμπαθητικό και αρκετά ενδιαφέρον δράμα ενηλικίωσης, από την πρωτοεμφανιζόμενη με μεγάλου μήκους ταινία, Εμανουέλ Νικό, που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες και κέρδισε το Βραβείο FIPRESCI, για το τμήμα 15νθήμερο Σκηνοθετών.

Με διεισδυτική ματιά και σαφή άποψη για το πρόβλημα της παιδικής κακοποίησης, όχι όμως από την πλευρά των ενηλίκων ή τη μονοδιάστατη οπτική της προβολής ενός τέρατος που βρίσκει τον χώρο να ικανοποιήσει τις ανώμαλες ορέξεις του, η Νικό θα διηγηθεί την ιστορία της.

Την περιπέτεια ενός 12χρονου κοριτσιού, που έχει «μάθει» να συμπεριφέρεται σαν ολοκληρωμένη γυναίκα. Κάτι που είναι αποτέλεσμα της χειριστικής τακτικής ενός πατέρα, για τον οποίο το παιδί-θύμα τρέφει αισθήματα, νομίζει ότι η συμπεριφορά του είναι φυσιολογική και πηγάζει από αγάπη. Τόσο που δεν μπορεί να καταλάβει τους λόγους που βρίσκεται στο δικαστήριο και πιστεύει ότι όλα οφείλονται σε ένα λάθος. Κάτι που θα αντιληφθεί ένας κοινωνικός λειτουργός και θα αναλάβει τη φροντίδα της, αλλά και να την βοηθήσει να κατανοήσει ότι είναι ακόμη παιδί.

Η Νικό, άκουσε, έψαξε και μελέτησε αρκετές περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών. Αιχμηρή προσέγγιση, ενός προβλήματος, που δείχνει να έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. 

Η ταινία, μπορεί να έχει ορισμένες αδυναμίες και κυρίως με την τάση ενός υφέρποντα διδακτισμού, αλλά τελικώς βρίσκει στόχο, διατηρώντας την ευαισθησία και την απαραίτητη ευγένεια, οδηγώντας στην επούλωση των παιδικών τραυμάτων και δίνει ένα πρώτο εισιτήριο, για την επόμενη δουλειά της σκηνοθέτιδας, η οποία άφησε αρκετές υποσχέσεις για το μέλλον.

Θεαματική η μικρή Ζέλντα Σαμσόν, σε έναν απαιτητικό ρόλο, καλοί και κάποιοι άλλοι πιτσιρικάδες, που κερδίζουν τις εντυπώσεις απ’ τους επαγγελματίες του καστ.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Όταν η αστυνομία εισβάλλει απότομα στο σπίτι της Ντάλβα για να τη μεταφέρει σε μια μονάδα ανάδοχης φροντίδας, εκείνη αρχίζει σιγά σιγά να συνειδητοποιεί πως αντιλαμβανόταν διαφορετικά την αγάπη τους με τον πατέρα της. Με τη βοήθεια της νέας της συγκατοίκου και μιας κοινωνική λειτουργού, η Ντάλβα θα μάθει πώς να είναι και πάλι παιδί.

Ο Δρόμος της Εξιλέωσης

(“Desperation Road”) Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ναντίν Κρόκερ, με τους Γκάρετ Χέντλουντ, Γουίλα Φιτζέραλντ, Ράιαν Χαρστ, Μελ Γκίμπσον, Γούντι Μακλέιν κα.

Μια σοβαροφανής περιπέτεια, καθώς η Κρόκερ τη συνδυάζει άνισα με τα προσωπικά δράματα των ηρώων της, θέλοντας να ρίξει και μια φευγαλέα κοινωνική ματιά σε θέματα, με διαλυμένες οικογένειες, αστυνομική αυθαιρεσία, παιδιά χωρίς πατέρα ή με κακοποιητικό πατέρα κλπ, ενώ υπάρχει και η σύμπτωση που ενώνει τις ιστορίες των δυο ηρώων της. Την ιστορία ενός νεαρού που βγαίνει έπειτα από επτά χρόνια στη φυλακή, για ένα φόνο εξ αμελείας, αλλά τα αδέλφια του νεαρού θύματος ζητούν εκδίκηση και μιας νεαρής μητέρας, που θα τη βιάσει ένας αστυνομικός, εκείνη θα τον σκοτώσει και θα βρει τη συμπαράσταση από τον μόλις αποφυλακισμένο, έπειτα από ένα περίεργο παιχνίδι της τύχης.

Ορισμένοι την κατακρίνουν λέγοντας πως οι σκηνές δράσης είναι περιορισμένες, αποσπασματικές, χωρίς ένταση και άτσαλα ενταγμένες στο δράμα, το οποίο έχει ένα ενδιαφέρον, αλλά πολλές φορές πλατειάζει, καθώς το σενάριο είναι αρκούντως ρηχό και προχειρογραμμένο.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μετά από την επταετή του φυλάκιση για φόνο, ο Ράσελ πιστεύει ότι έχει εξοφλήσει το χρέος του απέναντι στην κοινωνία, αλλά τα αδέλφια του νεαρού άντρα που δολοφονήθηκε δεν έχουν την ίδια άποψη. Περιμένουν τη στιγμή που θα αποφυλακιστεί, διψασμένοι για αίμα και εκδίκηση. Εκεί κοντά, η Μέιμπεν και η μικρή της κόρη ζουν το δικό τους εφιάλτη, καθώς θα βρεθούν μπλεγμένες με τη δολοφονία ενός σερίφη. Όταν ο Ράσελ καταφθάνει στο σημείο, τα μάτια του νόμου δεν μπορούν παρά να στραφούν σε εκείνον.

Κόκκινος Ουρανός

(“Afire”) Αισθηματικό δράμα, γερμανικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Κρίστιαν Πέτζολντ, με τους Τόμας Σούμπερτ, Πόλα Μπέερ, Λάνγκστον Ουίμπελ, Ματίας Μπραντ κα.

Σε ένα μικρό απομονωμένο εξοχικό σπίτι στη Βαλτική, τέσσερις νέοι συναντιούνται ενώ σε κοντινό δάσος μαίνεται μία μεγάλη πυρκαγιά. Οι διαφορετικοί χαρακτήρες τους και τα συναισθήματά τους θα προκαλέσουν μία υποβόσκουσα ένταση, καθώς ένας απ’ αυτούς, ένας νεόκοπος συγγραφέας, βγάζει όλα του τα ελαττώματα εξαιτίας της ανασφάλειάς του, αλλά και του κρυμμένου πόθου του για μία κοπέλα που γνωρίζει εκεί.

Η ανασφάλεια του νεαρού συγγραφέα θα μετατραπεί σε υπαρξιακό πρόβλημα, η αβεβαιότητα για το ταλέντο του, που εντείνεται από την απόρριψη τού υπό έκδοση βιβλίου του από την κοπέλα που έχει ερωτευθεί, θα τον κάνει εκνευριστικά επιθετικό, έναν τύπο απ’ αυτούς που δεν θες στην παρέα σου. Ένας χαρακτήρας αντιπαθητικός, που συμπαρασύρει και όλο το πρώτο μέρος της ταινίας, μέχρι να αρχίσει να θερμαίνεται η ιστορία, από την πυρκαγιά που πλησιάζει επικίνδυνα στον τόπο του δράματος. Και με την εμφάνιση ακόμη δυο χαρακτήρων που θα ενώσουν το άτυχο πρώτο μέρος με το δημιουργικό δεύτερο κομμάτι, βάζοντας στις ράγες την αφήγηση τού Πέτζολντ, ο οποίος αναδεικνύει τις αιτίες και το βάθος των ιδεών του, φωτίζει τα ειλικρινά συναισθήματά του, καταφέρνει να μεταδώσει τη συγκίνηση, που επιζητά πάση θυσία.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ένα μικρό εξοχικό σπίτι στη Βαλτική Θάλασσα. Οι μέρες είναι ζεστές και δεν έχει βρέξει εδώ και εβδομάδες. Τέσσερις νέοι συναντιούνται, παλιοί και νέοι φίλοι. Το δάσος που τους περιβάλλει παίρνει φωτιά, όπως τα συναισθήματα τους.

Πράσινα Σύνορα

(“Green Border”) Δραματική ταινία, πολωνικής και διεθνούς συμπαραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ανιέσκα Χόλαντ, με τους Τόμας Βλόσοκ, Τζαλάλ αλ Τάουιλ, Μάγια Οστασέφσκα, Μοχάμαντ αλ Ράσι, Τζασμίνα Πόλακ κα.

