Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα επόμενα χρόνια – Τι ρόλο θα έχουν στο συγκοινωνιακό έργο ο ΟΑΣΘ και ο ΟΣΕΘ

Χρονιά σημαντικών εξελίξεων είναι το 2024 για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Εκτός από έτος ολοκλήρωσης του μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα τουλάχιστον με το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινώσει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέσα στο 2024 θα κριθούν το μέλλον του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ. Παρότι δεν έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις, φαίνεται πως το κλίμα είναι θετικό για τους δύο οργανισμούς που έχουν στην αρμοδιότητά τους το συγκοινωνιακό έργο της πόλης, οι οποίοι, κατά πως φαίνεται, θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους και μάλιστα με αναβαθμισμένο ρόλο. Αυτό τουλάχιστον δείχνει η χθεσινή επίσκεψη στην πόλη του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και των δύο υφυπουργών Νίκου Ταχιάου και Χριστίνας Αλεξοπούλου, που είχαν ουσιαστικές συζητήσεις για την επόμενη μέρα των δύο οργανισμών.

Σε ό,τι αφορά τον ΟΑΣΘ, έχει πλέον καταστεί σαφές ότι βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι να συνεχίσει να έχει βασικό ρόλο στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. Βασική προϋπόθεση είναι να λυθεί η εκκρεμότητα της εκκαθάρισης του οργανισμού, διαδικασία που ξεκίνησε από το 2017 και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του έτους, οπότε εκπνέει και η παράταση της ανάθεσης του έργου στον οργανισμό.

Το μοντέλο που προκρίνει το υπουργείο βασίζεται στα σημερινά δεδομένα, δηλαδή ο ΟΑΣΘ να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του και να συνεχίσει να εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο και, εφόσον χρειαστεί, τις υπόλοιπες ανάγκες, κυρίως για τις υπεραστικές γραμμές, να τις αναλάβει ιδιωτικός φορέας. Ο φορέας αυτός μπορεί να είναι είτε τα ΚΤΕΛ, είτε κάποια άλλη επιχείρηση και βέβαια κατόπιν διαγωνισμού και όχι απευθείας ανάθεσης. Για τον λόγο αυτό το υπουργείο έχει αναθέσει στον ΟΣΕΘ την εκπόνηση ειδικής μελέτης, στην οποία θα προσδιορίζονται οι ανάγκες σε λεωφορεία και οδηγούς, ώστε να εξυπηρετείται ικανοποιητικά το μεταφορικό έργο σε ολόκληρη την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης για τα επόμενα χρόνια. Όπως εξήγησε στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, οι ανάγκες αυτές θα προσδιοριστούν με βάση την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό και της επέκτασης της Καλαμαριάς, που θα φέρουν ριζικές αλλαγές στον χάρτη των αστικών γραμμών. «Θα κάνουμε μία προσέγγιση πώς μπορεί ο αυριανός ΟΑΣΘ να επιτελέσει το έργο του, ενόψει του μετρό και των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, καθώς και του δεύτερου διαγωνισμού για τα επιπλέον 250 ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος θα καρποφορήσει το 2027. Θα υπολογίσουμε πόσα λεωφορεία και πόσο προσωπικό θα έχει ο νέος ΟΑΣΘ σε μία διετία από τώρα κι αυτό το δούμε συνδυαστικά με τον διαγωνισμό για τις περιαστικές γραμμές», σημείωσε ο κ. Τόσκας.

Οι επόμενες παρεμβάσεις και ο μητροπολιτικός φορέας

Σημαντική ώθηση στον ΟΑΣΘ θα δώσουν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που εκτιμάται ότι θα κυκλοφορήσουν στη Θεσσαλονίκη μέσα στον Απρίλιο. Πέρα από την ενίσχυση και την ανανέωση του στόλου, τα νέα λεωφορεία θα αναβαθμίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες για τα άτομα με κινητικά προβλήματα, καθώς όλα διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές για την εξυπηρέτησή τους.

Οι υπόλοιπες παρεμβάσεις που οργανώνονται για το επόμενο διάστημα, πάντως, σχετίζονται κυρίως με τη λειτουργία του μετρό. Κομβικής σημασίας θεωρείται το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα ισχύει για όλες τις αστικές συγκοινωνίες και το αυτοματοποιημένο σύστημα συλλογής κομίστρου. Πρόκειται για μία δύσκολη εξίσωση, καθώς το έξυπνο αυτό εισιτήριο πρέπει να συντονιστεί στην την πλατφόρμα του συστήματος της σύμβασης που έχει ο ΟΣΕΘ με την Κοινωνία της Πληροφορίας και την ΤΕΡΝΑ.

Εξελίξεις αναμένονται σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση των τερματικών σταθμών του μετρό, της Μίκρας και πρωτίστως της Νέας Ελβετίας, που σχετίζεται με τη λειτουργία της κεντρικής γραμμής του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου. Με ρύθμιση που έγινε πριν από τα Χριστούγεννα, η αρμοδιότητα έχει περάσει από τον δήμο Θεσσαλονίκης στην Ελληνικό Μετρό, που καλείται να δημοπρατήσει άμεσα το έργο.

Προτεραιότητα του υπουργείου είναι επίσης η δημιουργία μητροπολιτικού φορέα συγκοινωνιών για τη Θεσσαλονίκη, καθώς και για την Αθήνα. Ο φορέας αυτός, στον οποίο θα συμμετέχουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι της περιοχής και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, θα έχει συντονιστικό ρόλο, έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται συνολικά σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας βασικές λειτουργίες που επηρεάζουν το συγκοινωνιακό έργο, όπως το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων και της αποκομιδής απορριμμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, ήδη ο κ. Σταϊκούρας έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του ο ΟΣΕΘ να έχει ηγετικό ρόλο στον νέο φορέα.

Πηγή: voria.gr

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial