‘Αλλη μια χρονιά επιστημονικής φαντασίας ξεκίνησε για τη Θεσσαλονίκη
Άλλη μια χρονιά επιστημονικής φαντασίας ξεκίνησε για τη Θεσσαλονίκη. Με το βλέμμα σύμφωνα με τα σενάρια στραμένο στο σωτήριο έτος 2030, που ταιριάζει και με τις προβλέψεις του Κώστα Λεφάκη, όλα παραπέμπονται στο μέλλον. Δεκάδες εξαγγελίες που ακούσαμε το 2022 από τον Πρωθυπουργό, τους υπουργούς, τον Περιφερειάρχη, το δήμαρχο, τους αντιδημάρχους δεν έχουν καμία απολύτως ελπίδα να ξεκινήσουν μέσα στη χρονιά.
Ας δούμε στην πράξη για ποια έργα μιλάμε:
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2023, το είπε άλλωστε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πρόσφατα. Το ζήτημα είναι αν θα πιάσουμε το 2025 ή έστω τα μέσα του 2024. Για επεκτάσεις πχ προς αεροδρόμιο ούτε συζήτηση.
Ας θυμηθούμε τι έλεγαν:
Μετρό Θεσσαλονίκης
Ερωτηθείς για το Μετρό της Θεσσαλονίκης ο κ. Καραμανλής, έχει πει «Τέλος του 2023 θα παραδοθεί στους πολίτες ολοκληρωμένο και λειτουργικό το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης». Επίσης ανέφερε, οι δοκιμαστικές διαδρομές ότι συνεχίζονται εντατικά και οι driverless συρμοί πηγαινοέρχονται μεταξύ των σταθμών Καλαμαριά και Σιντριβάνι. «Έχει ολοκληρωθεί η προμήθεια των 18 πρώτων συρμών και θα προμηθευτούμε 15 επιπλέον. Επίσης έχει ξεκινήσει και η διαγωνιστική διαδικασία ΣΔΙΤ για τον Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό». Σχετικά με τις επεκτάσεις, ο Υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι το πρώτο εξάμηνο, μετά την ολοκλήρωση του βασικού έργου, το Μετρό θα φτάσει και στην Καλαμαριά, τονίζοντας πως «θα προχωρήσουμε και προς δυτικά και προς ανατολικά. Ήδη έχουμε υπογράψει τη σύμβαση προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα προχωρούμε τις μελέτες και για το ανατολικό κομμάτι, δηλαδή τη σύνδεση με το αεροδρόμιο»
Η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας και οι στάβλοι της Παπάφη: Ούτε μισό ευρώ στο τεχνικό πρόγραμμα του 2023 για τα δυο έργα που διαφημίζονται χρόνια.
Ας θυμηθούμε τι έλεγαν:
Πλατεία Ελευθερίας
Ανοιχτό παραμένει και το τι θα γίνει με την Πλατεία Ελευθερίας, με τον δήμαρχο να αναφέρει σε συνέντευξη του πως «Έχω δεσμευτεί πως σύντομα -μέσα στον Σεπτέμβριο φαντάζομαι- θα φέρω το θέμα σε διαβούλευση, ώστε να αποφασίσει η πόλη. Η θέση μου είναι κρυστάλλινη από την πρώτη μέρα. «Ναι» στην κατασκευή ενός πάρκου μνήμης και «ναι» στην προσπάθεια μελέτης και κατασκευής ενός υπόγειου πάρκινγκ.». Στην ίδια συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει και άλλα έργα που θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη.
«Οι στάβλοι Παπάφη, για τους οποίους πιστεύω ότι εντός του 2022 θα δημοπρατήσουμε το έργο, ο άξονας της Αριστοτέλους, που ολοκληρώνεται η μελέτη και θα δημοπρατηθεί το 2023, το ντεκ, που είναι ένα σύνθετο έργο για το οποίο είχαμε δεσμευτεί, το Πάρκο για Όλους όπως επίσης και η πλατεία Διοικητηρίου, που και εκεί φαίνεται πως επιτέλους βρίσκουμε λύση.»
Εξαιρετικά αμφίβολο είναι αν θα καταφέρουμε να δούμε έστω και ένα εργοτάξιο μέσα στη χρονιά στο περίφημο Flyover. Τα εργοτάξια όπως έλεγαν θα τοποθετούνταν στο τέλος του 2022.
Flyover
Σχετικά με το FlyOver, σε πρόσφατη δήλωση του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, αναφέροντας χαρακτηριστικά «Το FlyOver θα ανακουφίσει πολύ την κυκλοφοριακή συμφόρηση της πόλης. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο, εναέριο αυτοκινητόδρομο, προϋπολογισμού 373 εκ. ευρώ, που θα κάνει τη ζωή και τη μετακίνηση των πολιτών πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ο σχεδιασμός για την υλοποίησή του προχωρά σε χρόνο ρεκόρ και ήδη έχουμε προσωρινό ανάδοχο».
Την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Η χάραξή της θα ακολουθεί τη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής περιφερειακής, στο τμήμα της μετά τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Κ5 (είναι το σημείο στο οποίο συνδέεται το δυτικό τμήμα της εσωτερικής περιφερειακής, με τον κλάδο σύνδεσης με την εξωτερική περιφερειακή στον Α/Κ ΤΙΤΑΝ, στο ύψος των νοσοκομείων Παπαγεωργίου και 424 ΓΣΝ), έως την περιοχή του Α/Κ Κ10 (μετά το υφιστάμενο κλειστό τεχνικό Cut &Cover, στο ύψος του νοσοκομείου ΓΕΝΕΣΙΣ).Η ανάπλαση της ΔΕΘ. Χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από πουθενά θεωρείται πλέον εντελώς αμφίβολο να καταφέρει το έργο να ξεκινήσει ακόμα και το 2024. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται το Μουσείο Ολοκαυτώματος τα έργα στη δυτική περιφερειακή οδό, η σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης το ανέκδοτο που ονομάζεται έκτος προβλήτας, τα νέα νοσοκομεία στα δυτικά της πόλης, η διάνοιξη της Πόντου στην Καλαμαριά που σχετίζεται με το Μετρό, η πλατεία Διοικητηρίου, η ενοποίηση του θαλάσσιου μετώπου από το Αγγελοχώρι στο Καλοχώρι, οι νέες μαρίνες και τα ενυδρεία, η διάνοιξη της Λαγκαδά, αλλά και μικρότερα εξαγγελμένα όπως νέοι ποδηλατόδρομοι, αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το Ντεπώ, σχολικοί δακτύλιοι, αποκαταστάσεις διατηρητέων δημοτικών κτιρίων, αναπλάσεις σχολικών αυλών, ψηφιοποίηση και μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε «έξυπνη πόλη», ανάπλαση της ΑριστοτέλουςΕμπορευματικό Κέντρο Β. Ελλάδας Εθνικής Εμβέλειας – Στρατόπεδο Γκόνου, Ίδρυση Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς THESSINTEC στη Δ.Κ. Περαίας, Ανάπλαση Δυτικής Πύλης Θεσσαλονίκης… Και υπάρχουν φυσικά και άλλα. Ας θυμηθούμε τι έλεγαν…
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες και νέος σιδηροδρομικός σταθμός στον Δρυμό
Πρόκειται για έργο που θα κατασκευαστεί από την ΕΡΓΟΣΕ, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 2,09 δισ. ευρώ. Η νέα γραμμή θα διέρχεται από τις Δημοτικές Ενότητες Καλλιθέας και Μυγδονίας και συγκεκριμένα από τη Νέα Φιλαδέλφεια, περιμετρικά του ορεινού όγκου του Δήμου Ωραιοκάστρου και από τον Δρυμό, όπου θα δημιουργηθεί ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός.
Οι μελέτες κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τους Τοξότες παρουσιάστηκαν στα γραφεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε σύσκεψη με τη συμμετοχή στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ και τοπικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας.
Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης – Κατασκευή προαστιακού στη δυτική Θεσσαλονίκη
Στην ίδια συνάντηση έγινε η παρουσίαση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμένα της Θεσσαλονίκης, καθώς και της κατασκευής προαστιακού στη δυτική Θεσσαλονίκη
Νέος δρόμος απευθείας σύνδεσης με Χαλκιδική και Αεροδρόμιο
Κατασκευή τεχνικού έργου που θα αποτελέσει το σημείο από το οποίο θα ξεκινάει η «Κ11Α-Θέρμη-Ν.Ραιδεστός – Σύνδεση με Α/Κ Αεροδρομίου», δηλαδή ο ανισόπεδος κόμβος Κ11Α, που έχει περιληφθεί στην αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής/Thessaloniki Fly Over, που έχει ανάδοχο (κ/ξ ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ) και πρόκειται να συμβασιοποιηθεί αρχές φθινοπώρου. Ο δρόμος, μήκους περίπου 16,5 χλμ. εκτιμάται ότι θα έχει κόστος κατασκευής 50-60 εκατ. ευρώ, καθώς θα πρέπει επίσης να αποκατασταθούν περίπου 12,5 χλμ από τμήματα υφιστάμενων οδών. Σύμφωνα με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπήρξε εισήγηση προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ανάγκη κατασκευής του συγκεκριμένου οδικού έργου, ενώ το έργο συζητήθηκε και με τους Δήμους από τους οποίους θα διέρχεται ο δρόμος, δηλαδή Πυλαίας- Χορτιάτη και Θέρμης.
Η Θεσσαλονίκη ένας «σύγχρονος κόμβος μεταφορών και υποδομών»
Αυτό ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών πρόσφατα, ενώ τόνισε πως με το Μετρό που επιτέλους ολοκληρώνεται, αλλά και με σημαντικά έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, καθώς και κτιριακών υποδομών, η Θεσσαλονίκη, πλέον γίνεται η πρωτεύουσα της νοτιοανατολικής Ευρώπης, η πρωτεύουσα των Βαλκανίων.
«Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του σχεδιασμού υποδομών και ό,τι έχουμε δεσμευτεί για την πόλη και τη Μακεδονία μας, ισχύει στο ακέραιο. Ένας σύγχρονος κόμβος μεταφορών και υποδομών»
Επιπλέον, ο υπουργός έχει κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο μεγάλο πακέτο έργων που αφορούν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα, κάτι το οποίο υλοποιείται βήμα-βήμα σύμφωνα με δηλώσεις του. «Αρκεί να σας πω ότι περισσότερο από το ένα τρίτο του μεγάλου πακέτου έργων των 13 και πλέον δισ., δηλαδή πάνω από 5 δισ. ευρώ έργα, απαρτίζουν ένα συνεκτικό σχέδιο για την περιοχή».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου, για την ολοκλήρωση του έργου θα απαιτηθεί περίπου μία τριετία, δηλαδή, εάν όλα κυλήσουν ομαλά, η νέα περιφερειακή θα μπορεί να παραδοθεί προς χρήση κάπου μέσα στο 2024.
Χωρίς διόδια ο δρόμος Θεσσαλονίκη – Έδεσσα
Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται, σύμφωνα με τον κ.Καραμανλή, και το οδικό έργο Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. «Πρόκειται για ένα έργο με ενδεικτικό προϋπολογισμό 358,8 εκατομμυρίων συν ΦΠΑ, μήκους 80 χιλιομέτρων, με 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής. Και δεν θα προβλέπονται διόδια», σημείωσε ο υπουργός.
«Έξυπνη πόλη»
Με πακέτο 20 εκατ. ευρώ για έξυπνα συστήματα και υποδομές και με στόχο «να έχουν τους λιγότερους δυνατούς λόγους» οι Θεσσαλονικείς να πηγαίνουν στο δημαρχείο για την εξυπηρέτησή τους, προχωράει ο μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης σε «έξυπνη πόλη», τα επόμενα 2-3 χρόνια, όπως ανακοίνωσε ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους
Με χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ θα υλοποιηθεί η μεγάλη ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους, όπως ανακοίνωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, μιλώντας στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Τη δέσμευση για τη χρηματοδότηση του έργου, την οποία έχει αναλάβει και προσωπικά ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ανέφερε πρόσφατα και η Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου.
Ανάπλαση της περιοχής μεταξύ Λαγκαδά, Μοναστηρίου και Μιχαήλ Καλού
Παρεμβάσεις υπόσχεται ο δήμος Θεσσαλονίκης στη δυτική πλευρά της πόλης, με την ανάπλαση της περιοχής μεταξύ των οδών Λαγκαδά, Μοναστηρίου και Μιχαήλ Καλού, όπου υπογράφηκε πρόσφατα η σύμβαση από τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβα.
Η ανάπλαση αφορά τα πεζοδρόμια και τους κοινόχρηστους χώρους αλλά και την αναβάθμιση του ηλεκτροφωτισμού της συγκεκριμένης περιοχής όπως και του αστικού εξοπλισμού.
Νέο ξύλινο ντεκ στην παλιά παραλία Θεσσαλονίκης
Την κατασκευή ξύλινου ντεκ στην παλιά παραλία αποφάσισε το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης, ενώ πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός του δήμου για την αξιοποίηση του αστικού κοινόχρηστου χώρου, με το πρώτο βραβείο να απονεμήθηκε στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου.
Προχωρά ο σχεδιασμός του Δήμου Θεσσαλονίκης για την κατασκευή του ντεκ στην παλιά παραλία, με σκοπό τη διεύρυνση του αστικού κοινόχρηστου χώρου προς την πλευρά της θάλασσας
Νέο γήπεδο ΠΑΟΚ
Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ και το σχήμα εταιριών SALFO-Populous υπέγραψαν συμφωνία για τη μελέτη του masterplan και του business plan για τη Νέα Τούμπα και παρουσίασαν στο κοινό το project που θα τρέξει το επόμενο διάστημα.
Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ επισημοποίησε την έναρξη της συνεργασίας της με το σχήμα εταιριών που θα έχουν επικεφαλής την SALFO, που θα αναλάβει τη διαχείριση και την εταιρία Populous που θα είναι ο αρχιτέκτονας του σχήματος.
Στο έργο, υπάρχουν δυο δρόμοι μελετών, ένα για το γήπεδο και μια για τον περιβάλλοντα χώρο σε συνεννόηση με τον δήμο και την περιφέρεια, οπότε πρόκειται για ένα έργο που έχει σημασία για όλη την Θεσσαλονίκη, αφού σύμφωνα με το σχέδιο θα αναγεννήσει όλη την περιοχή της Τούμπας.
Νέο γήπεδο ΑΡΗ
Τουλάχιστον στα 170 εκατομμύρια ευρώ θα ανέρχεται η επένδυση που αφορά στο νέο γήπεδο του Άρη που θα κατασκευαστεί στη Λεωφ. Γεωργικής Σχολής.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα το έργο αναμένεται να έχει παραδοθεί έως το 2026. Ταυτόχρονα εδώ και τρεις μήνες γίνονται συζητήσεις σχετικά με το σχεδιασμό του νέου γηπέδου, το οποίο εκτιμάται πως θα καλύπτει μία έκταση 170 στρεμμάτων.
Ο ερασιτέχνης Άρης θα παραχωρήσει το γήπεδο Κλεάνθης Βικελίδης στον Δήμο Θεσσαλονίκης για κατασκευή πάρκου και ως αντάλλαγμα θα του παραχωρηθεί για μακροχρόνια χρήση έκταση στο ν. 65 της Λ. Γεωργικής Σχολής, ανάμεσα στο ΙΚΕΑ και το κτίριο Zeda, η οποία ανήκει στον ΟΑΕΔ.
Το κόστος αυτής της διπλής ανάπλασης έχει υπολογιστεί στα 200 εκατ. ευρώ, τα μισά (που αναλογούν στον Άρη) γι’ αυτό καθαυτό το γήπεδο και τα άλλα μισά για την ανάπλαση στη Χαριλάου και τις δημόσιες δομές στο νέο γήπεδο, χρήματα που θα εξασφαλίσει μέσω ΕΣΠΑ η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Πηγή: parallaximag.gr