Ακόμη ένα δράμα για το προσφυγικό ζήτημα, που έχει δημιουργήσει μεγάλο θόρυβο, αφού η πολωνική κυβέρνηση το σύγκρινε με τη ναζιστική προπαγάνδα, πλήθη δημιούργησαν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και μια αντιπαράθεση που δεν αφορά μόνο την Πολωνία. Το τελευταίο φιλμ της Ανιέσκα Χόλαντ, γυρισμένο σε ασπρόμαυρο, παραπέμποντας σε ντοκιμαντέρ από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και δομημένο σε κεφάλαια, που παρακολουθεί μια οικογένεια Σύρων προσφύγων, ένα συνοριοφύλακα και μια ομάδα ακτιβιστών, που βοηθούν τους πρόσφυγες στα δασώδη σύνορα Πολωνίας – Λευκορωσίας, μιλά για ένα υπαρκτό πρόβλημα, που το βάθος του φτάνει στα θεμέλια της ανθρωπιάς. 

Η Χόλαντ, θα αναδείξει ένα μέρος της αλήθειας, αλλά θα αφήσει ανέπαφα τα νήματα που συνθέτουν το κουβάρι ευθυνών και σύνθεσης του προβλήματος και θα επιβάλει ορισμένες φορές τη συγκινητική φόρτιση του θεατή. 

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Στα βαλτώδη δάση που σχηματίζουν το λεγόμενο «πράσινο σύνορο» μεταξύ Λευκορωσίας και Πολωνίας, πρόσφυγες που αναζητούν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη βρίσκονται παγιδευμένοι στη γεωπολιτική κρίση που έχει κατασκευάσει η προπαγάνδα του λευκορώσου δικτάτορα Αλεξάντερ Λουκασένκο. Εκεί, σαν πιόνια σε έναν αόρατο πόλεμο, θα συγκρουστούν οι ζωές μιας οικογένειας σύριων προσφύγων, μιας βρετανίδας ακτιβίστριας και ενός νεαρού συνοριοφύλακα.

Ευχή

(“Wish”) Συμπληρώνοντας 100 χρόνια ζωής, η Disney το γιορτάζει και μαζί της το παιδικό κοινό, με την τελευταία ταινία κινουμένων σχεδίων, σε σκηνοθεσία του έμπειρου Κρις Μπακ («Ψυχρά και Ανάποδα») και της Φον Βερασνθόρν, αλλά και όλων των όπλων που διαθέτει το στούντιο. Ένα ψηφιακό animation, που παραπέμπει, ωστόσο, σε σχέδια στο χέρι, θέλοντας οι ιθύνοντες της Disney να τιμήσουν την ιστορία της, να δώσουν μια δόση νοσταλγίας και να γοητέψουν για μια ακόμη φορά το παιδικό αλλά και ενήλικο κοινό.

Το στόρι, αφορά μία 17χρονη, την Άσα, που βρίσκει μια κοσμική μπάλα η οποία διαθέτει απεριόριστη ενέργεια. Έτσι, μία ευχή της Άσα θα προκαλέσει την αντίδραση του βασιλιά Μαγκνίφικο, ενός ναρκισσιστή κακόψυχου που διαθέτει μαγικές ικανότητες και απειλεί όσους δεν υπακούν τις εντολές του. Φροντισμένη παραγωγή, πιασάρικα τραγουδάκια, μηνύματα για το γυναικείο θάρρος και την ενσυναίσθηση, ωραία απαλά χρώματα, αλλά όχι και τόσο κοντά στη μαγεία, που μας είχε συνηθίσει η Disney, οι παραγωγοί της οποίας προτιμούν την ανακύκλωση των πετυχημένων συνταγών και την αυτοαναφορικότητα από ένα τολμηρό παραμύθι που θα εξάψει τη φαντασία των μικρών μας φίλων. Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά.

Ο Πυρετός του Πετρόφ

(“Petrov’s Flu”) Ρώσικό αλληγορικό δράμα, από το μακρινό 2021, μετά απ’ όσα έχουν συμβεί, του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, ενός ατίθασου δημιουργού, που εξαπολύει δριμεία κριτική στο καθεστώς Πούτιν. Ο Σερεμπρένικοφ («Ο Πιστός», «Η Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι») φτιάχνει ένα εμπύρετο οδοιπορικό στη μετασοβιετική Ρωσία, τοποθετώντας τον ήρωά του, έναν σχεδιαστή κόμικ, σε μια περίοδο επιδημίας γρίπης, να μπαίνει στο στόχαστρο των αρχών και η γυναίκα του να αποκτά χαρακτηριστικά μανιακής σούπερ ηρωίδας.

Μια ιστορία, που κινείται μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, έχει το ενδιαφέρον της, αλλά ελαφρώς χαοτική και ορισμένες φορές δείχνει αμήχανη. Παίζουν οι Σεμιόν Σερζίν, Τσουλπάν Χαμάτοβα, Γιούρι Κολοκόλνικοφ, Ιβάν Ντορν κα.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

Πηγή: newsit.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial